اسماعیل کوثری: حق سپاه را در مذاکرات احیای برجام دنبال می‌کنیم

بحث خروج نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا مانعی جدی بر سر راه احیای برجام است

آمریکا بارها تاکید کرده است که جمهوری اسلامی باید خواسته‌های فرابرجامی خود را کنار بگذاردـ دنیای اقتصاد

در حالی‌ که شنیده‌ها حاکی از آن بود که جمهوری اسلامی ایران از اصرارش مبنی بر حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی عقب‌نشینی کرده است، اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، گفت «حقوق سپاه» را در مجلس پیگیری خواهند کرد.

او ضمن دفاع از عملکرد تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی، افزود: «اگر طرف مقابل اقدام عملی برای رفع تحریم‌ها انجام ندهد و در همین رابطه تضمین ارائه نکند، قطعا مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید.»

کوثری در ادامه تاکید کرد که مجلس نقش نظارتی خود و «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» را به‌طور جدی دنبال می‌کند.

او که از فرماندهان سابق سپاه پاسداران است، آمریکا را به «قلدری» متهم کرد و با تهدید تلویحی این کشور گفت: «پارامترهایی در اختیار تیم مذاکره‌کننده وجود دارد که مانع زورگویی آمریکایی‌ها خواهد شد.»

او توضیح بیشتری درباره این «پارامترها» نداد اما تاکید کرد جریان مذاکرات فعلی نسبت به دوره قبل تغییر کرده و آمریکایی‌ها دیگر نمی‌توانند به طرف ایرانی فشار وارد کنند و به دنبال تحمیل نظر خود باشند.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای در وین بارها ادعا کردند که احیای برجام مشروط به این است که ایالات‌ متحده «تصمیم سیاسی» بگیرد. در نقطه مقابل، آمریکا نیز بارها تاکید کرده است که جمهوری اسلامی باید خواسته‌های فرابرجامی خود را کنار بگذارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه‌های گذشته، مقام‌های غربی به‌تناوب درباره فرصت اندک احیای برجام هشدار دادند و برخی کارشناسان گفتند که جمهوری اسلامی عامدانه روند مذاکرات را طولانی می‌کند تا زمان بیشتری بخرد.

اکنون هم‌زمان با ابراز نگرانی اسرائیل و آمریکا درباره مسائلی مانند پرتاب ماهواره خیام، فروش پهپاد به روسیه و پیشرفت غنی‌سازی اورانیوم در ایران، مقام‌های جمهوری اسلامی ادعای دست پر خود را در مذاکرات مطرح می‌کنند.

روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارش اخیرش خبر داد که اتحادیه اروپا از طرفین مذاکره خواست نظرشان را درباره متن آماده‌شده تا ۱۵ ماه اوت اعلام کنند.

با این‌ حال، این‌طور به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی مثل همیشه برای پاسخ دادن عجله ندارد زیرا وب‌سایت نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی، در گزارشی نوشت: «هنوز هیچ جلسه‌ای در سطح عالی برای بررسی ایده‌های هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در تهران تشکیل نشده است و براساس روابط معمول، پس از اتمام فرایند بررسی‌های کارشناسی، نتایج اولیه برای جمع‌بندی نهایی به سطوح تصمیم‌گیری ارائه خواهد شد.»

پیش از آن نیز حسین شریعتمداری، مدیرمسئول کیهان، در یادداشتی مدعی شده بود مذاکرات وین به نتیجه‌ تضمین‌کننده منافع ملی و تامین‌کننده انتفاع اقتصادی نرسیده و درباره چهار محور اصلی، کماکان بی‌نتیجه مانده است.

با وجود انکار مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین، در نشست خبری اخیرش گفت که متن پیشنهادی اروپا به‌طور کامل مورد توافق قرار گرفته است و ایران فقط درباره چند کلمه از متن سوال‌هایی دارد، اما همین امر می‌تواند باعث شود که توافق امضا نشود.

خبرگزاری دولتی ایرنا از قول این مقام روسی نوشت: «همین چند کلمه می‌تواند به مانعی برای توافق بدل شود، همان‌گونه که پیش از این هم در جریان مذاکرات وین رخ داده بود.»