معدنکاری پاکستانی‌ها در کامدیش؛ خطر از دست رفتن بخشی از خاک افغانستان

در صورت پیشروی حفر تونل در کوه جنجیرت، بخشی از منطقه اقتصادی کامدیش، به خاک پاکستان وصل می‌شود

پاکستانی‌ها تلاش دارند، میان نواحی مسکونی کوه جنجیرت و چراگاه «شتی‌‌گل» کامدیش، راه مواصلاتی ایجاد کنند-nahafghan/Twitter@

پاکستانی‌ها در دره پتی‌گل، یک ناحیه کوهستانی شهرستان کامدیش استان نورستان که با کوه «جنجریت» پاکستان هم‌مرز است، یک تونل عمیق به‌منظور استفاده از یک معدن سنگ بیروج (تورمالین) حفر می‌کنند. معدنکاران پاکستانی همچنین تلاش می‌کنند یک راه ارتباطی میان نواحی مسکونی کوه جنجیرت و چراگاه «شتی‌‌گل» کامدیش ایجاد کنند.

بر اساس گفته‌های یک منبع آگاه در کامدیش، در دامنه کوه جنجیرت پاکستان حدود ۲۰۰ خانواده زندگی می‌کنند و اخیرا دولت پاکستان پروژه‌ای را برای ساخت جاده در این منطقه کوهستانی آغاز کرده است. هم‌زمان با آغاز جاده‌سازی در جنجیرت، حفر یک تونل عمیق در دل این کوه به سمت دره پتی‌گل و چراگاه شتی‌گل آغاز شده است.

این منبع آگاه افزود تونل به سمت خاک افغانستان در حال حفر شدن است و اگر ادامه یاید، معدنکاران تا چند روز دیگر می‌توانند بخش‌های صعب‌العبور کوه را که خط فاصل میان افغانستان و پاکستان است هموار کنند و در این صورت جغرافیای چراگاه وسیع «شتی‌گل» که منطقه اقتصادی کامدیش نامیده می‌شود، به خاک پاکستان وصل خواهد شد و افغانستان این منطقه مهم را از دست می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این منبع آگاه افزود که در دو سوی این ناحیه که در آن تونل حفر می‌شود، چراگاه کامدیش و چترال پاکستان نیز وجود دارد که بخشی از خط دیورند از آن عبور کرده است. درصورتی‌که پاکستانی‌ها به حفر تونل و هموار کردن بخشی از کوه موفق شوند، افغانستان بخشی از خاک خود را در کامدیش از دست خواهد داد.

این منبع آگاه افزود برخی فرماندهان محلی طالبان که مخالف حفر تونل در این منطقه‌اند و در استخراج معدن سنگ بیروج دخالتی ندارند، اطلاعات کاملی در مورد فعالیت‌های پاکستانی‌ها در کامدیش، به نهادهای امنیتی این گروه فرستاده‌اند، اما هنوز اقدامی در این مورد صورت نگرفته است.

گزارش‌های مشابهی نیز از اقدام پاکستان برای ایجاد راه ارتباطی از طریق کریدور واخان به تاجیکستان در روزهای اخیر منتشر شده است. به دنبال افزایش نگرانی‌ها، وزارت دفاع طالبان اعلام کرد که واحدهای نظامی‌اش را به مرزهای کوهستانی واخان اعزام کرده و یک بنای مرزی را که پاکستان در واخان ساخته بود‌، نابود کرده‌ است. وزارت دفاع طالبان مدعی شد این گروه بر تمام جغرافیای افغانستان مسلط است و از مرزهای کشور در مقابل هر گونه مداخله و تصرف محافظت می‌کند.

 

بیشتر از جهان