مرندی: حذف سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی هرگز از خواسته‌های کلیدی ایران نبود

مشاور تیم هسته‌ای ایران گفت ایران حذف سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی را پیش‌شرط توافق نمی‌داند

مرندی مدعی شد که چنین چیزی هرگز خواست ایران نبوده است- عکس از فرارو

محمد مرندی، عضو تیم مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران، در توییتی گفت حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا «هرگز جزو پیش‌شرط‌ها یا خواسته‌های کلیدی» ایران نبوده است. مرندی به گزارشی از شبکه سی‌ان‌ان واکنش نشان داد که در آن مقامی آمریکایی گفته بود ایران این خواست خود را در پاسخش به آخرین متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای توافق کنار گذاشته است.

اما مرندی مدعی شد که چنین چیزی هرگز خواست ایران نبوده است. او گفت پاسخ ایران به قرار دادن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی این است که سنتکام، ستاد فرماندهی ارتش آمریکا در منطقه خاورمیانه و جنوب آسیا، را تروریستی اعلام کرده است. مرندی در پایان توییت نوشت: «اما اگر آمریکا برای فروختن توافق نیاز دارد چنین چیزی بگوید این به خودشان مربوط است.» مرندی در ضمن گفت او ماه‌ها است همین موضع را در مورد سپاه اعلام کرده است.

مرندی همین موضع را نیز در گفت‌وگو با شبکه المیادین لبنان که نزدیک به جمهوری اسلامی است، تکرار کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، ماه‌ها است که تاکید کرده است به هیچ وجه نام سپاه را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج نخواهد کرد. او ماه گذشته با این سوال شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل مواجه شد که اگر قرار دادن نام سپاه در این فهرست به از میان رفتن برجام منجر شود آیا همچنان به آن متعهد می‌ماند یا نه. بایدن قاطعانه گفت: «آری».

نام سپاه در سال ۲۰۱۹ در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، در فهرست سازمان‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا قرار گرفت.

به گزارش‌ سی‌ان‌ان دو خواست دیگر ایران از موانع اصلی بر سر راه احیای برجام‌اند: دریافت غرامت در صورت خروج رئیس‌جمهوری‌های بعدی آمریکا از توافق و تعطیلی تحقیق‌های سه ساله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برخی جنبه‌های برنامه هسته‌ای ایران.