امیرعبداللهیان: آمریکا مرتکب «جنایات تروریستی» است و در برابر ایران فرافکنی می‌کند

روز شنبه بار دیگر هیئتی از وزارت خارجه قطر، با مقام‌های ارشد وزارت خارجه ایران، از جمله امیرعبداللهیان و علی باقری‌کنی، معاون سیاسی و مذاکره‌کننده ارشد در مذاکرات وین، دیدار و گفت‌وگو داشتند

بیش از یک هفته از پایان دور آخر مذاکرات احیای برجام وین می‌گذرد، در حالی که مقام‌های آمریکایی و دیپلمات‌های غربی تاکید دارند مقام‌های حکومت ایران باید هرچه سریع‌تر یک «تصمیم‌ سیاسی» مشخص بگیرند، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه دولت ابراهيم رئيسی، شعارها و مواضع تبلیغاتی حکومت ایران را تکرار کرد و آمریکا را متهم کرد در برابر ایران «زبان تهدید» به‌کار می‌‌گیرد.

حسین امیرعبداللهیان، شامگاه شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «باید به کاخ سفید یادآوری کرد که از کاربرد زبان تهدید در مقابل ایران و ایرانی، نتیجه‌ای نمی‌گیرد.»

امیرعبداللهیان با تکرار مواضع تبلیغاتی حکومت ایران، آمریکا را متهم کرد مرتکب «جنایات متعدد تروریستی» است و با «فرافکنی» علیه ایران، می‌خواهد از مسئولیت و پاسخ‌گویی طفره رود.

به‌نظر می‌رسد مواضع روز شنبه وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، ناظر به گزارش‌ها مختلف روزهای گذشته، در پیوند با اخبار آمریکا و موضع‌گیری‌های اخیر مقام‌های دولت بایدن، در قبال مذاکرات وین باشد.

روز چهارشنبه هفته گذشته، وزارت دادگستری آمریکا، یکی از عوامل مرتبط با سپاه پاسداران را متهم کرد قصد داشته‌ با پرداخت ۳۰۰هزار دلار، جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید، را در شرق آمریکا به‌قتل برساند.

از سوی دیگر، در پی حمله روز جمعه به سلمان رشدی، نویسنده بریتانیایی رمان «آیه‌های شیطانی» در ایالت نیویورک، بسیاری از مقام‌ها و رسانه‌های آمریکایی انگشت اتهام را به‌سوی حکومت ایران نشانه رفتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان، رابرت مالی مذاکره‌کننده ارشد و نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی «پی‌بی‌اس» تاکید کرد دولت آمریکا به‌هیچ‌وجه در زمینه موضوع‌های مرتبط با تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مسائل موسوم «پادمانی»، امتیازی به حکومت ایران نخواهد داد.

رابرت مالی، در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با «پی‌بی‌اس»، با اشاره به تهدیدهای امنیتی و تروریستی حکومت ایران در خاک آمریکا، گفت حکومت ایران باید متوجه این نکته باشد اگر شهروندان آمریکایی را تهدید کند، ما قاطعانه پاسخ خواهیم داد.

همزمان با مواضع به‌نسبت تند مقام‌های آمریکا و حکومت ایران در قبال هم، روز شنبه بار دیگر هیئتی از وزارت خارجه قطر، با مقام‌های ارشد وزارت خارجه ایران، از جمله امیرعبداللهیان و علی باقری‌کنی، معاون سیاسی و مذاکره‌کننده ارشد در مذاکرات وین، دیدار و گفت‌وگو داشتند.

هرچند پیشتر مقام‌های وزارت خارجه قطر اعلام کردند این کشور نقش و جایگاه مشخصی در پیشبرد مذاکرات «احیای برجام» یا گفت‌وگو میان نمایندگان ایران و آمریکا ندارد، اما با میزبانی مذاکرات شکست‌خورده در دوحه و دیدارهای مکرر مقام‌های قطری با مقام‌های ارشد ایرانی، این گمانه‌زنی تقویت شده که قطر می‌خواهد نقشی به‌مانند عمان، در جریان مذاکرات هسته‌ای سال ۲۰۱۵، ایفا کند.