«در مورد ذخایر ارزی افغانستان هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌ایم»

توماس وست، فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان، می‌گوید از تعامل با طالبان حمایت می‌کند

توماس وست، فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان - usip.org

توماس وست، فرستاده ویژه دولت آمریکا در امور افغانستان، می‌گوید که دولت آمریکا هنوز درباره ذخایر ارزی افغانستان در این کشور تصمیم قطعی نگرفته است و در این مورد، دادگاه‌های آمریکا تصمیم خواهند گرفت.

وست که روز سه‌شنبه در موسسه صلح ایالات متحده آمریکا سخنرانی می‌کرد، گفت: «دادگاه هنوز برای ۳.۵ میلیارد دلاری که باید به عنوان غرامت به بازماندگان ۱۱ سپتامبر پرداخت شود، تصمیم قطعی نگرفته است.»

او افزود که در مورد تصمیم دولت آمریکا در مورد ذخایر ارزی افغانستان اشتباه برداشت شده است. وست از اختصاص ۳.۵ میلیارد دلار دیگر برای کمک به مردم افغانستان هم حمایت کرد و گفت که این پول به سود مردم افغانستان است.

پیش از این، دستور جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای آزادسازی هفت میلیارد دلار از ذخایر ارزی افغانستان که ۳.۵ میلیارد دلار آن برای کمک به مردم افغانستان اختصاص یابد و ۳.۵ میلیارد دلار دیگر برای پرداخت غرامت به بازماندگان حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر در نظر گرفته شود، با واکنش امارت طالبان، چهره‌های سیاسی افغانستان و جهان و بخشی از مردم افغانستان روبه‌رو شده بود. آنان اختصاص ۳.۵ میلیارد دلار از پول مردم افغانستان به این مسئله را ناعادلانه می‌دانند.

وست در این سخنرانی، اولویت اساسی آمریکا در حال حاضر را جلوگیری از افزایش بحران انسانی در افغانستان و فروپاشی اقتصادی آن کشور دانست و تصریح کرد: «در افغانستان خشکسالی و قحطی گسترده وجود دارد و آمریکا برای مبارزه با این چالش تمام تلاش‌ خود را خواهد کرد. نه تنها آمریکا بلکه همه کشورهای جهان و حتی خود طالبان هم باید در این زمینه همکاری کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 او به لزوم شکل‌گیری یک اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی برای بهتر شدن وضعیت در افغانستان اشاره کرد و گفت که به اعتقاد او، هنوز برای ایجاد یک دولت فراگیر در افغانستان تلاش جدی صورت نگرفته است، اما برای اینکه چنین دولتی ایجاد شود، اجماع وجود دارد. به باور فرستاده آمریکا در امور افغانستان، اگر طالبان دولت فراگیر ایجاد نکند، همان اشتباه آمریکا در سال ۲۰۰۱ را مرتکب خواهد شد که هنگام ایجاد دولت فراگیر به طالبان سهم نداد.

توماس وست افزود: «آمریکا به‌ طور منظم با امارت طالبان در تمامی سطوح در تماس است و این مسئله را که افغانستان نباید برای هیچ کشور منطقه و جهان یک خطر باشد، به آنان گوشزد کرده است.» او تاکید کرد: «آرزوی ما دیدن و حمایت از یک کشور صلح‌آمیز است که دیگر هرگز برای تروریست‌هایی که ایالات متحده، متحدان ما یا دیگران را تهدید می‌کنند، یک پناهگاه نباشد و حقوق همه مردم آن حفظ شود.»

وست تاکید کرد که تحریک طالبان پاکستان (TTP)، جیش محمد و لشکر طیبه نباید از افغانستان به عنوان پایگاه استفاده کنند و آمریکا از مبارزه مسلحانه علیه طالبان حمایت نخواهد کرد؛ بلکه بیشتر تمرکز این کشور بر سیاست تعامل با طالبان و تغییر آنان استوار است. او می‌افزاید که طالبان با سهیم نکردن دیگران در قدرت اشتباه بزرگی می‌کند و دشمنی به وجود می‌آورد.

او همچنین از وقوع درگیری در بهار پیش‌ رو در افغانستان ابراز نگرانی کرد و افزود اگر همه طرف‌ها قانع نشوند، اوضاع نگران‌کننده خواهد بود.

اظهارات تازه فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان نشان‌دهنده منعطف‌تر شدن رویکرد آمریکا در قبال طالبان است. آمریکا و جامعه جهانی که در روزهای نخست قدرت گرفتن طالبان فهرست بلندبالایی از مطالبات و پیش‌شرط‌های جامعه جهانی برای به رسمیت شناختن این گروه به عنوان یک دولت را مطرح کرده بودند، اکنون در قبال بیشتر این پیش‌شرط‌ها سهل‌گیرتر شده‌اند.

آنان اینک می‌گویند که طالبان قول داده‌ است زنان را در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی سهیم کند. درهای دانشگاه‌ها و مدارس را دوباره به روی دختران باز کند و به حقوق بشر احترام بگذارد. با این حال این تعهدات گروه طالبان همیشه تنها روی کاغذ بوده و در عمل، خلاف آن ثابت شده است.

گروه طالبان هنوز هم با برخی مردم به‌خصوص اقلیت‌های مذهبی و اهالی برخی مناطق شمالی افغانستان با خشونت برخورد می‌کنند. تعدادی از اعضای دولت سابق افغانستان همچنان بازداشت و شکنجه می‌شوند و حتی به قتل می‌رسند. اعتراض‌های دختران در افغانستان هم به‌شدت سرکوب و تعدادی از آنان ناپدید می‌شوند.

با این حال نماینده دولت آمریکا در امور افغانستان می‌گوید که منتظر است در نوروز آینده، تعهدات طالبان رنگ عمل بگیرد.