مجری برنامه با چشم کبود و زخم چاقو از حادثه حمله به سلمان رشدی گفت

هنری ریس گفت آسیب‌های او مهم نیستند و باید روی آسیب‌های جدی سلمان رشدی تمرکز کرد

هنری ریس، ۷۳ ساله، جمعه گذشته در حالی‌ که پاهای مهاجم را گرفته بود، چاقو خورد و چشم راستش به‌شدت کبود ‌‌شد‌ـTwitter/BBCWorld

مجری برنامه که سعی کرد از سلمان رشدی در حمله وحشیانه‌ای که در رویدادی ادبی به او شده بود دفاع کند، میزان جراحت‌هایش را نشان داد.

هنری ریس، ۷۳ ساله، جمعه گذشته در حالی‌ که پاهای مهاجمی را که در موسسه چاتاکوا روی صحنه پرید گرفته بود، چاقو خورد و چشم راستش به‌شدت کبود شد.

ریس در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی نیوز وضعیتش را کم‌اهمیت جلوه داد و گفت تمرکز باید روی رشدی باشد که برای بهبود جراحت‌های «اساسی»‌ هنوز در بیمارستان به سر می‌برد.

ریس به بی‌بی‌سی نیوز گفت: «حال من خیلی خوب است و فکر می‌کنم باید برای سلمان نگران باشیم؛ یعنی هم قطعا برای او و هم اهمیتی که برای دنیا دارد.»

«دیدن حمله به جان سلمان رشدی تصورناپذیر است... به‌سختی می‌توانم توصیف کنم جلو چشمم چه اتفاقی افتاد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ریس موسس شهر پناهندگی (City of Asylum) است، سازمانی غیرانتفاعی که از نویسندگانکه تحت آزار و تعقیب حمایت می‌کند و به آن‌ها پناه می‌دهد.

به محض اینکه ریس نشست تا با رشدی گفت‌وگو کند، مردی که به گفته مقام‌ها، هادی مطر ۲۴ ساله و اهل نیوجرسی است روی صحنه رفت و با چاقو ۱۰ ضربه به گردن و شکم رشدی زد.

رشدی که به دلیل کتاب «آیات شیطانی» با فتوای قتل رهبر ایران مواجه شد، در ناحیه کبد به‌شدت مجروح و اعصاب یک بازویش قطع شد و ممکن است یک چشمش را از دست بدهد.

ریس به بی‌بی‌سی نیوز گفت امیدوار است به موسسه چاتاکوا بازگردد و گفت‌وگویش را با رشدی از سر بگیرد.

«آرمان من این است که این کار را بکنم و ببینم این اتفاق می‌افتد و هرگز از انجام کاری که قصد انجامش را داریم، عقب نمی‌نشینیم.»

ریس که روز یکشنبه از بیمارستان مرخص شد، در مصاحبه‌ای با [نشریه] آتلانتیک این حمله را «حمله‌ای گستاخانه به ارزش‌های بنیادین آزادی» توصیف کرد.

«این کار شخصا برای من ارتباط بسیار درونی و آنی ایجاد کرد و قطعا برای سلمان هم این‌طور است و احتمالا هرگز از پس ذهنش محو نمی‌شود– اما اکنون تاثیر جسمی‌اش تا ابد می‌ماند.»

مطر درباره اقدام به قتل و حمله اظهار بی‌گناهی کرده است.  

© The Independent

بیشتر از جهان