وزیر آموزش‌وپرورش: ۷۸۰ هزار معلم مشمول طرح رتبه‌بندی‌اند

فرهنگیان ایران از شورای نگهبان خواستند مصوبه ناقص رتبه‌بندی را به مجلس برگرداند

معلمان معترض می‌گویند دولت و مجلس با اختصاص «بودجه ناچیز» به دنبال «سرهم‌بندی کردن» طرح رتبه‌بندی‌اند - فرتاک نیوز

یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد تعداد فرهنگیانی که مشمول طرح رتبه‌بندی می‌شوند، ۷۸۰ هزار نفر است. او بدون اشاره به مطالبات و اعتراض‌های اخیر معلمان گفت که «به محض تصویب آیین‌نامه»، رتبه‌بندی معلمان اجرایی خواهد شد. هم‌زمان با اعلام این خبر، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در فراخوانی جدید، از معلمان سراسر ایران دعوت کرد روز پنجشنبه، ۲۳ دی‌ماه، در اعتراض به «اجرای ناقص طرح رتبه‌بندی» مقابل ساختمان‌ ادارات آموزش‌و‌پرورش تجمع کنند. فرهنگیان فعال در تشکل‌های صنفی هم از شورای نگهبان خواستند «مصوبه ناقص رتبه‌بندی» را به مجلس بازگرداند.

بر اساس اعلام وزیر آموزش‌وپرورش، قرار است بعد از تصویب آیین‌نامه اجرایی طرح رتبه‌بندی، هیئت‌هایی با نام ممیزی تشکیل شوند که کار آنان گزینش معلمانی است که مشمول طرح رتبه‌بندی می‌شوند. یوسف نوری با بیان اینکه حدود ۱۰ هزار نفر از کارکنان آموزش‌وپرورش مشمول این طرح نیستند، مدعی شد: «یک عده از آنان همکاران آموزشی و یک عده اداری صرف‌اند.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، او درباره بودجه پیش‌بینی شده رتبه‌بندی معلمان نیز گفت: «دولت لایحه‌ای پیشنهاد کرده بود که به مجلس ارائه شد. در لایحه تقریبا می‌شود گفت که بودجه رتبه‌بندی ۲۵ هزار میلیارد تومان در سال دیده شده بود، ولی با تغییرات ایجاد شده در مجلس، به نظرم بودجه آن باید به ۳۶ هزار میلیارد تومان برسد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر آموزش‌وپرورش اگرچه افزایش بودجه رتبه‌بندی در سال‌های آینده را وعده داد، درعین‌ حال اذعان کرد که بودجه سال آینده اجرای این طرح بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، ۲۵ هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که معلمان معترض افزایش بودجه رتبه‌بندی به مبلغ ۶۰ هزار میلیارد تومان را خواستار شده‌اند.

معلمان معترض پیش‌تر نیز گفته‌ بودند که دولت و مجلس با اختصاص این «بودجه ناچیز» به دنبال «سرهم‌بندی کردن» طرح ‍رتبه‌بندی‌اند.

وزیر آموزش‌وپرورش در ادامه سخنان خود تاکید کرد که مبنای آموزش در جمهوری اسلامی ایران «سند تحول بنیادین» است که رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز آن را تایید کرده است. نوری به مطالبات و اعتراض‌های معلمان هیچ‌ اشاره‌ای نکرد اما شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان هم‌زمان، در فراخوانی جدید، از معلمان سراسر ایران دعوت کرد در تجمع اعتراضی روز پنجشنبه، ۲۳ دی‌ماه، شرکت کنند.

بر اساس اعلام شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، معلمان در تجمع اعتراضی روز پنجشنبه همچون تجمع‌های پیشین، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، اجرای درست طرح ‌رتبه‌بندی و آزادی معلمان زندانی را خواستارند.

آموزش رایگان طبق اصل ۳۰ قانون اساسی، استخدام رسمی معلمان خریدخدمات آموزشی، اجرای ماده ۶۴ قانون مدیریت خدمات کشوری و پاداش پایان خدمت بازنشستگان ۱۴۰۰ نیز دیگر مطالبات معلمان معترض است.

معلمان شاغل و بازنشسته ایران در فراخوان تجمع اعتراضی خود اعلام کرده‌اند که «مصوبه ناقص» مجلس را قبول ندارند. آنان از شورای نگهبان خواسته‌اند این مصوبه را «بلافاصله» به مجلس برگرداند و مجلس نیز آن را «بر مبنای رتبه‌بندی حداقل ۸۰ درصد حقوق‌ اعضای هیئت‌علمی دانشگاه و هم‌ترازی معلمان با اعضای هیئت‌علمی دانشگاه» تصویب کند. آنان همچنین از دولت خواسته‌اند که برای اجرای رتبه‌بندی در نیمه دوم سال ۱۴۰۰، بودجه ۲۵ هزار میلیارد تومانی اختصاص دهد و منابع آن برای اجرای کامل به میزان حداقل ۶۰ هزار میلیارد تومان در بودجه سال ۱۴۰۱ را بدون قیدوشرط، پیش‌بینی کند.