چرا کودکان کمتر به کرونا مبتلا شدند؟

پوشش دیواره بینی کودکان نسبت به بینی‌های بزرگسالان، پاسخ التهابی بیشتری نسبت به نسخه قدیمی‌تر سارس-کوو-۲ دارد

تفاوت‌ بین سوخت‌وساز بدن کودکان و بزرگسالان می‌تواند نحوه دگرگونی ژن‌های مبارزه‌کننده با ویروس در بدن را تغییر دهد- Peter PARKS/ AFP

بر اساس پژوهشی جدید که دلیل ایمنی بهتر کودکان در برابر همه‌گیری کووید-۱۹ را توضیح می‌دهد، پوشش دیواره بینی کودکان برای مقابله با ویروس کرونای جدید، بهتر از بزرگسالان است.

این مقاله که روز دوشنبه در مجله علمی «پلُس بایولوژی» (PLoS Biology) منتشر شد، می‌تواند توضیح دهد که چرا تعداد موارد بستری‌ کودکان در بیمارستان‌ها بر اثر کووید-۱۹ در مقایسه با بزرگسالان در سراسر جهان کمتر بوده است.

کریستی شورت، یکی از نویسندگان این پژوهش از دانشگاه کوئینزلند، می‌گوید: «نرخ ابتلا به کووید-۱۹ در کودکان نسبت به بزرگسالان کمتر است و علائم خفیف‌تری دارند، اما دلایل آن [تاکنون] ناشناخته بود.»

دکتر شورت می‌گوید: «ما [در این پژوهش] نشان داده‌ایم که پوشش دیواره بینی کودکان نسبت به بینی‌های بزرگسالان، پاسخ التهابی بیشتری نسبت به نسخه قدیمی‌تر [یا اصطلاحا نسخه نیایی] سارس-کوو-۲ دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشمندان در این مطالعه، نمونه‌های سلول‌های پوششی بینی ۲۳ کودک سالم و ۱۵ بزرگسال سالم را در معرض ویروس سارس-کوو-۲ (Sars-CoV-2) قرار دادند.

آن‌ها دریافتند که این ویروس در سلول‌های بینی کودکان با کارایی کمتری تکثیر می‌شود و همچنین واکنش ضدویروسی در برابر آن نیز افزایش می‌یابد.

خوشحالیم که خبر انتشار آخرین مقاله خود را در مورد عفونت سارس-کوو-۲ در کودکان را از سوی خود و @yanshan_zhu @AshaBowen @UQ_News @telethonkids @QUT_CIIC و بسیاری دیگر از همکاران فوق‌العاده دیگرمان اعلام کنیم. 

— کرستی شورت (@K_RenfreeShort) یکم اوت ۲۰۲۲

با این حال، پژوهشگران می‌گویند که در مورد سویه اومیکرون (Omicron) «وضعیت متفاوتی» وجود دارد.

آن‌ها بر این باورند که توانایی بهتر بینی کودکان برای مبارزه با ویروس ممکن است [به علت] سازگاری با تهدیدهای روزافزون در برابر «عوامل مهاجم بیرونی» مانند ویروس‌ها یا باکتری‌ها باشد که در دوران کودکی مشاهده می‌شود.

دکتر شورت می‌گوید: «همچنین این امکان وجود دارد که افزایش قرار گرفتن در معرض این قبیل تهدیدهای [ویروسی] در دوران کودکی، پوشش بینی در کودکان را به نحوی سازگار کند که واکنش التهابی قوی‌تری ایجاد کنند.»

تحقیقات «یوکیو» (#UQ) نشان داده‌اند که پوشش دیواره بینی کودکان در مهار عفونت کووید ۱۹ #COVID۱۹ بهتر از بینی بزرگسالان است.

— UQ Science (@UQscience) چهارم اوت ۲۰۲۲

دکتر شورت می‌گوید از سوی دیگر، تفاوت‌ بین سوخت‌وساز [متابولیسم] کودکان و بزرگسالان می‌تواند نحوه دگرگونی ژن‌های مبارزه‌کننده با ویروس در بدن را تغییر دهد. آن‌ها می‌گویند در حالی که سویه دلتای کووید-۱۹ در سلول‌های پوشش دیواره بینی کودکان در مقایسه با بزرگسالان «به‌طور چشمگیر کمتر» تکثیر می‌شود، اما این روند در مورد اومیکرون به طرز چشمگیری کمتر مشاهده شده است».

دکتر شورت می‌گوید: «این [پژوهش] در مجموع نشان می‌دهد که پوشش دیواره بینی کودکان باعث کم شدن عفونت و کاهش تکثیر نسخه قدیمی‌تر ویروس سارس-کوو-۲ می‌شود، اما این وضعیت ممکن است در اثر تکامل [و جهش] ویروس تغییر کند.»

او افزود: «در آینده به مطالعات بالینی بیشتری نیاز است تا این یافته‌های اولیه در جمعیت‌های بزرگ‌تری تایید شود و همچنین نقش عوامل دیگر، مانند پادتن‌ها [یا اصطلاحا آنتی‌بادی‌ها] در محافظت از کودکان در برابر عفونت سارس-کوو-۲ مشخص شود.»

© The Independent