مرگ الظواهری؛ شلیک به دشمن شماره یک آمریکا در کابل

«هنگامی که پهپاد آمریکایی به خانه محل اقامت الظواهری شلیک کرد، او در بالکن خانه‌اش حضور داشت»

آرامش ناحیه مرفه‌نشین شیرپور در شهر کابل، ساعت ۶ و ۱۸ دقیقه صبح یکشنبه ۹ مرداد، با اصابت دو موشک هل‌فایر که از یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی شلیک شدند، به هم خورد.

هدف این موشک‌ها، کشتن دشمن شماره یک آمریکا بود که با سلطه طالبان بر افغانستان، با اطمینان خاطر، در یکی از خانه‌های مجلل آن ناحیه زندگی می‌کرد. ایمن‌ الظواهری، مغز متفکر حمله‌های تروریستی ۱۱ سپتامبر و جانشین اسامه بن‌لادن، در نتیجه این حمله کشته شد. الظواهری، ۲۰ سال قبل، حملات ۱۱ سپتامبر را از داخل افغانستان و تحت حمایت طالبان طراحی کرده بود و پس از کشته شدن اسامه بن لادن در ماه مه ۲۰۱۱، رهبری القاعده را برعهده گرفت.

روز یکشنبه و پس از اصابت موشک‌ها به محل اقامت ایمن‌ الظواهری در کابل، عبدالنافع تکور، سخنگوی وزارت داخله (کشور)، در یک پیام ویدیویی گفت یک راکت به خانه‌ای که کسی در آن زندگی نمی‌کرد، اصابت کرده و تلفاتی در پی نداشته است.

پس از نزدیک به ۳۶ ساعت از این حادثه، دوشنبه‌شب، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای گفت حمله کار آمریکایی‌ها بود و از نظر امارت طالبان محکوم و به معنی نقض توافقنامه دوحه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساعتی پس از آن، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، جزئیات حمله به پناهگاه رهبر القاعده در کابل را، در حضور رسانه‌ها از محل کارش در کاخ سفید، اعلام کرد.

بایدن گفت: «او [ایمن‌ الظواهری] در هفته‌های اخیر ویدیوهایی ساخت و از پیروانش خواست به ایالات متحده آمریکا و متحدان ما حمله کنند. اکنون عدالت برقرار شد و این رهبر تروریست دیگر وجود ندارد.»

طالبان تا ظهر سه‌شنبه، در مورد کشته شدن رهبر القاعده در کابل صحبتی نکردند. رسانه‌ها، سخنگویان و رهبران این گروه در سکوت عمیقی فرو رفته‌اند.

سخنگویان طالبان به تماس‌های پی‌درپی رسانه‌ها پاسخ نمی‌دهند. تماس‌های خبرنگار ایندیپندنت فارسی با ذبیح‌الله مجاهد و بلال کریمی از سخنگویان امارت طالبان، بی‌پاسخ ماندند.

با این حال، رحمت‌الله نبیل، رئیس امنیت ملی در دولت پیشین افغانستان گفت خانه‌ای که در آن الظواهری هدف قرار گرفت، مربوط به سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و متحد نزدیک القاعده، است. نبیل در یادداشتی نوشت که لحظاتی پس از آنکه الظواهری آماج حمله قرار گرفت، سراج‌الدین حقانی برای مصون ماندن از حمله مشابه، با کاروانی از افراد غیرنظامی، کابل را به قصد لوگر و سپس پکتیا ترک کرد.

پناه گرفتن در میان غیرنظامیان، از ترفندهای حقانی برای در امان ماندن از حمله‌های هوایی دانسته می‌شود. سراج‌الدین حقانی، به‌عنوان تروریست بین‌المللی، در فهرست تحت تعقیب‌ترین افراد سازمان‌های امنیتی آمریکا قرار دارد، با این تفاوت که آمریکا برای سر سراج‌الدین حقانی ۱۰ میلیون دلار پاداش تعیین کرد، اما برای سر ایمن‌الظواهری، این مبلغ ۲۵ میلیون دلار اعلام شده بود.

رویترز به نقل از منابع مطلع در دولت آمریکا گزارش داد که الظواهری پس از ماه‌ها تلاش سازمان‌های اطلاعتی و امنیتی آمریکا، در خانه‌ای که در کابل زندگی می‌کرد ردیابی و شناسایی شد. برخلاف سال‌های گذشته که الظواهری تلاش می‌کرد ردی از خودش برجا نگذارد، حضور او در کابل، با پوشش‌های امنیتی قابل توجهی همراه نبود. رویترز نوشت هنگامی که پهپاد آمریکایی به خانه محل اقامت رهبر القاعده شلیک کرد، او در بالکن خانه‌اش حضور داشت.

رئیس‌جمهوری آمریکا مدعی شد که در جریان حمله به رهبر القاعده، به هیچ یک از بقیه ساکنان خانه و غیرنظامیان موجود در محل آسیب نرسیده است. به‌دلیل دسترسی نداشتن رسانه‌ها به محل حادثه و سکوت طالبان در این مورد، هنوز مشخص نیست که در حمله به رهبر القاعده، اعضای خانواده او و دیگر ساکنان محل آسیب دیده‌اند یا خیر.

بیشتر از جهان