احتمال واگذاری ذخایر ارزی افغانستان به یک صندوق امانی خارج از افغانستان

همچنان اختلاف‌هایی میان آمریکا و طالبان بر سر رهبری بانک مرکزی افغانستان وجود دارد

سه منبع به رویترز تایید کردند که گفت‌وگوها میان مقام‌های آمریکایی و طالبان تا مرحله کار روی این طرح پیش رفته است-FARSHAD USYAN / AFP

هم‌زمان با برگزاری نشست بین‌المللی تاشکند که در آن نمایندگان طالبان و آمریکا قرار است در مورد آزادسازی ذخایر ارزی افغانستان گفت‌وگو کنند، رویترز خبر داد که مقام‌های ایالات متحده و طالبان پیشنهادهایی را در زمینه واگذاری ذخایر ارزی افغانستان به یک صندوق امانی خارج از این کشور مطرح کرده‌اند.

سه منبع آگاه به رویترز گفتند که گفت‌وگوها میان مقام‌های آمریکایی و طالبان تا مرحله کار روی این طرح پیش رفته است، اما هنوز اختلاف‌هایی میان دو طرف از جمله بر سر روسای بانک مرکزی افغانستان که یکی از آن‌ها در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد، وجود دارد. طالبان تاکنون پیشنهادهای ایالات متحده را در مورد برکناری چهره‌های تصمیم‎‌‌گیرنده در رهبری بانک مرکزی افغانستان رد کرده‌اند.

یکی از این افراد، احمد ضیاء آغا مشهور به نور احمد آغا است که به‌عنوان معاون بانک مرکزی افغانستان کار می‌کند، اما بیشترین صلاحیت را در تصمیم‌های این بانک دارد. او در ۲۰ سال گذشته، مهم‌ترین تامین‌کننده نیازهای مالی طالبان در جنگ با دولت‌های پیشین افغانستان بوده است. ایالات متحده او را به‌عنوان تروریست جهانی معرفی کرده است و نامش در فهرست تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های آمریکایی بارها گفتند که سپردن ذخایر ارزی افغانستان به بانکی که یک تروریست جهانی آن را رهبری می‎‌‌کند، امکان ندارد و طالبان باید تضمین کنند که بانک مرکزی افغانستان به‌صورت مستقل و جدا از سیاست‌های این گروه اداره خواهد شد.

یک منبع آگاه در دولت آمریکا به رویترز گفت سپردن ذخایر ارزی به صندوق امانی بازسازی افغانستان که بانک جهانی آن را مدیریت می‌کند، می‌تواند از گزینه‌های مناسب برای آزادسازی این ذخایر باشد. او در ادامه افزود که در این صورت، پروژه‌های انکشافی در افغانستان می‌توانند پول مورد نیاز خود را از طریق بانک جهانی دریافت کنند.

شاه محرابی، یک افغان- آمریکایی که استاد اقتصاد است و در شورای رهبری بانک مرکزی افغانستان نیز عضویت دارد، به رویترز گفت هنوز توافقی در مورد سپردن ذخایر ارزی افغانستان به صندوق امانی بازسازی این کشور صورت نگرفته است. وزارت خارجه آمریکا، وزارت خارجه سوئیس و بانک مرکزی افغانستان از اظهار نظر در این مورد خودداری کردند.

با فروپاشی دولت پیشین افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت، آمریکا بیش از ۹ میلیارد دلار ذخایر ارزی افغانستان را که در بانک‌های آمریکا، سوئیس، اروپا و امارات متحده عربی نگهداری می‌شد برای خارج کردن از دسترس طالبان، مسدود کرد. در ۱۱ ماه گذشته، طالبان و دولت‌های همسو با این گروه، بارها از ایالات متحده تقاضا کردند که برای جلوگیری از فروپاشی سیستم بانکی و فاجعه انسانی در افغانستان، این ذخایر را آزاد کند.

رویترز نوشت که آزادسازی این ذخایر ممکن است بانک مرکزی افغانستانِ تحت کنترل طالبان را تقویت کند، اما نمی‌تواند بحران فقر و فروپاشی اقتصادی را که در نتیجه خشکسالی مداوم و سقوط دولت جمهوری در آن کشور ایجاد شده است، حل کند.

بیشتر از اقتصاد