طرح چند میلیارد دلاری آلمان برای بازسازی بندر بیروت

پیش از اجرایی‌شدن این طرح، ابتدا باید دولتی جدیدی در لبنان مستقر شود و اصلاح امور مالی را برعهده گیرد

 خسارت انفجار سال گذشته در بندر بیروت، حدود ۱۵ میلیارد دلار برآورد شده است- Mohamed Azakir/ REUTERS

آلمان قصد دارد هفته آینده طرحی چند میلیارد دلاری برای بازسازی بندر بیروت به مقام‌‌های لبنانی ارائه دهد.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه، دوازدهم فروردین‌ماه، در گزارشی اختصاصی، از قول دو منبع دیپلماتیک نوشت که برلین قصد دارد روز هفتم آوریل (۱۸ فروردین ماه) طرحی برای پاکسازی منطقه آسیب‌دیده از انفجار بندر بیروت و بازسازی تأسیسات آن ارائه دهد. 

بنابر این گزارش، بانک سرمایه‌گذاری اروپا پذیرفته است تا برای کمک به تأمین مالی این طرح، دو تا سه میلیارد یورو بپردازد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دو منبع دیپلماتیک به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که البته پیش از اجرایی‌شدن این طرح، نخبگان سیاسی لبنان ابتدا باید برای تشکیل یک دولت جدید به‌منظور اصلاح امور مالی و ریشه‌کن‌کردن فساد در آن کشور به توافق برسند؛ این شرطی است که اهداکنندگان کمک‌های مالی، ازجمله صندوق بین‌المللی پول نیز قبل از پرداخت کمک‌های چند میلیارد دلاری به لبنان، بر آن اصرار دارند.

این منابع گفته‌اند که آلمان و فرانسه قصد دارند رهبری بازسازی بندر بیروت را به‌دست گیرند، اما می‌خواهند که ابتدا دولتی متعهد به انجام اصلاحات اقتصادی در آن کشور مستقر شود. 

اوایل ماه اوت سال ۲۰۲۰، انفجار ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم در یک انبار در بندر بیروت، این شهر را لرزاند و بیش از ۲۰۰ کشته، هزاران زخمی و نزدیک به ۳۰۰هزار نفر آواره برجای گذاشت. این انفجار، با تخریب یک محله کامل در پایتخت لبنان و خسارتی که حدود ۱۵ میلیارد دلار برآورد شد، بحران سیاسی و اقتصادی این کشور را شدیدتر کرد. 

بیشتر از جهان