لاوروف گفت درباره تبادل زندانیان با وزیر خارجه آمریکا مذاکره خواهد کرد

گراینر ستاره بسکتبال ایالات متحده همزمان با اوج تنش‌ها میان مسکو واشنگتن و قبل از حمله نظامی روسیه به اوکراین بازداشت شد

گراینر همزمان با اوج تنش‌ها میان مسکو واشنگتن و قبل از حمله نظامی روسیه به اوکراین بازداشت شد- REUTERS/Evgenia Novozhenina REFILE - CORRECTING INFORMATION

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، می‌گوید که برای مکالمه تلفنی با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، برای مذاکره درباره تبادل احتمالی زندانیان آماده است.

بلینکن روز چهارشنبه گفته بود که واشنگتن توافقی را به روسیه پیشنهاد کرده است که می‌تواند بریتنی گراینر، ستاره بسکتبال ایالات متحده، و پال ویلن، دیگر شهروند آمریکایی زندانی در روسیه، را به خانه بازگرداند.

شبکه خبری ای‌بی‌سی آمریکا به نقل از یک فرد آگاه، از پیشنهاد دولت آمریکا برای آزادی ویکتور بوت، تاجر روس اسلحه در ازای آزادی گراینر و ویلن خبر داده بود.

لاوروف روز جمعه هفتم مرداد (۲۹ ژوئیه) در سخنانی که در ازبكستان ایراد کرد، گفت که پس از اظهارات بلینکن، وزارت خارجه روسیه درخواست رسمی آمریکا برای تماس تلفنی را دریافت کرده است. وزیر خارجه روسیه افزود که دو طرف در حال تعیین زمان تماس‌اند و پس از بازگشت به مسکو برای گفت‌وگو با وزیر خارجه آمریکا آماده خواهد بود.

لاوروف افزود با آن که وزارت خارجه روسیه قبلا در مذاکراتی درباره تبادل زندانیان با آمریکا شرکت نداشته است، اما برای بحث در این باره آماده است. او گفت:‌ «حرف‌هایش را خواهم شنید.»

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، پیشتر در روز پنجشنبه درباره پیشنهاد آمریکا گفته بود که موضوع تبادل زندانیان معمولا پشت درهای بسته مورد بحث قرار می‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بلینکن در اظهارات اخیرش گفت که آمریکا پیشنهاد تبادل زندانیان را چند هفته قبل به مسکو داده بود.

تحلیلگران می‌گویند هدف آمریکا از علنی کردن این پیشنهاد فشار به مسکو برای پاسخ دادن به این پیشنهاد و در عین حال نشان دادن تلاش دولت برای آزادی شهروندانش به افکار عمومی در آمریکا است. تحلیلگران همچنین معتقدند که احتمال دارد روسیه بر سر آزادی یک شهروند دیگر خود نیز چانه‌زنی کند و در عین حال خواستار تسهیل تحریم‌ها علیه مسکو شود.

با اظهارات بلینکن دولت آمریکا برای اولین بار یک اقدام قاطع خود در جهت آزادی گراینر را اعلام کرد. این بازیکن بسکتبال برنده دو مدال طلای المپیک و بازیکن تیم فینیکس مرکوری در لیگ ملی بازیکنان زن حرفه‌ای آمریکا،  در اواسط ماه فوریه در فرودگاه مسکو بازداشت شد زیرا ماموران فرودگاه در چمدانش سیگار الکترونیک حاوی روغن ماری‌جوآنا پیدا کردند.

گراینر همزمان با اوج تنش‌ها میان مسکو واشنگتن و قبل از حمله نظامی روسیه به اوکراین بازداشت شد. بازداشت پنج ماهه او در روسیه انتقادهای هم‌تیمی‌ها و حامیانش را در ایالات متحده آمریکا در پی داشته است.

محاکمه او به اتهام حمل مواد مخدر در ماه ژوئیه در دادگاهی در حومه مسکو آغاز شد. گراینر روز چهارشنبه ۲۷ ژوئیه در دادگاه درباره این که مخزن سیگار مشکوک و حاوی روغن ماری‌جوآنا چطور به چمدانش راه یافته ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت حرفه‌اش تمام زندگی اوست. او در عین حال نسخه پزشک که برای فرار از دردهای مرتبط با حرفه‌‌اش به او ماری‌جوآنا را توصیه کرده، همراه خود داشت.

این زن ۳۱ ساله آمریکایی در دادگاه گفت که قصد نداشته است مخزن سیگار حاوی ماری‌جوآنا با خود به روسیه ببرد و برای بازگشت به روسیه و بازی در لیگ بسکتبال آن کشور با عجله چمدانش را بسته است.

دولت بایدن برای آزادی گراینر و دیگر آمریکایی‌هایی که از نظر آمریکا «به اشتباه بازداشت شده‌اند» زیر فشار سیاسی قرار گرفته است.

پال ویلن، تفنگدار سابق آمریکا و کارمند بخش امنیت یک شرکت بزرگ در ایالت میشیگان، در سال ۲۰۲۰ به اتهام جاسوسی به ۱۶ سال زندان محکوم شد. ویلن و خانواده‌اش بارها گفته‌اند که او بی‌گناه است. دولت آمریکا اتهامات او را رد کرده است.

روسیه از چند سال پیش برای آزادی بونت تلاش کرده است. ویکتور بونت، شهروند روسیه و تاجر اسلحه که یک بار به او لقب «تاجر مرگ» دادند، در سال ۲۰۱۲ و به اتهام مشارکت در فروش غیرقانونی میلیون‌ها دلار سلاح به ۲۵ سال زندان محکوم شد.