رد ادعای «ترور خمینی»؛ از سخنان نقاشیان فقط هشدارش به خامنه‌ای باقی ماند

محافظ سابق روح‌الله خمینی گفت فرض این بود که داروها مربوط به قلب است و خمینی به بیماری معده مبتلا شده بود

روح‌الله خمینی در خرداد ۱۳۶۸ درگذشت-GABRIEL DUVAL / AFP

موسسه تنظیم و نشر آثار روح‌الله خمینی اعلام کرد که وزارت اطلاعات وجود هرگونه سندی درباره «ترور بیولوژیک» او را تکذیب کرد و یکی از محافظان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، نیز که پیشتر طرح ادعای «ترور» خمینی را مطرح کرده بود، در مصاحبه‌ای جدید گفت که او بر اثر سرطان درگذشت و فقط پرونده‌ای درباره شبهات مرگ او تشکیل شده بود.

موسسه تنظیم و نشر آثار روح‌الله خمینی اعلام کرد که وزارت اطلاعات در پاسخ رسمی به استعلام این موسسه وجود هرگونه سند درباره «ترور بیولوژیک» رهبر پیشین جمهوری اسلامی را قاطعانه تکذیب کرده است.

حمیدرضا نقاشیان، از محافظان رهبر سابق جمهوری اسلامی، نیز در مصاحبه با پایگاه خبری جماران ادعای قبلی خود درباره «ترور خمینی با داروی خریداری‌شده از لندن» را پس گرفت و گفت که سخنان حسن عارفی و دیگر پزشکان روح‌الله خمینی، احتمال این که «دارو علت خونریزی معده شده باشد را رد می‌کنند.»

نقاشیان در مصاحبه جدید خود گفت که بعد از مرگ خمینی، «شبهه‌ای در خرید دارو برای مداوای قلب او، موجب تشکیل پرونده‌ای اطلاعاتی و ضد جاسوسی شد و من همراه تیم مبرزی مسئولیت اداره آن را به عهده داشتم و از همه ابعاد به ماجرای بیماری رهبر سابق جمهوری اسلامی نگاه کردیم».

او افزود: «ما مسیر خرید دارو را دنبال کرده و آن را آلوده قلمداد نموده بودیم و این پرونده بعد از مرگ بنیانگذار جمهوری اسلامی شکل گرفت اما طبعا ما دسترسی به داروها نداشتیم که آنها را مورد آزمایش قرار داده و آلوده بودنشان را اثبات یا اعلام کنیم.»

نقاشیان اضافه کرد که در این پرونده، فرض بر این بود که داروهای تهیه‌شده مربوط به قلب است و روح‌الله خمینی در طول دوران مصرف به بیماری معده مبتلا شده است.

این  عضو تیم حفاظت از خمینی گفت که برای جلوگیری از احتمال مسمومیت رهبر سابق حتی نان مورد نیاز منزل او از یک محل مشخص تهیه نمی‌شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نقاشیان تاکید کرد که «حسن عارفی، پزشک خمینی، گفته حتی اگر در آن زمان با نسخه تیم پزشکی داروهایی از خارج تهیه شده بود از آنها استفاده نشد و با نظر تیم پزشکی داروها از منابع کاملا مطمئن دیگری تامین شد».

نقاشیان با اشاره به اینکه خمینی در سال ۱۳۶۵ به علت حمله قلبی تحت مراقبت قرار گرفت، افزود که او در اردیبهشت ۱۳۶۸ دچار خونریزی معده شد و این‌بار برای مشکل معده بستری شد.

به گفته نقاشیان، پس از بستری خمینی در سال ۱۳۶۸ با نظرهای تخصصی پزشکی، او به دست ایرج فاضل تحت عمل جراحی معده قرار گرفت.

نقاشیان افزود که تیم پزشکی به اعتبار اینکه همه ابعاد سرطان را از بدن خمینی خارج کرده‌اند، عمل را موفق ارزیابی کرده و حتی ایرج فاضل مورد تفقد علی خامنه‌ای قرار گرفته بود، اما گویا سرطان به  سلسله لنف روح‌الله خمینی رخته کرده و کار از کار گذشته بود. 

نقاشیان گفت که به این ترتیب «تکذیب شهادت» روح‌الله خمینی با «تمهیدات و دقت تیم پزشکی قابل فهم است» و افزود با توضیحات دکتر حسن عارفی «هیچ جای سئوال باقی نمی‌ماند که من بخواهم کشف آن را به پرونده نسبت بدهم.»

طرح ادعای ترور خمینی برای هشدار به خامنه‌ای

حمیدرضا نقاشیان از محافظان روح‌‌الله خمینی، پیشتر در مصاحبه‌ای با شبکه اینترنتی «رهیافتگان» مدعی شده بود که رهبر سابق جمهوری اسلامی «در بیمارستان با دارو ترور» شده و هشدار داده بود که «با توجه به این که اخیرا شبهه نفوذ در بیت علی خامنه‌ای به وجود آمده، لازم است که حفاظت از او هزار برابر شود.»

ادعای نقاشیان درباره «ترور» روح‌الله خمینی با استفاده از «دارو» برای اولین‌بار و با گذشت ۳۳ سال از مرگ رهبر پیشین جمهوری اسلامی، درحالی مطرح شد که در چند ماه اخیر، تغییرهای گسترده‌ای در سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و سپاه حفاظت از ولی‌امیر، سپاه ویژه حفاظت از علی خامنه‌ای، ایجاد شده است.

حسین طائب، فرمانده سازمان اطلاعات سپاه، دوم تیرماه پس از ۱۳ سال از ریاست این سازمان برکنار شد و به فاصله دو روز، در چهارم تیرماه، نیز ابراهیم جباری، فرمانده «سپاه حفاظت ولی امر» از فرماندهی نیروهای ویژه حفاظت از خامنه‌ای کنار گذاشته شد و جای خود را به حسن مشروعی‌فر داد.

مقام‌های جمهوری اسلامی توضیحی برای این تغییرها ارائه ندادند و حتی آن را «عادی» دانستند. اما این برکناری‌های بدون توضیح، پس از یک سلسله انفجارها و آتش‌سوزی‌ها در مراکز نظامی و هسته‌ای ایران و کشته شدن چند نفر از فرماندهان ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران در داخل ایران انجام شد، آن‌هم در شرایطی که گزارش‌های متعددی درباره نفوذ دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل در نهادهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی مطرح شده است.

در چنین فضایی، اقدام حمیدرضا نقاشیان در «طرح ادعای ترور روح‌الله خمینی با دارو» بیش از آنکه توجه‌ها را به یک رویداد تاریخی جلب کند، سبب توجه به تغییرهای اخیر در دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی و تحولات جاری در پشت دیوارهای بیت علی خامنه‌ای می‌شود.

ترکیب مصاحبه منتشرشده از محافظ شخصی روح‌الله خمینی و اکنون پس گرفتن بخشی از آن ادعاها و زمان بیان از طرف نقاشیان که در سه دهه اخیر سمت رسمی در نهادهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی نداشت، نیز نشان می‌دهد که حمید نقاشیان پرونده مرگ روح الله خمینی را به‌عنوان مقدمه‌ای برای دو محور پایانی سخنان خود برگزیده بود: تاکید بر «شبهه نفوذ در بیت علی خامنه‌ای» و هشدار در مورد لزوم «افزایش هزار برابری حفاظت از خامنه‌ای».

مرگ مشکوک حسن اکبری، محافظ شخصی خامنه‌ای، در سال ۱۳۹۵ که دلیل آن « نقص فنی سلاح حین انجام ماموریت آموزشی و تمرینی» اعلام شد و کنار گذاشتن ناگهانی وحید حقانیان، معاون «امور ویژه» دفتر رهبر جمهوری اسلامی و یکی از نزدیک‌ترین افراد به خامنه‌ای در سال ۱۴۰۰، از جمله مواردی است که گویای تلاطم درونی در دفتر و بیت علی خامنه‌ای است.