کرملین: آمریکا از تلاش برای مهار روسیه دست بردار نیست

جو بایدن، در نشست هفته پیش با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه که در ژنو برگزار شد از «وضعیت سازنده سخن گفت»

جو بایدن در نشست سران به ولادیمیر پوتین هشدار داد که مرگ ناوالنی در زندان برای روسیه عواقبی در پی خواهد داشت - Brendan Smialowski / AFP

در پی افشای طرح‌های دولت بایدن برای افزایش تحریم‌ها علیه روسیه به دلیل مسموم‌سازی آلکسی ناوالنی، کرملین خواستار آن شد که آمریکا «اعتدال و مصلحت» را رعایت کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز دوشنبه (۳۱ خرداد) گفت مسکو از قصد ایالات متحده برای افزایش تحریم‌ها خبر دارد. جیک سالیوان مشاور امنیت ملی ایالات متحده نیز روز یکشنبه (۳۰ خرداد) در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان این موضوع را تایید کرده بود.

آقای پسکوف گفت با آنکه جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، در نشست هفته پیش با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه که در ژنو برگزار شد از «وضعیت سازنده سخن گفت»، کرملین پیش‌بینی می‌کرد که ایالات متحده به «خط‌‌‌مشی مهار روسیه ادامه دهد».

سخنگوی کرملین گفت: «سخنان آقای رئیس‌جمهور مبنی بر سازنده بودن وضعیت روابط در نشست سران، به این معنی نیست که ما هم روابط دوجانبه روسیه با ایالات متحده را متین ارزیابی می‌کنیم.»

وی گفت: «عملگرایی و متانت در این روابط از هر چیزی مهم‌تر است و نتایج سازنده و مثبت نشست سران هرگز نشان نمی‌دهد ایالات متحده از هیچ‌یک از این دو جنبه (عملگرایی و متانت) دست از سیاست مهار روسیه برداشته است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خطر اعمال تحریم‌های جدید حدود یک سال پس از ماه اوت سال گذشته (۲۰۲۰) مطرح می‌شود، زمانی که پس از مسموم کردن آقای ناوالنی با آنچه پزشکان نوویچوک عامل اعصاب دانستند، هواپیمای حامل او را به آلمان فرستادند.

مقام‌های روسیه بارها اتهام دست داشتن در این حمله را رد کرده‌اند.

آقای ناوالنی ماه‌ها است که به اتهام نقض شرایط آزادی مشروط در زندان به سر می‌برد زیرا هنگامی که در آلمان تحت مداوا بود برای بازرسی حاضر نشده بود.

هفته گذشته جو بایدن گفت که در نشست سران به آقای پوتین هشدار داده بود که مرگ آقای ناوالنی در زندان برای روسیه عواقبی در پی خواهد داشت.

رئيس‌جمهور آمریکا گفت: «قاطعانه به او (ولادیمیر پوتین) گفتم به گمانم عواقب این اتفاق برای روسیه بسیار شدید خواهد بود.»

آقای سالیوان در مصاحبه با دانا بش از شبکه سی‌ان‌ان در برنامه «ایالات متحده» گفت ایالات متحده «مشغول آماده کردن برنامه دور جدید تحریم‌ها» در رابطه با پرونده آقای ناوالنی است.

مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: «همواره نشان داده‌ایم که در واکنش به فعالیت‌های مخرب روسیه از موضع خود کوتاه نخواهیم آمد چه در مورد بادهای خورشیدی، چه دخالت در انتخابات و چه موضوع ناوالنی.»

آقای سالیوان گفت به محض آنکه ایالات متحده «از درست بودن اهداف» تحریم‌ها «مطمئن شود» آن‌ها را اعمال خواهد کرد.

وی گفت: «وقتی مطمئن شدیم، در رابطه با اسلحه شیمیایی نیز تحریم‌های بیشتری اعمال خواهیم کرد.»

© The Independent