از بین بردن موهای بدن؛ از گذشته تا امروز

از بین بردن موهای بدن برای زیبایی بیشتر زنان، تاریخچه طولانی دارد

تنها روش موزدایی‌ که واقعا مدرن و متعلق به زمان ما است، استفاده از اشعه لیزر برای از بین بردن موهاست 

راه‌هایی که انسان در طول قرن‌ها برای از بین بردن موهای بدن به کار برده، به اندازه دلایل این کار، جالب و گوناگون است.

اولین بار در ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد و در مصر باستان و هند، تیغ‌هایی از جنس مس ساخته شدند و برای این منظور استفاده می‌شد. درحالی‌که زنان یونانی در قرن ششم پیش از میلاد با کمک تیغ، سنگ پا و برخی مواد موبر، موهای بدنشان را از بین می‌بردند، در دوران کلئوپاترا از یک ترکیب شکری با ترفندی مشابه موم استفاده می‌شد.

چرا و چقدر روی بدنمان مو داریم؟

بدن انسان حدود ۵۵ میلیون فولیکول مو دارد. با اینکه اغلب از آن‌ها با ‌عنوان زائد یاد می‌شود، اما بی‌هدف به وجود نیامده‌اند. موها به تنظیم دمای بدن کمک می‌کنند و بدن انسان را در هوای سرد گرم‌تر نگه می‌دارند. همچنین از بدن در مقابل عوامل خارجی مانند گردوغبار محافظت می‌کنند. موی بدن، طبیعی و مفید است، درحالی‌که این موها هیچ آسیبی به ما نمی‌رسانند، بسیاری از افراد آن‌ها را دوست ندارند و برای از بین بردن آن‌ها هر کاری انجام می‌دهند.

زنان طبقه مرفه و متوسط آمریکایی در قرن بیستم به دنبال پوستی نرم و ظاهری زنانه‌تر بودند، اما دلیل اصلی رایج شدن این امر، تمرکز بر فروش محصولات بیشتر برای زنان بود که از سوی صنایعی مانند صنعت مد زنان، صنعت اصلاح موهای مردان و مجله‌های زنانه تقویت می‌شد، امری که تا امروز همچنان ادامه دارد.

موم انداختن:

در این روش ماده چسبناکی روی پوست پخش می‌شود و به تنهایی یا با کمک تکه پارچه‌ای که روی آن می‌چسبد طی حرکتی سریع، موها را از ریشه درمی‌آورد.

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم در دوران مصر باستان با استفاده از شکر و به همین روش، موهای بدن را از بین می‌بردند. این ماده امروزه نیز با ترکیب شکر، آب و لیموترش ساخته می‌شود و برای از بین بردن موهای بدن کاربرد دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«موم انداختن» برای همه‌ افراد مناسب است، اما ازآنجایی‌ که برداشتن موم از روی پوست درد زیادی دارد (البته به تحمل شما در مقابل درد بستگی دارد)، بهتر است در قسمت‌هایی از بدن انجام شود که حساسیت کمتری دارند، مانند پاها و دست‌ها.

استفاده از کرم‌ها و مواد موبر:

سینوهه در کتاب پزشک مخصوص فرعون، به از بین بردن موهای بدن با ترکیب «زرنیخ و آهک» اشاره می‌کند، ماده‌ایی که امروزه به نام پودر موبر می‌شناسیم.

فرمول انواع موبرهای کرمی، اسپری و پودر تا حد زیادی شبیه یکدیگر است. در این روش ماده شیمیایی روی پوست قرار می‌گیرد و بعد از چند دقیقه پیوندهای بافت موها را تخریب می‌کند که با شست‌وشو از بین می‌روند. این راه یکی از ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین روش‌هاست که برای تمام نقاط بدن قابل استفاده است. تنها عیب آن کمی کثیف‌کاری و بوی بد آن است که به مزایای دیگرش می‌چربد.

ابزارهای موکَن:

یکی دیگر از روش‌های از بین بردن موها، کندن یکی یکی آن‌ها از روی سطح پوست است. البته که این کار با دست انجام نمی‌شود، اما بالاخره درد آن انکار شدنی نیست. در گذشته این کار با استفاده از موچین، یا نخ و به روش بند‌‌ انداختن‌، البته بیشتر برای صورت انجام می‌شد. امروزه موکن‌های برقی (اپیلاتورها) جای این روش را گرفته‌اند و بسیاری از افراد برای همه بدن از آن استفاده می‌کنند. در مقابل درد زیادی که این روش دارد، تاثیر طولانی و رشد دیرتر موها مزیت مهم آن است.

تیغ زدن:

تیغ زدن هم ازجمله قدیمی‌ترین روش‌ها است. اولین بار در ۱۹۱۴ بود که «ژیلت» تیغ‌هایی مخصوص زنان تولید کرد. امروزه انواع تیغ‌ها، لوسیون‌ها و ترکیب‌هایی که برای تیغ زدن و رفع التهاب آن نیاز است در بازار وجود دارد.

تیغ زدن غیر از اینکه خیلی سریع است، برای همه‌ جای بدن نیز قابل استفاده است. این روش نسبت به بقیه روش‌ها نیز کاملا بدون درد است، هرچند که رشد سریع موها از معایب آن است.

پرتو لیزر

تنها روش موزدایی‌ که واقعا مدرن و متعلق به زمان ما است، استفاده از اشعه لیزر برای از بین بردن موهاست. در این روش با استفاده از دستگاهی که می‌تواند طول‌ موج خاصی از امواج نور را در یک نقطه متمرکز کند، باعث از بین رفتن موها به مدت طولانی می‌شود. مهم‌ترین مزیت این روش از بین رفتن بسیاری از موهای بدن به‌صورت تقریبا دائمی است، اما در مقابل هزینه و تا حدی درد نیز دارد. ضمن اینکه اثر سریعی ندارد و زمان لازم است تا کل فرایند طی شود.

بیشتر از مُد و زیبایی