وزرای خارجه آمریکا و روسیه برای نخستین بار از زمان جنگ اوکراین گفت‌وگو می‌کنند

طرح پیشنهادی دولت آمریکا برای مبادله برخی از زندانیان محور گفت‌وگوها است

امکان صادرات مجدد غلات اوکراین از دیگر موضوع‌های گفت‌‌وگوی لاوروف و بلینکن است - Alex Brandon / POOL / AFP

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه اعلام کرد طی روزهای آینده با سرگئی لاوروف، همتای روس خود درباره مجموعه‌ای از موضوع‌ها، از جمله آزادی شهروندان زندانی آمریکایی در روسیه صحبت خواهد کرد. این نخستین تماس وزرای خارجه آمریکا و روسیه، از هنگام تهاجم نظامی روسیه به اوکراین به‌شمار می‌رود.

وب‌سایت خبری-تحلیلی آکسیوس بامداد روز پنج‌شنبه ششم مرداد‌ماه ۱۴۰۱ در گزارشی نوشت هر چند وزیر خارجه آمریکا تاکید کرده که موضوع حمله روسیه به اوکراین، محور صحبت‌های او با وزیر خارجه روسیه نیست، اما به لاوروف خواهد گفت آمریکا و «جامعه بین‌المللی»، الحاق سرزمین‌های اوکراین به خاک روسیه را نمی‌پذیرند و به‌رسمیت نخواهند شناخت.

آکسیوس در بخش دیگری از گزارش خود، به‌نقل از وزیر خارجه آمریکا، نوشت ایالات متحده به مقام‌های روسیه طرحی برای برای آزادی بریتنی گراینر، ستاره بسکتبال زنان آمریکا، و پل ویلان، تفنگدار سابق نیروی دریایی ارائه داده است.

هر دو این افراد با اتهام‌های مختلف در روسیه در بازداشتند. بریتنی گراینر به اتهام حمل حشیش و پل ویلان به اتهام جاسوسی بازداشت و محاکمه شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شبکه‌خبری سی‌ان‌ان نیز بامداد پنج‌شنبه در گزارشی به‌نقل از منابع خود نوشت دولت آمریکا در ازای آزادی این دو شهروندش، پیشنهاد آزادی ویکتور بوت را به مقام‌های روسی داده است.

روسیه سال‌ها است که به‌دنبال آزادی ویکتور بوت از زندان‌های آمریکا است.

ویکتور بوت در سال ۲۰۰۸ در تایلند بازداشت شد و بعدها به‌اتهام قاچاق اسلحه در ایالات متحده به ۲۵ سال زندان محکوم شد. ویکتور بوت افسر سابق ارتش شوروی است و به «تاجر مرگ» شهرت دارد.

به‌گفته وزیر خارجه آمریکا، جو بایدن، رئيس‌جمهوری ایالات متحده، از نزدیک در جریان طرح پیشنهادی دولت برای آزادی شهروندان آمریکایی از روسیه بوده است.

«امکان صادرات مجدد غلات اوکراین» و «پایان دادن به محاصره دریای سیاه»، از دیگر موضوع‌های است که به‌گفته وزیر خارجه آمریکا قرار است در گفت‌وگوهای پیش روی او با وزیر خارجه روسیه مطرح خواهد شد.

وزیر خارجه روسیه که هم‌اکنون در سفر آفریقایی به‌سر می‌برد، نقش مسکو در بحران فعلی مواد غذایی در جهان، به‌ویژه در میان کشورهای آفریقایی، را انکار کرده است.

بیشتر از جهان