در شش ماه نخست سال جاری، ۳۲۳ نیروی امنیتی پاکستان کشته شدند

بیشترین حمله‌ها در ایالت‌های خیبرپشتون‌خواه و بلوچستان رخ داده‌اند

در کنار کشته شدن ۳۲۳ نفر از نیروهای امنیتی پاکستان، ۷۱۸ سرباز و افسر از نهادهای مختلف امنیتی پاکستان زخمی شدند-BANARAS KHAN / AFP

در شش ماه نخست سال جاری میلادی، پاکستان شاهد ۴۳۴ حمله مسلحانه و بمب‌گذاری بود که در این حمله‌ها ۳۲۳ نیروی امنیتی آن کشور کشته شدند. وزارت کشور پاکستان، روز شنبه ۸ مرداد (۳۰ ژوییه)، با ارائه گزارشی به مجلس سنای پاکستان گفت این حمله‌ها بیشتر در ایالت خیبر پشتون‌خواه و ایالت بلوچستان رخ دادند و برخی هم در شهرهایی مانند اسلام‌آباد و پیشاور به وقوع پیوستند.

اکپسرس تربیون، به نقل از وزارت کشور پاکستان، نوشت که در شش ماه  نخست سال جاری، ۲۴۷ حمله در ایالت خیبرپشتون‌خواه، ۱۷۱ حمله در بلوچستان و ۱۲ حمله در سند رخ داده است. همچنین، چند مورد دیگر از حمله‌های مسلحانه و بمب‌گذاری در اسلام‌آباد و بقیه شهرها رخ دادند که اهداف بیشتر این حمله‌ها نظامیان بودند.

براساس گزارش وزارت کشور پاکستان، در نتیجه این حمله‌ها، در کنار کشته شدن ۳۲۳ نفر از نیروهای امنیتی پاکستان، ۷۱۸ سرباز و افسر از نهادهای مختلف امنیتی پاکستان زخمی شدند.

وزارت کشور پاکستان در گزارش خود به مجلس سنای آن کشور توضیح نداد که این حمله‌ها را کدام گروه‌ها انجام داده‌اند، اما در شش ماه گذشته، مسئولیت بیشتر حمله‌های تروریستی در شهرهای پاکستان را تحریک طالبان پاکستان و ارتش آزادی‌خواه بلوچستان برعهده گرفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دوشنبه ۳ مرداد، هیئتی از روحانیون پاکستانی به رهبری مفتی تقی عثمانی از اسلام‌آباد، به کابل سفر کردند تا با رهبران تحریک طالبان پاکستان که از متحدان نزدیک شبکه حقانی است ملاقات کنند. اکسپرس تربیون به نقل از یکی از اعضای این هیئت، گزارش داد که رهبران تحریک طالبان پاکستان، به سخنان روحانیون پاکستانی در مورد صلح با دولت پاکستان گوش دادند، اما گفتند از موضعشان عقب‌نشینی نمی‌کنند.

این سومین دور از تلاش‌های پاکستان برای گفت‌وگو با تحریک طالبان پاکستان و برقراری صلح با این گروه با پادرمیانی طالبان افغانستان است. دور نخست در ماه اکتبر سال گذشته در شرق افغانستان و دور دوم در اوایل ژوئن در کابل انجام شد. هر چند دور اول و دوم مذاکرات میان تحریک طالبان پاکستان و دولت آن کشور به برقراری آتش‌بس انجامید، اما نگرانی از ادامه و گسترش جنگ در پاکستان در پی افزایش نارضایتی از عملکرد دولت پاکستان در مناطق پشتون‌نشین آن کشور افزایش یافته است.

براساس گزارش رسانه‌های پاکستانی، تحریک طالبان پاکستان در جریان مذاکره با دولت پاکستان، خواستار لغو معاهده الحاق هفت منطقه قبایلی به ایالت خیبرپشتون‌خواه شدند. تحریک طالبان پاکستان می‌خواهد هفت منطقه قبایلی، از نظارت مستقیم دولت فدرال پاکستان خارج شود و به «وضعیت آزاد» برگردند. خواست دیگر این گروه آزادی زندانیان تحریک طالبان پاکستان از زندان‌های دولت پاکستان است. در دور نخست مذاکره میان این گروه و دولت پاکستان، شماری از اعضای تحریک طالبان پاکستان، در ازای برقراری آتش‌بس، از زندان‌ها آزاد شدند، اما هنوز تعداد دیگری در زندان‌های پاکستان نگهداری می‌شوند.

بیشتر از جهان