گفت‌وگوی وزیر دفاع روسیه با گوترش درباره ایمنی نیروگاه اتمی اوکراین

اوکراین روسیه را به استفاده از نیروگاه زاپوریژیا به عنوان پایگاهی برای حملات احتمالی و ذخیره سلاح متهم کرده است

زاپوریژیا بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا به شمار می‌رود- Ed JONES / AFP

وزارت دفاع روسیه از گفت‌وگوی تلفنی سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در روز دوشنبه ۲۴ مرداد (۱۵ اوت) خبر داد و گفت که دو طرف درباره وضعیت امنیتی نیروگاه اتمی زاپوریژیا در اوکراین صحبت کردند. 

این نیروگاه که بزرگترین تاسیسات هسته‌ای اروپا به شمار می‌رود، در اوایل ماه مارس، اندکی پس از آغاز حمله نظامی مسکو به اوکراین، به تصرف نیروهای روسیه درآمد.

از اواخر ماه ژوئیه، زاپوریژیا بارها هدف حملات نظامی متعددی قرار گرفت و هر بار مسکو و کی‌یف یکدیگر را به دست داشتن در این حملات متهم کردند.

جنگ و درگیری در نزدیکی این نیروگاه نگرانی از وقوع فاجعه هسته‌ای را برانگیخته است و این موضوع روز پنجشنبه گذشته در جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل به بحث گذاشته شد.

اوکراین روسیه را به استفاده از نیروگاه زاپوریژیا به عنوان پایگاهی برای حملات احتمالی و ذخیره سلاح متهم کرده است.

پیشتر در روز یکشنبه، ۴۲ کشور جهان و اتحادیه اروپا، حضور پرسنل نظامی و تسلیحات روسیه در نیروگاه اتمی زاپوریژیا در اوکراین را «غیرقابل‌قبول» خواندند و خواستار خروج آنها شدند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، بارها خواستار توقف فوری فعالیت‌های نظامی در نزدیکی نیروگاه و خروج پرسنل و تجهیزات نظامی روسیه از آنجا شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز فعالیت نظامی در نزدیکی این نیروگاه را محکوم کرده است.

این کشورها و اتحادیه اروپا، در بیانیه مشترک خود بر ارکان هفت‌گانه ایمنی هسته‌ای که گروسی مشخص کرده تاکید کردند و گفتند که حضور نیروهای نظامی روسیه در نیروگاه هسته‌ای، مقام‌های اوکراینی را از انجام وظایف ایمنی هسته‌ای خود در چارچوب کنوانسیون‌های بین‌المللی بازمی‌دارد.

کشورها و نهادهای بزرگ بین‌المللی در حالی علیه فعالیت‌های نظامی روسیه در نیروگاه اتمی شرق اوکراین و همچنین فعالیت‌های نظامی‌ مسکو در اوکراین موضع‌گیری می‌کنند که شش ماه پس از شروع جنگ، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، از آمادگی مسکو در فروش تسلیحات پیشرفته به متحدان جهانی خود خبر داده است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید علی‌رغم به عقب رانده‌شدن نیروهای روسیه از دو شهر بزرگ اوکراین، دریافت ضربات سهمگین و پیشروی اندک در شرق اوکراین، ‌اما پوتین، در اظهاراتی در روز دوشنبه ۲۴ مرداد (۱۵ اوت) در نمایشگاه تسلیحات نظامی در خارج مسکو، تاکید کرد که تسلیحات روسیه سالها و حتی دهه‌ها جلوتر از محصولات رقیب در کشورهای دیگر است.

او با تاکید بر روابط قوی روسیه با آمریکای لاتین، آسیا و آفریقا، گفت که مسکو آماده ارائه کامل تسلیحات خود از سلاح‌های کوچک تا خودروهای زرهی، توپخانه، هواپیماهای جنگی و پهپاد به متحدانش است. پوتین گفت:‌ «تمامی این تسلیحات بیش از یک بار در میدان نبرد مورد استفاده قرار گرفته‌اند.»

او گفت پیشنهاد روسیه شامل تسلیحات نقطه‌زن و روباتیک نیز می‌شود.

روسیه از نظر فروش تسلیحات در رتبه دوم پس از آمریکا قرار دارد و سالانه ۱۵ میلیارد دلار اسلحه می‌فروشد؛ این حدود یک پنجم از بازار کل صادرات جهانی سلاح است.

به گفته موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی در استکهلم، از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ صادرات تسلیحات روسیه تنها به چهار کشور بود: هند، چین، مصر و الجزایر.

بیشتر از جهان