کانادا واردات اسلحه دستی را ممنوع می‌کند

دولت جاستین ترودو می‌خواهد تا زمان تصویب «قانون کنترل اسلحه»، از طریق ممنوعیت واردات، آمار خشونت با سلاح گرم را کاهش دهد

«در کانادا، غیر از ورزش و شکار دلیلی برای داشتن اسلحه نیست» - reuters

دولت کانادا اعلام کرد که به طور موقت واردات اسلحه‌های دستی را از روز ۱۹ اوت ممنوع خواهد کرد تا به اهداف «قانون کنترل اسلحه» دست یابد.

به گزارش رویترز، در بیانیه دولت کانادا آمده است که این ممنوعیت واردات، تا زمان تصویب قانون کنترل اسلحه باقی خواهد ماند.

دولت لیبرال جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، پس از حادثه تیراندازی در یک دبستان در تگزاس آمریکا و کشته‌شدن ۱۹ دانش‌آموز و دو معلم، روز دوشنبه ۳۰ مه (۹ خرداد) یکی از سختگیرانه‌ترین مقررات نگهداری و حمل اسلحه را در قالب یک لایحه به پارلمان این کشور ارائه کرد. 

لایحه «سی-۲۱» (C-21) که با هدف مبارزه با «خشونت از طریق سلاح گرم» ارائه شده است، یکی از سخت‌گیرانه‌ترین اقدامات کنترل سلاح در دهه‌های اخیر خواهد بود که شامل ممنوعیت خرید، فروش و انتقال اسلحه‌ می‌شود. 

ترودو در حمایت از این لایحه اعلام کرده است که «در کانادا، غیر از ورزش و شکار دلیلی برای داشتن اسلحه نیست.»

پارلمان کانادا در حال حاضر در تعطیلات تابستانی به‌سر می‌برد که تا سپتامبر طول می‌کشد، از این رو مفادی از این لایحه که شامل توقف ملی خرید و فروش اسلحه می‌شود، هنوز اجرایی نشده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا در یک نشست توجیهی درباره ممنوعیت واردات اسلحه به خبرنگاران گفت که کانادایی‌ها پس از اعلام بخش‌هایی از لایحه کنترل اسلحه، برای خرید سلاح هجوم بردند. بنابراین، دولت اکنون به این نتیجه رسیده است که تا زمان تصویب این لایحه و قانونی شدن آن، مانع واردات اسلحه شود. 

وزیر امور خارجه کانادا توضیح داد: «ممنوعیت واردات اسلحه کمک می‌کند که خشونت‌های ناشی از سلاح در طول زمان کاهش یابد.»

این اقدام دولت کانادا با این توجیه انجام می‌شود که وزارت خارجه این اختیار را دارد که مجوزهای تجاری را رد کند.

کانادا نسبت به ایالات متحده قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌تری درباره اسلحه دارد. با این حال، در حال حاضر کانادایی‌ها نیز به شرط داشتن مجوز می‌توانند سلاح گرم داشته باشند. 

مارکو مندسینو، وزیر ایمنی عمومی کانادا درباره ممنوعیت واردات اسلحه گفت: «با توجه به این که تقریبا تمام تفنگ‌های دستی ما وارداتی‌اند، به‌کارگیری چنین راهکاری به این معنی است که ما در حال اجرای سریع‌ محدودیت استفاده از اسلحه هستیم.»

بر اساس داده‌های آماری منتشرشده، در حالی که میزان قتل با اسلحه در کانادا بخش بسیار کوچکی از قتل‌های با سلاح گرم نسبت به ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ را شامل می‌شود، اما همچنان از آمار بسیاری از کشورهای ثروتمند دیگر بالاتر بوده و در حال افزایش است. 

گزارش‌ها نشان می‌دهد که سلاح‌های دستی اصلی‌ترین انواع اسلحه مورد استفاده در بیشتر جرایم خشونت‌آمیز مربوط به سلاح گرم بین سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۰ بوده است.

بیشتر از جهان