نظریه‌پرداز توطئه ۴۵ میلیون دلار جریمه شد

«الکس جونز»، چهره راست‌گرای آمریکایی گفته بود که قتل‌عام مدرسه «سندی هوک» در سال ۲۰۱۲ واقعیت ندارد

الکس جونز، یکی از چهره‌های برجسته در محافل راست‌گرای آمریکایی است - reuters

بر اساس حکم دادگاه تگزاس، الکس جونز، نظریه‌پرداز آمریکایی، باید به والدین پسر شش ساله‌ای که در قتل‌عام «سندی هوک» در سال ۲۰۱۲ کشته شده بود، ۴۵.۲ میلیون دلار غرامت بپردازد. او که پیش از این نیز ۴.۱ میلیون دلار جریمه تنبیهی پرداخت کرده بود، به این دلیل مجرم شناخته شد که ادعا می‌کرد تیراندازی دبستان سندی هوک واقعیت ندارد و ساخته و پرداخته دولت باراک اوباما و طرفدارانش برای کنترل اسلحه است.

در جریان تیراندازی دبستان سندی هوک که در ۱۴ دسامبر ۲۰۱۲ رخ داد، ۲۶ نفر شامل ۲۰ دانش‌آموز و شش نفر از کارکنان مدرسه بر اثر تیراندازی جوانی مسلح کشته شدند. او در همان روز مادرش و یک نفر دیگر را هم پیش از حرکت به سمت مدرسه کشته بود. تیرانداز، جوانی ۲۰ ساله به نام آدام لانزا بود که بعد از کشتار و تیراندازی، در همان مدرسه خودکشی کرد.

این واقعه، سومین اتفاق خشونت‌بار کشتار جمعی با اسلحه در سال ۲۰۱۲ در آمریکای تحت رهبری باراک اوباما بود و بار دیگر زمینه‌ساز آغاز بحث‌ها درباره مقررات مربوط به خریدوفروش سلاح‌های گرم در آمریکا شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیل هسلین و اسکارلت لوئیس، والدین جدا شده جسی لوئیس، پسربچه‌ شش ساله کشته‌شده در این مدرسه، با حضور در دادگاه اعلام کردند که پیروان نظریه‌ الکس جونز که این واقعه را دروغ می‌خواند، سال‌ها این خانواده را مورد آزار و اذیت قرار داده‌ و آنها را به مرگ تهدید کرده‌اند. به گفته آن‌ها، این افراد معتقد بودند که مادر و پدر جسی در مورد مرگ پسرشان در روز ۱۴ دسامبر دروغ می‌گویند.

الکس جونز، یکی از چهره‌های برجسته در محافل راست‌گرای آمریکایی و از حامیان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده، قتل‌عام مدرسه سندی هوک را فریبکاری دولتی خوانده بود. به گفته او، چنین طرحی، بهانه‌ای برای گرفتن اسلحه از آمریکایی‌ها بود.

والدین این پسربچه خواهان ۱۴۵.۹ میلیون دلار جریمه تنبیهی و ۱۵۰ میلیون دلار غرامت شده بودند که در نهایت دادگاه به ۴۵.۲ میلیون دلار جریمه حکم داد. الکس جونز در طول حضورش در دادگاه سعی کرد از تئوری‌های توطئه‌ای که پیش از این مطرح کرده بود فاصله بگیرد. او از والدین پسربچه کشته‌شده در تیراندازی سندی هوک عذرخواهی و اذعان کرد که کشتار در این مدرسه «صد درصد واقعی» است.

شرکت متعلق به جونز، هفته گذشته اعلام ورشکستگی کرد. این اعلامیه ورشکستگی، شکایت‌های مشابهی را که والدین دیگری علیه او به جریان انداخته بودند، متوقف کرد. با این حال گفته می‌شود که جونز و شرکت زیرمجموعه‌اش هنوز بین ۱۳۵ تا ۲۷۰ میلیون دلار ارزش دارند.

بیشتر از جهان