تیراندازی در مرکز خرید ایندیانا؛ سه نفر کشته و دو نفر زخمی شدند

در سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۲۴۰ تیراندازی جمعی در آمریکا اتفاق افتاده است

کنترل اسلحه یکی از موضوع‌های جنجالی در آمریکا است و بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها، موافقان و مخالفان سرسختی دارد. REUTERS

در اثر تیراندازی یک فرد مسلح در مرکز خریدی واقع در گرین‌وود ایالت ایندیانای آمریکا، سه نفر کشته و دو نفر زخمی شدند.

گرینوود-ایندیانا شهری در ایالات متحده آمریکا است که حدود ۶۳ هزار نفر جمعیت دارد.

به گزارش سی‌ان‌ان، جیم آیسون، رئیس اداره پلیس گرین‌وود-ایندیانا به خبرنگاران گفت عصر روز یکشنبه، ۱۷ ژوییه (۲۶ تیر)، چندین نفر در تماس تلفنی با مرکز پلیس، از حضور یک تیرانداز در بخش غذاخوری‌های این مرکز خرید خبر دادند.

او افزود:«قربانیان این تیراندازی یک مرد و چهار زن از جمله یک دختر ۱۲ ساله‌‌اند که پس از انتقال به بیمارستان مداوا شد. دومین مجروح نیز در بیمارستان بستری است و وضعیتش پایدار است.»

به نظر می‌رسد مرد مسلح از یک اسلحه بلند استفاده کرده است؛ اگرچه تا زمان مصاحبه پلیس با خبرنگاران، هنوز هیچ سلاحی در صحنه وقوع جرم کشف نشده بود.

به گفته رئیس اداره پلیس گرین‌وود-ایندیانا، یک مرد ۲۲ ساله که اسلحه‌ای مجوزدار داشت، این مرد مسلح ناشناس را هدف قرار داد و کشت.

جیم آیسون گفت همچنان در حال بررسی انگیزه تیرانداز و بازجویی از افرادی‌اند که در زمان حمله در مرکز خرید حضور داشتند. او از همه شاهدان خواست اگر اطلاعات بیشتری دارند، با سازمان‌های مرتبط تماس بگیرند. او همچنین خبر داد  نهاد‌هایی مانند وزارت امنیت داخلی و اف‌بی‌آی برای شناسایی عامل این حادثه‌ کمک می‌کنند.

شهردار گرین‌وود-ایندیانا نیز با انتشار بیانیه‌ای، از فردی که به مرد مسلح شلیک کرد، تشکر کرد. او تاکید کرد: «این شخص جان‌ افراد زیادی را از یک تیراندازی جمعی در شهر ما نجات داد. از طرف شهر گرین‌وود از اقدام سریع و قهرمانی او در این موقعیت سپاسگزارم.»

بنا به گزارش نهاد «آرشیو خشونت مسلحانه» که یک سازمان مستقل جمع‌آوری داده‌ها است، تیراندازی جمعی به اقدام مسلحانه‌ای گفته می‌شود که در آن، چهار نفر یا بیشتر، بدون احتساب تیرانداز، هدف حمله قرار بگیرند. این سازمان ماه گذشته اعلام کرد که در سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۲۴۰ تیراندازی گروهی در آمریکا اتفاق افتاده است.

تیراندازی در شهرهای مختلف ایالات متحده در طول دوران همه‌گیری و پس از آن به شدت افزایش یافت و اکنون جوامع محلی نیز مانند شهرهای بزرگ‌تر با عواقب تیراندازی‌های جمعی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمله به بیمارستانی در تولسا، قتل‌عام‌ در یک مدرسه ابتدایی در تگزاس، تیراندازی در رژه روز چهارم ژوییه در هایلند پارک، تیراندازی در فیلادلفیا و سایر خشونت‌های مسلحانه‌ای که در سراسر آمریکا به راه افتاد، به مطرح شدن دوباره بحث‌ لزوم سختگیری بیشتر در مورد کنترل اسلحه منجر شد.

کنترل اسلحه یکی از موضوع‌های جنجالی در آمریکا است و بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها، موافقان و مخالفان سرسختی دارد.

بنا بر آمار منتشر شده، در ۴۱ بخش از ایالت‌های سراسر آمریکا، شمار فروشندگان سلاح دست‌کم ۱۰ برابر مراکز تخصصی بهداشت و سلامت روان است.

جو بایدن که اخیرا موفق شد تعدادی از قوانین مربوط به سختگیری درباره اسلحه را از طریق کنگره تصویب کند، پس از تیراندازی در رژه روز چهارم ژوییه در هایلند پارک شیکاگو، در بیانیه‌ای، اعلام کرد که از «خشونت بی‌معنای اسلحه که جامعه آمریکایی را بار دیگر اندوهگین کرد»، شوکه شده است.

او قول داد اقدام‌های بیشتری انجام دهد و گفت که از مبارزه با همه‌گیری خشونت اسلحه دست نمی‌کشد.

بیشتر از جهان