تاکید رئیسی بر افزایش فعالیت ستاد امر به معروف و تشدید طرح‌های امنیت اخلاقی

رئیسی اعتراض‌ها به گشت ارشاد و اقدام‌های ستاد امر به معروف در برخورد با زنان را «جوسازی و فضاسازی‌ باطل» خواند

در حالی که بحران سیل در ده‌ها شهر و صدها روستای ایران خسارات گسترده‌ای برجای گذاشته و شمار جان‌باختگان و مفقودشدگان به ده‌ها نفر رسیده است، ابراهیم رئیسی در جلسه‌ای با وزیر کشور، فرمانده نیروی انتظامی و روسای ستاد امر به معروف و نهی از منکر، بر «لزوم بی‌توجهی به فضاسازی‌های باطل در مسیر امر به معروف و نهی از منکر» و اجرای شدیدتر طرح‌های امنیت اجتماعی و اخلاقی تاکید کرد.

رئیسی روز شنبه ۸ مرداد، در دیدار با اعضای ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، گفت که وظیفه قانونی دولت اجرای قانون امر به معروف و نهی از منکر است و همه دولتمردان و دستگاه‌ها در این رابطه مسئولیت دارند و باید با دقت و جدیت وظایف خود را انجام دهند.

در چند هفته اخیر، شدت گرفتن برخورد گشت ارشاد با زنان و ممنوعیت‌های جدید ستاد امر به معروف و نهی از منکر، واکنش‌ها و اعتراض‌های گسترده‌ای را در پی داشته است.

در جریان این اعتراض‌ها، از جمله در روز سه‌شنبه ۲۱ تیر و در پی فراخوان فعالان حقوق زنان برای تبدیل مناسبت حکومتی «روز حجاب» به «روز حجاب بی‌حجاب»، هزاران زن ایرانی با برداشتن روسری‌هایشان در خیابان‌ها و میادین شهرهای سراسر ایران، این روز را به صحنه اعتراض علیه حجاب اجباری تبدیل کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، ابراهیم رئیسی روز شنبه ۸ مرداد، در اوج بحران سیل، طی جلسه‌ای با وزیر کشور، فرمانده نیروی انتظامی و کاظم صدیقی و محمدصالح هاشمی گلپایگانی و دیگر مقام‌های ستاد امر به معروف و نهی از منکر، اعتراض‌های زنان را «جوسازی‌» و «فضاسازی‌های باطل در مسیر امر به معروف و نهی از منکر» خواند.

رئیسی گفت: «گاهی مشاهده می‌شود برخی افراد تحت تاثیر جوسازی‌ها، از وظایف قطعی و قانونی خود سر باز می‌زنند که این امری خطرناک است، چرا که دشمن از همین اهرم استفاده کرده و برای عقیم ماندن بسیاری از مسائل مهم کشور، با ایجاد جوسازی برخی مدیران را منفعل می‌کند.»

او در ادامه افزود: «جامعه‌ای که نسبت به امر به معروف و نهی از منکر به‌عنوان یک فریضه بسیار مهم دینی حساس نباشد، جامعه زنده‌ای نیست و برای داشتن جامعه تراز انقلاب اسلامی نباید امر به معروف و نهی از منکر در جامعه سست شود.»

رئیسی همچنین خواستار میدان دادن بیشتر به آنچه «ظرفیت مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد» خواند برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر شد و گفت که اساسا هنر روح‌الله خمینی و رهبر فعلی جمهوری اسلامی «آوردن مردم به میدان» بوده است و نباید از این ظرفیت در اجرای امر به معروف و نهی از منکر غفلت شود.

رئیسی به صراحت بر تشدید طرح‌های امنیت اخلاقی و اجتماعی که گشت ارشاد نیز بخشی از آن است، تاکید کرد و گفت: «اگر امنیت اجتماعی، اقتصادی و اخلاقی در جامعه نباشد، همه ضرر می‌کنند. باید همه در مسیر تامین امنیت اقتصادی و اخلاقی باشند تا جامعه از ناهنجاری‌ها دور باشد.»

پیش از این نیز، رئیسی در جلسه سه‌شنبه ۱۴ تیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی دستور داده بود تا با همکاری همه نهادهای حکومتی، مصوبه «عفاف و حجاب سال ۸۴» را اجرا کند.

رئیسی در همان جلسه ادعا کرده بود که «ترویج فساد در جامعه اسلامی و انقلابی اقدامی سازمان‌یافته و برنامه‌ریزی شده است و با سرمایه‌گذاری کلان استکبار صورت می‌گیرد».

این در حالی است که رئیسی سال گذشته پیش از نشستن بر کرسی ریاست‌جمهوری، در واکنش به انتشار خبرهایی مبنی بر برنامه او برای تشدید برخورد با زنان و جوانان، گفته بود که که در صورت رسیدن به مقام ریاست‌جمهوری «گشت ارشاد مدیران» را راه‌اندازی می‌کند.

روزنامه جمهوری اسلامی در شماره اول مرداد خود در واکنش به اقدام‌های رئیسی و دولت او در تشدید برخورد با زنان از جمله تحت عنوان «برخورد با بدحجابی در ادارات» و افزایش گشت‌های ارشاد، نوشت: «وعده رئیسی گشت ارشاد برای مدیران بود اما آنچه در خیابان می‌بینیم و [در] کلیپ‌هایش پخش می‌شود چیز دیگری است. قرار بر حفظ کرامت همه شهروندان بود و نسق کشیدن از مدیران، اما آنچه می‌بینیم چیز دیگری است.»