کاخ سفید: تاکید بر تعهد به امنیت اسرائیل و حفظ آرامش در نوار غزه

بنی گانتز و لوید آستین، وزرای دفاع اسرائیل و آمریکا درباره عملیات «سپیده‌دم» در نوار غزه تلفنی صحبت کردند

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا طرفین را به حفظ آرامش ترغیب کرد-SAUL LOEB / AFP

همزمان با ادامه درگیری‌ها و افزایش خطر خارج شدن اوضاع از کنترل در نوار غزه، کاخ سفید شامگاه جمعه پنجم اوت به وقت واشنگتن (۱۵ مرداد) از اسرائیل و فلسطینی‌ها خواست تا از هرگونه افزایش تنش پرهیز کنند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده آمریکا، در نشست مطبوعاتی روز جمعه گفت: «ما فعالانه با اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها و همچنین شرکای منطقه‌ای در تماسیم تا به سوی آرامش حرکت کنیم، و از تمام طرف‌ها می‌خواهیم تا از هر گونه تنش خودداری کنند.»

کربی گفت که ایالات متحده امریکا در کنار اسرائیل می‌ایستد و در تعهداتش به امنیت اسرائیل «ثابت‌قدم» است. سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: «ما از حق اسرائیل در دفاع از خود در مقابل گروه‌های تروریستی که جان‌ شهروندان بی‌گناه اسرائیلی را گرفتند، حمایت کامل می‌کنیم.»

در حملات هوایی جنگنده‌ها و پهپادهای مسلح اسرائیل در روز جمعه به نوار غزه، تیسیر الجعبری، فرمانده شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطینی کشته شد.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، شامگاه جمعه با لوید آستین، صحبت کرد و در این گفت‌وگو وزیر دفاع آمریکا را از تازه‌ترین تحولات عملیات «سپیده‌دم» اسرائیل و تلاش‌ها برای برقراری آرامش در نوار غزه، مطلع کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گانتز همچنین به آستین گفت که اسرائیل برای حفاظت از امنیت کشور و شهروندان در تلاش مدام است و با تمرکز و اراده مانع رسیدن «تروریست‌ها» به اهدافشان می‌شود.

منابع خبری در خاورمیانه گفته‌اند که حملات اسرائیل و موشک‌پرانی‌ فلسطینی‌ها قطع شده و آرامش همراه با احتياط در نوار غزه حاکم شده است.

رسانه‌ها می‌گویند که نوار غزه در سكوت به سر می‌برد و مردم از بیم حملات بیشتر از رفت‌وآمد پرهیز می‌کنند و این نشان می‌دهد که امید چندانی به تلاش‌های مصر برای میانجیگری و رسیدن به آرامش ندارند.

وزارت خارجه مصر تایید کرد که برای برقراری آرامش در نوار غزه و جلوگیری از آسیب رسیدن به جان و مال فلسطینی‌ها در آنجا، با جهاد اسلامی و اسرائیل در تماس‌های مکرر بوده است. به نوشته العربیه، اسرائیل به مصر گفته است که تا قبل از رسیدن به اهداف خود حملاتش را متوقف نمی‌کند.

منابع خبری می‌گویند که یک هیات امنیتی از مصر در تلاش برای آرام کردن اوضاع نوار غزه به تل‌آویو سفر خواهد کرد و قاهره تماس‌هایش با اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را برای پایان دادن به تنش‌های جدید در نوار غزه و مهار کردن درگیری افزایش خواهد داد.

جهاد اسلامی فلسطینی پیشتر تهدید کرد که حملات هوایی اسرائیل را تلافی می‌کند و به طرف جنگی تمام‌عیار می‌رود. این گروه شبه‌نظامی فلسطینی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران، در شامگاه جمعه به وقت محلی حدود ۱۰۰ راکت به سوی اسرائیل پرتاب کرد که شمار بالایی از آنها قبل از رسیدن به آسمان اسرائیل، به وسیله گنبد آهنین در آسمان نوار غزه رهگیری شدند.

خشونت‌های اخیر خطر درگرفتن جنگی دیگر در نوار غزه که تحت تسلط حماس است، را به وجود آورده است. باریکه غزه سال گذشته صحنه بزرگترین رویارویی نظامی میان اسرائیل و جناح‌های مسلح فلسطینی از سال ۲۰۱۴ به این سو بود.