مخالفت شدید دولت اسرائیل با حذف نام سپاه از فهرست تروریسم

«تلاش برای خارج کردن نام سپاه پاسداران از فهرست تروریسم بی‌حرمتی به قربانیان و نادیده انگاشتن حقایق مستند خواهد بود»

ABIR SULTAN / POOL / AFP

به دنبال انتشار گزارشی تایید نشده درباره درخواست ایران از آمریکا برای خارج کردن نام سپاه پاسداران از فهرست تروریسم در ازای بازگشت تهران به تعهدات هسته‌ای خود در برجام، دولت اسرائیل از ایالات متحده خواست تن به چنین درخواستی ندهد.

رسانه‌های اسرائیلی روز جمعه گزارش دادند نفتالی بنت نخست‌وزیر و یائیر لاپید وزیر امور خارجه اسرائیل در بیانیه‌ای مشترک تصریح کرده‌اند که «ما معتقدیم ایالات متحده نزدیک‌ترین متحد خود را در ازای وعده‌های توخالی تروریست‌ها رها نخواهد کرد.»

پایگاه خبری اکسیوس روز پنجشنبه به نقل از سه مقام اسرائیلی و دو منبع آمریکایی گزارش داد که دولت جو بایدن در حال بررسی حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی در مقابل تعهد جمهوری اسلامی ایران به «کاهش تنش‌ها در منطقه» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش همچنین گفته که متن توافق برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ تقریبا کامل شده است، اما تهران از جو بایدن می‌خواهد که تصمیم دونالد ترامپ رییس‌جمهوری پیشین آمریکا مبنی بر قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی را لغو کند.

نخست‌وزیر و وزیر خارجه اسرائیل در بیانیه مشترک خود که ظاهرا در واکنش به این گزارش منتشر شده است، گفته‌اند «برای ما دشوار است که باور کنیم نام سپاه به عنوان یک سازمان تروریستی در ازای وعده آسیب نرساندن به آمریکایی‌ها از فهرست حذف شود.»

این دو مقام ارشد اسرائیلی تاکید کرده‌اند «مبارزه با تروریسم امری جهانی، و یک ماموریت مشترک برای کل جهان است.»

آنها در ادامه به فهرستی از عوامل نیابتی سپاه، مانند حزب‌الله در لبنان، جهاد اسلامی در غزه، حوثی‌ها در یمن، و شبه‌نظامیان در عراق اشاره کرده و گفته‌اند سپاه پشت حملات در خاورمیانه است، از جمله حملات سال گذشته میلادی، توطئه برای ترور مقام‌‌های آمریکایی و کشتار صدها هزار غیرنظامی در سوریه.

به گفته بنت و لاپید، سپاه پاسداران و عوامل آن «یهودیان را می‌کشند چون یهودی‌اند، مسیحیان را می‌کشند چون مسیحی‌اند، و مسلمانان را می‌کشند چون از تسلیم شده در برابر آنها خودداری می‌کنند ... آنها بخشی جدانشدنی از ماشین بی‌رحم اپوزیسیون در ایران هستند.»

این دو در ادامه هشدار داده‌اند که تلاش برای خارج کردن نام سپاه پاسداران از فهرست تروریسم بی‌حرمتی به قربانیان و نادیده انگاشتن حقایق مستند خواهد بود.

وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید هنوز تصمیمی در این زمینه اتخاذ نکرده است.