تداوم قطع آب در سه مرکز استان؛ وزیر نیرو وعده داد بحران آب در آخر تابستان حل می‌شود

قطعی آب در همدان، شهرکرد و ارومیه همچنان ادامه دارد

با گذشت ۱۲ روز از بحران آب در شهرکرد، و درحالی که آب همدان از سه روز پیش قطع شده و آب در مناطق گسترده‌ای از ارومیه روزانه تا ۱۴ ساعت قطع است، وزیر نیرو دلیل این بحران را «خشکسالی ممتد» و «عدم اجرای طرح‌های آبرسانی» قبلی عنوان کرد و وعده داد که تا سه هفته دیگر، در اواخر تابستان، آب به همدان می‌رسد.

علی‌‎اکبر محرابیان، وزیر نیرو، در سفر به همدان گفت که بحران آب شهر همدان ناشی از خشکسالی ممتد و عدم راه‌اندازی طرح آبرسانی این شهر است که عملیات آن ۱۷ سال پیش آغاز شده بود.

وزیر نیرو با بیان اینکه طرح آبرسانی شهر همدان به مراحلی رسیده است که فاز اول آن در چند هفته آینده به بهره‌برداری خواهد رسید، وعده داد که بحران قطع آب شهر همدان تا سه هفته آینده رفع خواهد شد.

محرابیان افزود بخشی از آب آشامیدنی شهر همدان از محل سد اکباتان تامین می‌شود که در حال حاضر، خروجی این سد بسیار کاهش یافته، نیمی از آب خروجی از سد اکباتان از دست رفته است و بخشی از آب همدان از چاه‌های کشاورزی تامین می‌‌شود.

وزیر نیرو گفت در بررسی‌هایی که در سال گذشته انجام شد، ۳۰۰ شهر دچار تنش‌ آبی شناسایی شد و با اجرای طرح‌های آبرسانی، تعداد این شهرها در آینده کاهش خواهد یافت و «انتظارات مردم در زمینه تامین آب شرب بهداشتی انتظاراتی به‌حق است».

پیش از این، در روز پنجشنبه ۲۷ مرداد، علیرضا قاسمی فرزاد، استاندار همدان، نیز در واکنش به قطع آب، وعده داده بود که «مشکل آب شرب مردم همدان در ماه‌های آینده» حل خواهد شد.

اما بحران قطع آب در شهر همدان همچنان ادامه دارد و محمدعلی محمدی، فرماندار همدان، روز شنبه ۲۹ مرداد، با تایید ادامه قطعی گسترده آب در این شهر، گفت که با ۱۵ تانکر به مناطق مختلف همدان آبرسانی می‌شود اما این آب قابل آشامیدن نیست و فقط برای شست‌وشو است.

محمد ضروری، مدیر‌عامل آب منطقه‌ای استان همدان، با بیان اینکه «موضوع تصفیه فاضلاب برای تامین آب شرب همدان به‌هیچ‌وجه سندیت ندارد»، گفت: «ذخیره آبی سد اکباتان وضعیت خوبی ندارد و به همین علت همچنان مجبور به سهمیه‌بندی و قطع آب در ساعاتی از روز هستیم.»

مردم همدان و ارومیه: آب آشامیدنی قطع و آبرسانی با تانکر فقط تبلیغات است

روزنامه تعادل در گزارشی از بحران قطع آب در همدان نوشت. در این گزارش آمده است آب این شهر از چند روز پیش دچار افت فشار شد و از سه روز پیش نیز آب در مناطق گسترده‌ای از مرکز استان همدان به‌طور کامل قطع شده است و در برخی منطقه‌ها هم که قطع نشده، فشار آب بسیار کم است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهروندان همدانی به این روزنامه گفتند که بسیاری از مردم برای تامین آب آشامیدنی مورد‌نیازشان روزانه به خارج شهر می‌روند و از چشمه گنجنامه آب می‌آورند.

در این گزارش، به نقل از مردم شهر ارومیه آمده است: «از چهارشنبه شب تاکنون، در شبانه‌روز بین ۱۰ تا ۱۴ ساعت آب قطع است و این وضعیت برای مردم، به‌ویژه برای خانواده‌هایی که مریض دارند یا نوزاد دارند، بسیار سخت است.»

به گفته اهالی ارومیه، قیمت آب معدنی هم به حدی بالا رفته است که بسیاری از مردم نمی‌توانند برای تامین آب آشامیدنی مورد‌نیاز خود، از آب معدنی استفاده کنند.

یکی از شهروندان ساکن ارومیه به روزنامه تعادل گفت: «من یک دختر دو ماهه و یک پسر پنج ساله دارم، این بچه‌ها در طول روز گرمشان می‌شود، آب می‌خواهند، نوزاد احتیاج به شست‌و‌شو دارد، آقایان که همه را به فرزندآوری تشویق می‌کنند به این قسمت ماجرا فکر نکرده‌اند، بی‌آبی قابل تحمل نیست، تازه وقتی هم آب وصل می‌شود تا ساعت‌ها آب گل‌آلود از شیرهای آب بیرون می‌آید و اصلا قابل استفاده نیست.»

به گفته اهالی ارومیه، برخلاف سخنان مقام‌های دولتی و استانی، آبرسانی با تانکر همه محله‌ها را شامل نمی‌شود و این تانکرها فقط در چند میدان مستقر می‌شوند و «صدها نفر از محله‌های اطراف برای گرفتن آب صف می‌کشند، خیلی وقت‌ها دعوا و درگیری می‌شود و این شرایط غیرقابل تحمل است».

شمار روزهای قطع آب در شهرکرد از ۱۲ روز گذشت

بحران قطعی آب مراکز استان‌ها در حالی همچنان ادامه دارد که ساکنان شهرکرد، مرکز استان چهارمحال و بختیاری، سه‌شنبه ۲۵ مرداد، در پی چند روز قطعی آب، برای اعتراض به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی چون «مرگ بر رئیسی»، «فقط کف خیابون، به دست میاد حقمون»، «زاده سرچشمه‌ایم، تشنه‌ایم، تشنه‌ایم»، «چهارمحالی می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» و «استاندار حیا کن، صندلی رو رها کن» سر دادند.

با وجود وعده‌های مقام‌های دولتی و حکومتی برای حل بحران آب آشامیدنی در شهرکرد، با گذشت نزدیک به دو هفته، همچنان قطعی آب در مناطق گسترده‌ای از شهرکرد ادامه دارد.

عبدالعلی ارژنگ، فرماندار شهرکرد، درباره وعده‌های داده‌شده به مردم برای رفع بحران قطعی آب، گفت: «ما درصدد بودیم به‌صورت سهمیه‌بندی عدالت را در توزیع آب رعایت کنیم، اما متاسفانه به‌علت پایین بودن کد ارتفاعی مخازن آب، این امکان وجود ندارد.»

ارژنگ افزود که به‌دلیل ادامه گل‌آلود بودن آب چشمه کوهرنگ، که تامین‌کننده اصلی آب آشامیدنی شهرکرد است، این چشمه همچنان از مدار آبرسانی خارج است و تاکنون، ۱۱ چاه آب کشاورزی برای تامین آب مرکز استان چهارمحال و بختیاری، وارد مدار شده‌اند.

فرماندار شهرکرد گفت که در مجموع، دبی این ۱۱ حلقه چاه ۱۵۰ لیتر بر ثانیه است و بخشی از کسری آب شهرکرد را تامین می‌کند و «خط پدافندی از سامان به شهرکرد نیز با دبی حدود ۸۰ لیتر بر ثانیه به شبکه توزیع آب شرب شهرک منظریه شهرکرد افزوده شده است».

این مقام دولتی همزمان مردم را مقصر قطعی آب دانست و گفت: «قطعی و کاهش فشار آب در شهر شهرکرد طولانی شده است، اما روز جمعه در مناطقی که آب وصل شده، مصرف آب در شبکه فراتر از حد تصور بود و کد ارتفاعی مخازن به زیر ۲۰ سانتیمتر رسید این کار را دشوار می‌کند.»

فرماندار شهرکرد تنها راه عملی حل بحران آب در شهرکرد را رفع کدورت آب چشمه کوهرنگ و بازگشت آن به مدار توصیف کرد و گفت در شرایط عادی، میزان مصرف آب در شهرکرد ۶۵۰ لیتر بر ثانیه است و با توجه به خالی بودن مخازن، در حال حاضر، به تامین ۸۰۰  لیتر آب بر ثانیه نیاز است.

گسترش بحران آب به مناطقی از قزوین

گزارش‌ها حاکی از آن است که مناطقی از شهر قزوین و چند شهرک اطراف آن، به‌ویژه شهرک مهرگان، نیز از چند روز پیش با قطع آب در ساعاتی از شبانه‌روز مواجه شده‌اند.

این در حالی است که مقام‌های دولتی روز شنبه ۲۹ مرداد، مراسم افتتاح یک طرح آبرسانی را در این استان برگزار کردند اما داراب بیرانوندی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین، گفت که با اجرای این طرح، فقط مشکل آب شهر آبیک حل شده‌ است.

بیرانوندی تاکید کرد که ضروری است آب به شهر قزوین و شهر مهرگان برسد و افزود در حال حاضر، ۳۰ هزار خانوار در شهرک مهرگان این استان با مشکل تامین آب مواجه‌اند.

از سوی دیگر، محمدمهدی اعلایی، استاندار قزوین، از راه‌اندازی «بازار آب» خبر داد و گفت: «شعار افزایش ضریب تبدیل آب به درآمد از ابتدای کار در دستور کار قرار گرفته و در این راستا، ما به دنبال راه‌اندازی بازار منسجم آب هستیم.»