وعده وزیر آموزش‌وپرورش: فرایند رتبه‌بندی معلم‌ها از ۲۶ مرداد آغاز می‌شود

دریافت «گواهی صلاحیت معلمی» نیازمند سرسپردگی ایدئولوژیک و سیاسی به جمهوری اسلامی ایران است

روز یکشنبه، ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ (۱۴ اوت)، وزیر آموزش و پرورش دولت ابراهیم رئیسی از «آغاز فرایند رتبه‌بندی معلمان» از ۲۶ مرداد خبر داد و گفت: «با سازمان برنامه صحبت کردیم تا بخشی از مطالبات معلمان را به صورت علی‌الحساب بپردازیم.» یوسف نوری هم‌زمان تاکید کرد هر معلمی که «گواهینامه صلاحیت معلمی» ندارد، از رتبه‌بندی محروم خواهد شد.

این سخنان وزیر آموزش و پرورش در حالی بیان می‌شود که او دو روز پیش، ۲۱ مرداد، در جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان‌های شرقی استان کرمان گفته بود که در مورد رتبه‌بندی معلمان، ۱۰ سال فقط شعار داده شد و اکنون که این طرح تصویب شده است، از پایان شهریور ماه امسال‌ اجرایی خواهد شد.

نوری در همان جلسه گفت در طرح رتبه‌بندی معلمان، تدابیری اندیشیده شده است تا از این قانون به نفع ارتقای نظام تعلیم و تربیت و ارتقای صلاحیت حرفه‌ای معلمان استفاده شود.

اما دو روز پس از آن، وزیر آموزش و پرورش در یک برنامه تلویزیونی گفت: «سامانه رتبه‌بندی معلمان از روز یکشنبه، ۲۳ مرداد ۱۴۰۱، باز شده است تا برای تعدادی از معلمان به صورت آزمایشی کار را انجام دهیم و مشکلات کمتر شود.»

نوری افزود که تصویب آیین‌نامه رتبه‌بندی «با کش‌وقوس‌هایی مواجه شد و ایراداتی به آن در هیات تطبیق مجلس وارد شد که این ایرادات رفع شد و پس از آن، در ۱۵ مرداد آیین‌نامه اصلاحی رتبه‌بندی ابلاغ شد».

وزیر آموزش و پرورش افزود که از ۲۶ مرداد نیز سامانه رتبه‌بندی برای همه معلمان باز خواهد شد، و «برای اینکه تاخیری نداشته باشیم، با سازمان برنامه صحبت کردیم تا بتوانیم بخشی از مطالبات معلمان را به صورت علی‌الحساب بپردازیم و این انتظار به گونه‌ای پاسخ داده شود تا زمانی که رتبه‌ها مشخص شوند، که البته خیلی دور نخواهد بود.»

اجرای رتبه‌بندی معلمان از یک دهه پیش مطرح شده است، و مقام‌‌های دولت و آموزش و پرورش بارها تاریخ‌هایی برای اجرای آن اعلام کرده‌اند. سال گذشته نیز قرار بود اجرای رتبه‌بندی معلمان از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ آغاز شود، اما با وجود اعتراضات گسترده و چندین‌باره معلمان، این طرح اجرا نشد.

وزیر آموزش و پرورش در سخنان تازه خود نیز تاکید کرد «رتبه‌بندی معلمان امری زمان‌بر است و اگر تاریخ اعلام کنیم و تاخیر شود، انتظار ایجاد می‌شود.» او افزود: «البته از این تاخیر عذرخواهی می‌کنم، چون عده‌ای مشمول نبودند، که با رفع ایرادات وارد طرح شدند و دایره شمول آن بیش از ۸۰۰ هزار نفر است.»

یوسف نوری گفت: «تلاش می‌کنیم کار رتبه‌بندی معلمان را با سرعت انجام دهیم و به تدریج، پرداخت مطالبات را هم شروع می‌کنیم.» 

او درباره زمان دقیق اجرای رتبه‌بندی گفت: «فرایند آن از ۲۶ مرداد شروع می‌شود، اما این فرایند برای هر فردی حداقل یک ماه است و نباید از زمان شروع کار، برای هر فرد بیش از یک ماه‌ونیم به طول بینجامد.»

نوری بدون اشاره به اعتراضات معلمان و وضعیت آموزگاران بازداشت‌شده، درباره حقوق پایین و دغدغه معیشتی معلمان گفت: «ادراک نابرابری منفی، واکنش‌های رفتاری خوبی نخواهد داشت. هرچند در عملکرد معلمان اثری نداشته و آن‌ها اینگونه نیستند، اما ما نباید اجازه دهیم ادراک نابرابری اتفاق بیفتد.»

او افزود که مواردی چون بیمه تکمیلی و رتبه‌بندی در راستای جبران همین دغدغه معیشتی در دستورکار قرار گرفته است، و دولت هم برنامه‌هایی برای عادلانه‌تر کردن پرداختی کارمندان دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان با اعلام آغاز فرایند اجرای رتبه‌بندی معلمان، بنا به اعلام آموزش و پرورش، ستادهایی به نام «ستاد هیات ممیزی رتبه‌بندی معلمان» در آموزش و پرورش هر استان تشکیل شده است که کار آن، گزینش معلمانی است که مشمول طرح رتبه‌بندی می‌شوند.

وزیر آموزش و پرورش نیز در اظهارات تلویزیونی خود داشتن «گواهینامه صلاحیت معلمی» را شرط رتبه‌بندی اعلام کرد، و گفت: «هر دانشجو-معلمی که فارغ‌التحصیل می‌شود برای اینکه گواهی صلاحیت معلمی را دریافت کند، حتما باید آزمون جامع بدهد و شش مهارت را هم با تایید کانون‌های ارزیابی گذرانده باشد تا به او گواهی صلاحیت معلمی داده شود.»

نوری تاکید کرد که گواهی صلاحیت معلمی، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و اگر آموزگاری آن را نداشته باشد، از مزایای طرح رتبه‌بندی بی‌بهره خواهد ماند.

در یکی از تبصره‌های ماده دوم قانون رتبه‌بندی معلمان نیز درباره «شایستگی عمومی» برای دریافت «گواهی صلاحیت معلمی»، آمده است: «مجموعه‌ای از صفات و ویژگی‌های شخصیتی فرد، شامل باورها، نگرش‌ها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه اسلامی و نظام آموزش و پرورش»، لزوم پایبندی آموزگاران را «به ارزش‌های اسلامی و انقلاب اسلامی و قوانین و مقررات» آشکار می‌کند، و این «شایستگی‌ها» در معلمانی که مشمول بهره‌گیری از طرح رتبه‌بندی می‌شوند، در طول خدمت آنان نیز باید ارزیابی و تایید شود.

بیش از دو دهه است که معلمان ایران به وضعیت معیشتی خود، پولی‌-خصوصی شدن آموزش، تبعیض و تحمیل ایدئولوژی بر روند آموزش در ایران اعتراض دارند و اعتراضات خود را به شکل‌های مختلف، از جمله تجمعات اعتراضی، بیان کرده‌اند و ده‌ها معلم نیز به دلیل شرکت در این اعتراضات، اخراج و تعلیق شده‌اند.  شمار دیگری از معلمان نیز در جریان این اعتراضات، بازداشت و زندانی شده‌اند؛ از جمله اسماعیل عبدی، دبیرکل پیشین کانون صنفی معلمان، که همچنان زندانی است.

در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ نیز معلمان بیش از یازده بار با فراخوان کانون‌های صنفی و شورای هماهنگی معلمان، اقدام به تجمع سراسری کردند و از جمله خواهان اجرای واقعی طرح رتبه‌بندی بر مبنای ۸۰ درصد حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، و نیز آزادی معلمان زندانی شدند.

اما پاسخ نهادهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران، تداوم سرکوب اعتراضات و بازداشت شمار دیگری از معلمان در شهرهای مختلف بود.

تعدادی از معلمان نیز، مانند ناهید شیرپیشه (مادر پویا بختیاری، از کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸)، هاشم خواستار، جواد لعل‌محمدی، و محمدحسین سپهری، به دلیل دادخواهی یا اعتراض به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، بازداشت و زندانی شده‌اند.

شماری از معلمانی که در اعتراضات یک سال گذشته معلمان بازداشت شده‌اند، از جمله رسول بداقی، محمد حبیبی، جعفر ابراهیمی، اسکندر لطفی، شعبان محمدی، مسعود نیکخواه، ناهید فتحعلیان، زینب همرنگ، معصومه عسگری، هیوا قریشی، امید شاه‌محمدی، کاوه محمدزاده، پرویز احسنی، مهدی فتحی، همچنان زندانی‌اند و در سخنان مسئولان درباره قانون رتبه‌بندی، هیچ اشاره‌ای به وضعیت آنان نشده است.