هشدار سیاستمدار برجسته: لبنان «تایتانیک»‌وار غرق می‌شود

کمبود جدی برق فقط یکی از سلسله بحران‌هایی است که این کشور کوچک مدیترانه‌ای با آن دست به گریبان است

لبنان در زمره بدهکارترین کشورهای جهان و درگیر یکی از بدترین بحران‌های مالی است - IBRAHIM CHALHOUB / AFP

هم‌زمان با تصویب طرح فوریتی دریافت وام در مجلس لبنان برای تامین برق این کشور به مدت دو ماه، سخنگوی مجلس این کشور می‌گوید اگر دولت در لبنان تشکیل نشود این کشور مثل کشتی «تایتانیک» غرق خواهد شد. 

در پی هشدار وزیر انرژی در مورد وقوع خاموشی طولانی‌مدت به دلیل کسری بودجه چندین نیروگاه از پایان ماه مارس، در جلسه روز دوشنبه، مجلس دریافت وام ۲۰۰ میلیون دلاری را برای خریدن سوخت و تولید برق تصویب کرد. 

کمبود جدی برق فقط یکی از سلسله بحران‌هایی است که این کشور کوچک مدیترانه‌ای با آن دست به گریبان است. 

در یک سال گذشته با سقوط آزاد اقتصاد لبنان در اثر بحران مالی بی‌سابقه، ارزش واحد پول لبنان بیش از ۸۰ درصد افت کرد و قیمت برخی اقلام به بیش از چهار برابر رسید. 

نبیه بِری روز دوشنبه گفت: «کل کشور همانند کشتی تایتانیک در معرض خطر است. دیگر وقت آن رسیده از خواب بیدار شویم چون درنهایت اگر این کشتی غرق شود، همه با هم به زیر آب می‌رویم.» 

سزار ابی خلیل نماینده مجلس و وزیر سابق انرژی در مصاحبه با رویترز گفت: «این پول کفاف هزینه برق دو ماه یا دو ماه و نیم کشور را می‌دهد. مشخص نیست پس از آن چه می‌شود.» 

لبنان در زمره بدهکارترین کشورهای جهان و درگیر یکی از بدترین بحران‌های مالی است و دهه‌ها با فساد و سوءمدیریت دست و پنجه نرم می‌کند. همه‌گیری جهانی و وقوع انفجار بزرگ ماه اوت که بخش‌های زیادی از پایتخت لبنان را درهم نوردید، از عوامل فشار مضاعف بر این کشور بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با افت شدید ارزش واحد پول این کشور و تورم کمرشکن، خواروبارفروشی‌ها بی‌وقفه تعطیل شده‌اند زیرا قیمت روز اجناس مشخص نیست. در این شرایط حوادثی نیز پیش آمده که طی آن‌ها مشتریان عصبانی به زور مغازه‌داران را وادار کرده‌اند به آن‌ها اجناس یارانه‌دار بفروشند. 

سازمان غذای ملل متحد اخیراً هشدار داد که لبنان جزو ۲۰ کشور درگیر «بحران گرسنگی» است و در سال جاری تعداد گرسنگان در آن افزایش خواهد یافت. وخامت اوضاع باعث تظاهرات پی‌درپی شهروندانی شده است که مقامات این کشور را به فساد و دزدی از بیت‌المال محکوم می‌کنند. 

روز دوشنبه مجلس لبنان قانونی تصویب کرد که حامیان آن گفته‌اند بازپس‌گیری مبالغ دزدیده شده از بیت‌المال را آسان می‌کند. اما برخی نمایندگان مجلس در این که مبالغ بازپس‌گرفته رقم قابل توجهی باشد تردید دارند. 

جمیل السید نماینده مجلس و حامی جنبش حزب‌الله که تحت حمایت ایران است گفت: «این قوانین نوشته‌شده را نمی‌توان به خوبی اجرا کرد.» او در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: «این بیشتر شبیه نوعی بازی است… ما داریم به شما دروغ می‌گوییم.» 

شکنندگی زیرساخت‌های لبنان که پس از چندین جنگ به خوبی بازسازی نشده بود، نشان می‌دهد این کشور قادر به تولید برق نیست و مردم باید به ساعت‌ها بی‌برقی در روز در خانه‌ها و محل‌های کار عادت کنند. 

نیروگاه زهرانی یکی از چهار نیروگاه اصلی برق لبنان که برق بخش اعظم جنوب این کشور را تأمین می‌کند، در هفته جاری به علت نبود سوخت از کار افتاد. این شرکت گفت مشکلاتی در رابطه با انتخاب روش آزمایش نفت‌گازی داشت که با یک کشتی باری وارد لبنان شده بود و بدین ترتیب تخلیه بار آن با تأخیر انجام شده است. 

یک هفته است که یک کشتی باری در کانال سوئز به گل نشسته است و در پی بسته شدن این کانال کشتی باری حامل مایحتاج ضروری که قرار بود از کویت برسد هنوز نرسیده است. 

ابی خلیل گفت: «از کار افتادن هریک از این نیروگاه‌های بزرگ اثرات منفی بر تولید برق خواهد داشت. بدین ترتیب لبنان باید این کمبود را با ژنراتورهایی جبران کند که با گازوئیل کار می‌کنند، که ۳۰ درصد گران‌تر از سوختی است که شرکت تولید برق تأمین می‌کند.»

© The Independent