بحران بی‌آبی در قشم و توهم میزبانی جام جهانی

شهروندان قشم از دولت می‌خواهند که حداقل آب به روال سابق ماهی یک بار وصل شود

بحران آب در قشم تا حدی‌ست که شهروندان قشم سقف مطالبات‌شان را از اینکه آب لوله کشی به صورت روزانه وصل باشد هم پایین‌تر برده‌اند-HENGHAMEH FAHIMI / AFP

در روزهایی که مسئولان جمهوری اسلامی تاکید می‌کنند که کیش و قشم می‌توانند میزبان توریست‌های جام جهانی قطر باشند و فوتبال‌دوستان به جای هزینه‌های گزاف در قطر، محل اقامت‌شان را به ایران منتقل کنند؛ قشم با بحران آب آشامیدنی روبروست.

بحران آب در قشم تا حدی‌ است که شهروندان قشم سقف مطالبات‌شان را از اینکه آب لوله کشی به صورت روزانه وصل باشد هم پایین‌تر برده‌اند و حالا از دولت رئیسی می‌خواهند که حداقل آب به روال سابق ماهی یک‌بار وصل شود تا بتوانند مخزن‌ها و آب انبارهایشان را پر کنند.

در حال حاضر در برخی از مناطق قشم فاصله بین وصلی آب به بیش از ۵۰ روز هم رسیده است. بحران کم آبی در قشم چند سالی ست که حل نشده باقی مانده است. بر اساس گزارش‌های مردمی، شهروندان قشمی برای اینکه بتوانند در طول ماه آب مورد نیازشان را تامین کنند مجبور به ساختن آب انبار در خانه‌هایشان هستند. خانواده‌ای که نتواند در چند ساعت وصلی آب آبی ذخیره کند برای ۵۰ روز آینده خود مجبور به خریداری آب است.

مشکل بی‌آبی در مناطق غربی قشم و روستاهای آن، بیش از دیگر مناطق جزیره وجود دارد و مردم گرفتار شرایط سخت‌تری نسبت به قبل هستند. مدیر آبفای قشم معتقد است که بحران آبی قشم با حدود ۱۲ هزار متر مکعب آب حل می‌شود: «در بخش شهری ۱۲ هزار مشترک وجود دارد که با توجه به تولید شش هزار متر مکعب آب در این بخش، حدود ۵۰ درصد کمبود آب وجود دارد. در بخش روستایی هم این جزیره روزانه ۱۹ تا ۲۰ هزار متر مکعب آب تولید می‌شود که با توجه به وجود ۳۲ هزار مشترک، حدود ۱۲ هزار متر مکعب کمبود آب وجود دارد.»

نماینده شورای بخش حرا و شهرستان قشم که از حل بحران آب قشم ناامید شده گفت: «مشکل آب جزیره لاینحل شده و تلاش های ما هم تاکنون نتیجه مورد نظرمان را در پی نداشته است.»

صالح پوزن به ایسنا گفت: «طبق اظهارات مسئولان آبفای شهرستان هم اکنون تولید آب در جزیره بیشتر شده اما شاهد هستیم تنش آبی در غرب جزیره افزایش یافته است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما مشکل قشم فقط بی‌آبی نیست. قطع بی‌برنامه برق جزیره یکی دیگر از مشکلاتی ست که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. اما به گفته مسئولان شهری خاموشی قشم قابل برنامه‌ریزی نیست. معاون مدیر برق شهرستان قشم در مورد این خاموشی‌ها گفت: «امسال طبق قول‌هایی که داده شده، امید می‌رود که خاموشی‌ها نسبت به سال گذشته کمتر باشد، اما نمی‌توان برنامه زمانبندی برای آن در نظر گرفت.» از آن‌جایی که برق آب شیرین‌کن‌های جزیره هم از خطوط انتقال عمومی تامین می‌شود همزمان با برق آب منطقه هم قطع می‌شود.

این مشکلات تنها در قشم وجود ندارد. در استان هرمزگان نمونه‌های بسیاری از روستاها و شهرهایی وجود دارد که با مشکلات عجیب مربوط به بی‌آبی زندگی می‌کنند. در روستای سندرک مردم مجبور به استفاده از آب‌هایی شده‌اند که مورد استفاده حیوانات است. مردم برای نظافت شخصی، شست و شوی لباس‌ها و غذا از آن آب استفاده می‌کنند. بحران بی آبی در جایی مانند سندرک و آرنگو، پیشینه‌ای ۲۰ ساله دارد. روستا‌ی آرنگو که در مجاورت رودخانه فصلی قرار دارد، مردم مجبور به استفاده از آب راکد، بدبو، جلبک‌دار و غیر بهداشتی هستند.

اما مدیران دولتی این‌روزها نگاهشان به قشم برای میزبانی از توریست‌هایی است که برای دیدن جام‌جهانی به قطر می‌روند. ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبر از لغو موقتی روادید ایران از مبدا قطر داد و گفت: «جام جهانی قطر فرصت مناسبی برای حضور تماشاچیان این مسابقات به مناطق آزاد ایران و بازدید از ظرفیت‌های گردشگری کشور است.»

تایمز لندن به بهانه این اتفاق و دعوت جمهوری اسلامی از هواداران فوتبال برای اقامت در ایران هشدار داده بود که مسافران جام‌جهانی به ایران سفر نکنند چرا که ایران به خاطر ربودن غربی‌ها به‌عنوان اهرمی در بازی‌های سیاسی خود شهرت پیدا کرده است. سفارت جمهوری اسلامی در لندن هم در جواب تایمز نوشت: «ایران و جزایر آن در خلیج فارس برای همه از جمله بریتانیایی‌ها و طرفداران جام جهانی از سراسر جهان امن است تا از زیبایی های این سرزمین لذت ببرند.»

با شرایط حاضر در جزیره قشم؛ امنیت، آب و برق بخشی از مشکلاتی ست که مسافران خارجی قشم ممکن است درگیر آن شوند و جمهوری اسلامی بدون در نظر گرفتن آن تنها درگیر بازی تبلیغاتی برای ویترین جهانی‌اش شده است.