در دومین سالروز انفجار بندر بیروت، بخشی از ساختمان سیلو فروریخت

چهار روز قبل از دومین سالروز انفجار بیروت، فرو ریختن بخشی از بدنه به جا مانده از سیلو ابری از غبار را به آسمان فرستاد

برخی از مقام‌ها درباره فروریختن بخشی از بقایای ساختمان سیلوی بیروت هشدار داده بودند-LBCI / AFP

درست چند روز قبل از دومین سالگرد انفجار مهیب در بندر بیروت، بخشی از سیلوهای غلات در بندر بیروت فروریخت.

در انفجار بندر بیروت در چهارم اوت ۲۰۲۰ که بیش از ۲۱۵ نفر را به کشتن داد، سیلوی بزرگ این شهر از جمله سازه‌هایی بود که آسیب شدیدی به آن وارد آمد.

انفجار بندر بیروت حدود شش هزار نفر مجروح بر جا گذاشت و حدود ۳۰۰ هزار نفر آواره شدند.

روز یکشنبه، ۳۱ ژوییه (۹ مرداد ۱۴۰۱)، چهار روز قبل از دومین سالروز این رویداد، فرو ریختن بخشی از بدنه به جا مانده از سیلو، ابری از غبار به آسمان بیروت فرستاد. گزارشی درباره خسارت‌های احتمالی این فروریزی ساختمان سیلو منتشر نشده است.

هفته گذشته و به دنبال کج شدن بخش شمالی ساختمان سیلو، مقام‌های رسمی لبنان درباره ریزش احتمالی آن هشدار داده بودند.

خبرگزاری رویترز به نقل از ساکنان بیروت نوشته است که ریزش بقایای ساختمان سیلو یادآور حسی بود که انفجار بندر در مردم پدید آورد. پس از انفجار مهیب بندر بیروت در تابستان ۲۰۲۰، تا چند هفته قسمت‌های داخلی سیلوهای پر از غلات در حال سوختن بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انفجار ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم در یک انبار در بندر بیروت، دلیل آن انفجار بود و یک محله کامل در پایتخت لبنان را تخریب کرد.

وقوع آن انفجار، با تخریب یک محله کامل در پایتخت لبنان و خسارتی که حدود ۱۵ میلیارد دلار برآورد شد، بحران سیاسی و اقتصادی این کشور را شدیدتر کرد.

لبنانی‌ها این انفجار را نمادی از فساد و مدیریت بد طبقه سیاسی حاکم بر کشور تلقی می‌کنند و می‌گویند که این نابسامانی سیاسی، کشور را به سمت یک فروپاشی مالی ویرانگر سوق داده است.

انفجار بندر بیروت یکی از بزرگ‌ترین انفجارهای غیرهسته‌ای تاریخ به شمار می‌رود و تصمیم‌گیری درباره بقایای انفجار در سیلوهای آسیب‌دیده، یکی از موارد اختلاف‌ نظر میان کارشناسان بوده است.

دولت لبنان در فروردین گذشته تصمیم گرفت که آن بنا را کاملا تخریب کند. این تصمیم خشم خانواده‌هایی را برانگیخت که در انفجار، عزیزان خود را از دست داده بودند. آنان می‌گویند که ساختمان سیلو برای زنده نگه داشتن یاد قربانیان باید حفظ شود. هم‌زمان، پارلمان لبنان هفته گذشته از تصویب قانونی بازماند که می‌توانست بقایای سازه را از تخریب حفظ کند.

شهروندان امیدوارند که در مورد عوامل انفجار بندر بیروت در سال ۲۰۲۰، بررسی دقیق صورت گیرد، زیرا قاضی تحقیق‌کننده درباره این واقعه، در روند تحقیقات خود با مقاومت مقام‌های سیاسی ارشد کشور مواجه شده است.

بسیاری از لبنانی‌های بی‌اعتماد به مقام‌های دولتی، می‌گویند که آتش‌سوزی یا عمدا آغاز شده بوده است، یا مقام‌ها عمدا از مهار آن خودداری کرده‌اند.

نجیب میقاتی، نخست وزیر منتخب، گفته است که هر گونه مداخله در تحقیقات را رد می‌کند و خواستار ادامه آن روند است. شماری از کشورها، از جمله آلمان، پیش‌تر طرح‌های بازسازی بندر بیروت را به مقام‌های لبنانی ارائه کرده‌اند.

بیشتر از جهان