نفتالی بنت: ایران خواستار حذف نام سپاه از فهرست تروریستی است

«باوجود اختلاف‌نظرها رابطه ما با جو بایدن و دولت او نزدیک و قوی باقی می‌ماند»

نخست‌وزیر اسرائیل: دوستان آمریکایی ما اطمیان دادند که موضع قاطعانه‌ای دارند-Gil COHEN-MAGEN / AFP

نفتاالی بنت، نخست‌وزیر اسراییل روز یکشنبه گفت: «ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای در وین درخواست حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی را به عنوان شرطی برای توافق هسته‌ای مطرح کرده است.»

دور نهم مذاکرات زیر عنوان بازگشت به برجام بین نمایندگان ایران، اروپا، روسیه، چین و آمریکا در پایتخت اتریش جریان دارد و گزارش‌ها حاکی از نزدیک بودن توافق است.

به گزارش اکسیوس، بنت که مخالف بازگشت دولت بایدن به برجام است، روشن نکرد که آیا مقامات آمریکا با لغو تصمیم دولت دونالد ترامپ برای در فهرست سیاه قرار دادن سپاه موافقت کرده‌اند یا خیر.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سپاه پاسداران با نفوذ گسترده در اقتصاد و سیاست جمهوری اسلامی و رابطه بسیار نزدیک با بیت رهبری هزاران شرکت زیرمجموعه و پوششی دارد که در صورت لغو تحریم‌ها در توافق هسته‌ای بار دیگر طرف معامله شرکت‌های غربی قرار می‌گیرند. در صورتی که سپاه همچنان در فهرست سازمان‌های تروریستی باشد، تجارت با شرکت‌هایی که به طور پوششی و غیرمستقیم با این نهاد در ارتباط هستند پر خطر خواهد بود.

نخست‌وزیر اسراییل گفت: «متوجه‌اید که اکنون آنها می‌خواهند بزرگترین سازمان تروریستی جهان از فهرست سیاه خارج شود.»

بنت در بخش دیگری از سخنان خود گفت که دولت بایدن با درخواست تهران برای مختومه اعلام کردن بررسی پرونده مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای با ماهیت نظامی مخالفت کرده است. به گفته بنت، ایران مواد مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای تسلیحاتی را پنهان کرده است. او گفت: «دوستان آمریکایی ما به ما می‌گویند که در این مورد موضع قاطعانه‌ای اتخاذ کرده‌اند و امیدواریم این موضع ادامه داشته باشد.»

گزارش‌ها حاکی از آن است که نمایندگان اسراییل نیز به طور غیرمستقیم در حاشیه مذاکرات هسته‌ای در وین حضور دارند.

اکسیوس در گزارشی در این زمینه نوشت، با این حال آمریکا و اروپاییان قصد دارند به ایران اجازه دهند سانتریفیوژهای پیشرفته را در مهر و موم حفظ کند.

براساس این گزارش تضمین خارج نشدن آمریکا از توافق و دریافت منافع اقتصادی ناشی از توافق از دیگر خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران است.

نخست‌وزیر اسراییل در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: «باوجود اختلاف‌نظرها رابطه ما با جو بایدن و دولت او نزدیک و قوی باقی می‌ماند.»