تهدید کیم جونگ اون بهانه‌ای برای فعالیت هسته‌ای بیشتر کره شمالی

کره شمالی دست‌کم در یک عملیات بزرگ هک کردن، معادل صدها میلیون دلار رمز‌ارز به سرقت برده است

رهبر کره شمالی تهدید کرد که برای استفاده از زرادخانه هسته‌ای کشورش آمادگی کامل دارد - AFP

سازمان ملل متحد هشدار داد تمهیداتی که کره شمالی در شش ماه نخست امسال انجام داد «راه» را برای انجام آزمایش‌های بیشتر جنگ‌افزارهای هسته‌ای «هموار کرد».

ناظران مستقل تحریم‌ها این ادعا را در حالی مطرح کردند که چکیده‌ای از گزارش سازمان ملل در مورد جزئیات کارها در آزمایشگاه هسته‌ای پانگیه-ری را ارائه دادند.

این خبر در حالی منتشر شده است که رهبر کره شمالی، کیم جونگ اون چند روز پیش در سخنرانی به مناسبت شصت‌ونهمین سالگرد پایان جنگ کره (۱۹۵۳-۱۹۵۰) تهدید کرده بود برای استفاده از زرادخانه هسته‌ای کشورش آمادگی کامل دارد.

ناظران به کمیته تحریم‌های کره شمالی در شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرده‌اند «جمهوری دموکراتیک خلق کره همچنان در حال توسعه توانایی‌هایش در تولید مواد شکافت‌پذیر در آزمایشگاه یونگبیون است.» این آزمایشگاه تاسیسات هسته‌ای اصلی این کشور است.

ایالات متحده از دیرباز هشدار می‌داد که کره شمالی برای انجام هفتمین آزمایش هسته‌ای آماده است و قول داده در صورتی که این آزمایش انجام شود تحریم‌های سازمان ملل علیه پیونگ ‌یانگ را افزایش دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این ناظران همچنین گفتند تحقیقات نشانگر آن است که کره شمالی دست‌کم در یک عملیات بزرگ هک کردن، معادل صدها میلیون دلار رمز‌ارز به سرقت برده است.

این اتهام در پی اتهام‌های قبلی به کره شمالی مبنی بر انجام حملات اینترنتی به منظور تامین اعتبار برنامه‌های هسته‌ای و موشکی‌اش است.

این ناظران در ادامه نوشتند «سایر فعالیت‌های سایبری با تمرکز بر سرقت اطلاعات و روش‌های سنتی‌تر کسب اطلاعات و مطالب باارزش برای برنامه‌های ممنوعه جمهوری دموکراتیک خلق کره شامل سلاح‌های کشتار جمعی (WMD) است.

آنان هم‌چنین افزودند «جمهوری دموکراتیک خلق کره تمهیداتی در آزمایشگاه هسته‌ای خود انجام داده است، ولی هنوز افزاره‌ای هسته‌ای را امتحان نکرده است. این کشور در نیمه نخست سال ۲۰۲۲ به تسریع در برنامه‌های موشکی خود ادامه داد (این برنامه‌ها از سپتامبر ۲۰۲۱ شروع شد).»

به گفته این ناظران، کره شمالی ۳۱ موشک با فناوری تلفیقی بالیستیک و هدایت‌شونده شلیک کرد شامل شش موشک بالیستیک بین قاره‌ای (آی‌سی‌بی‌ام) و دو موشک که صریحا سلاح بالیستیک توصیف شده است.

دیروز کره شمالی در نشست امنیتی هند‌ـ‌آرام اعلام کرد برنامه‌های موشکی و جنگ‌افزار هسته‌ای‌اش فقط ماهیت دفاع از خود دارد.

آن کوآنگ ایل، سفیر کره شمالی در اندونزی در هم‌اندیشی منطقه‌ای آسه‌آن در پنوم پن که ۲۷ کشور در آن عضویت دارند، گفت پیونگ یانگ «فقط در پی دفاع» از خود است و هیچ کشوری را تهدید نکرده است.

این در حالی است که بعد از آن‌که چین (صاحب سومین زرادخانه بزرگ سلاح‌های هسته‌ای در جهان) شروع به شلیک موشک‌های بالیستیک در نزدیکی تایوان کرد، نگرانی از بروز جنگ در آسیا اوج گرفت.

تنش بین دو کشور چین و تایوان در پی دیدار اخیر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده از تایوان اوج گرفت.

این دیدار باعث شد کره شمالی روز شنبه پلوسی را «بدترین ویرانگر ثبات و صلح بین‌المللی» بنامد و او را به دامن زدن به احساسات ضد پیونگ یانگ و برانگیختن خشم چین طی سفر آسیایی‌اش در اوایل این هفته متهم کرد.

جو یونگ سام، مدیر کل اداره مطبوعات و امور اطلاعات وزارت خارجه کره شمالی می‌گوید: «اشتباه مرگباری است اگر فکر کند می‌تواند در شبه‌جزیره کره جنوبی به راحتی جولان بدهد.»

«ایالات متحده باید تاوان تمامی دردسرهایی را که او به هر جا سفر کرده، به پا کرده است بدهد.»

© The Independent

بیشتر از جهان