حمله با چاقو به یک طلبه؛ این بار در کرج

فرد ضارب در اظهارات اولیه خود را «یار امام زمان» معرفی کرد

مجتبی حسینی در حال سخنرانی در امام‌زاده محمد کرج -  تابناک

شامگاه پنج‌شنبه، ششم مرداد، یک طلبه جوان به نام مجتبی حسینی، هنگامی‌ که در حال سخنرانی در امام‌زاده محمد کرج بود، از سوی فردی هدف حمله با چاقو قرار گرفت و مجروح شد.

مرتضی موسوی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی البرز از دستگیری ضارب خبر داد و گفت که طلبه مجروح نیز به بیمارستان منتقل شده است.

علی علی‌اکبری، مدیر روابط عمومی اداره کل اوقاف استان البرز، نیز گفت که ضارب چندین ضربه چاقو به پهلو و کمر این طلبه زد و در اظهارات اولیه خود مدعی شد «یار امام زمان» است.

مدیر روابط عمومی اداره کل اوقاف استان البرز به خبرگزاری ایرنا گفت که ضارب پیش از حمله به طلبه سخنران، با هدف جلب‌ توجه اقدام به قطع کردن سیم‌های شبکه صوتی مراسم کرده بود. علی‌اکبری حال طلبه مجروح را «مساعد» توصیف کرد. 

این نخستین بار نیست که طلبه‌ها و روحانیون در نقاط مختلف ایران مورد حمله قرار می‌گیرند؛ سال ۱۳۹۸ یک طلبه در همدان با اسلحه گرم کشته شد. حدود یک ماه پیش نیز امام جماعت مسجدی در اصفهان از سوی یک موتورسوار هدف حمله با سلاح گرم قرار گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فروردین امسال نیز دو طلبه اهل سنت در گنبدکاووس با اسلحه کشته شدند. پس از آن نیز سه طلبه در محوطه حرم امام هشتم شیعیان، با چاقو هدف حمله قرار گرفتند و دو نفر آنان کشته شدند.

طبق اعلام مقام‌های جمهوری اسلامی ایران فرد ضارب عبدالطیف مرادی نام داشت و روز ۳۰ خرداد، در زندان وکیل‌آباد مشهد و در ملأعام اعدام شد.

غلامعلی صادقی، رئیس شورای قضایی استان خراسان رضوی گفته بود: «متهم تحت‌تاثیر عقاید و جریان‌های تکفیری قرار داشت.» با این‌ حال درباره ارتباط این حادثه با کشته شدن دو طلبه اهل سنت تردیدهایی وجود دارد؛ روزنامه کیهان نیز به ارتباط این دو حادثه اشاره کرده بود.

خبرگزاری فارس، فروردین ۱۴۰۱ با راه‌اندازی کارزاری در بخش «فارس‌ من»، پیشنهاد اعدام ضارب در ملأعام را مطرح کرد و نوشت: «از دستگاه قضا خواستاریم که برای مواجهه با این اقدام‌ها، اعدام این اشخاص در ملأعام صورت گیرد تا برای این جماعت که به نامردی‌های پیاپی عادت کرده‌اند، درس عبرتی باشد.»

فرایند سریع محاکمه فرد ضارب و اعدام زودهنگام او نشان می‌داد که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به پیشنهاد این خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران پاسخ مثبت داد تا از ادامه اتفاق‌های از این دست پیشگیری کند اما تکرار موارد بعدی حاکی از آن است که خشم و انزجار مردم نسبت به طلاب و روحانیون روزبه‌روز در حال گسترش است.

به تازگی مستندی از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد که در آن طلبه‌ای می‌گوید در پارک، جوانی به صورتش تف کرد و همین باعث شد همسرش از او طلاق بگیرد.

پیش‌تر محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، در همین زمینه گفته بود: «بسیاری از طلابی که می‌خواهند به بازار بروند، خریدی دارند یا کاری دارند یا می‌خواهند به مغازه‌ای بروند، سعی می‌کنند با لباس روحانیت نروند، برای اینکه مردم متلک یا فحش می‌دهند.»

محمدرضا زائری، از روحانیون اصلاح‌طلب نیز در اینستاگرام خود نوشته بود که بارها با «توهین‌های شدید» مواجه شده و به صورتش آب دهان نیز انداخته‌اند. او در ادامه گفته بود که حتی راننده اسنپ هم او را پیاده کرده و گفته است که« من آخوند سوار نمی‌‌کنم.»