لاوروف: هیچ مانعی سر راه صادرات غلات اوکراین نیست

روسیه روز شنبه و تنها یک روز پس از امضای توافق استانبول، بندر اودسا را هدف حمله موشک‌های خود قرار داد.

سرگئی لاوروف و ژاین کلود گاکوسو، وزیران خارجه روسیه و کنگو نشست خبری مشترک برگزار کردند-Handout / AFP

وزیر خارجه روسیه گفت که هیچ مانعی بر سر راه صادرات غلات از بنادر اوکراین نیست.

به دنبال حمله روز شنبه روسیه به اهدافی در بندر بزرگ اودسا در اوکراین، ناظران بین‌المللی پیش‌بینی کردند که اجرای توافق ازسرگیری صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه، مختل شود.

این توافق یک روز قبل از حمله موشکی روسیه به اودسا، میان نمایندگان روسیه و اوکراین و دبیرکل سازمان ملل متحد و پس از دو ماه میانجیگری ترکیه به امضا رسید و از آن به عنوان دستاوردی دیپلماتیک برای حل بحران نگران‌کننده کمبود خوراک در جهان تعبیر شد. 

با این حال حمله اخیر روسیه به بندر مهم اودسا در جنوب اوکراین آن هم یک روز پس از امضای توافق در استانبول که با میانجیگری ترکیه و نظارت دبیرکل سازمان ملل متحد امضا شد، سرنوشت آن را در ابهام قرار داده است.

لاوروف در سخنانی که روز دوشنبه، سوم مرداد (۲۵ ژوئیه) در کنگو ایراد کرد، درباره این حمله گفت:‌ «در تعهداتی که روسیه در استانبول در تاریخ ۲۲ ژوئیه امضا کرد، هیچ چیزی که مانع ادامه عملیات ویژه نظامی ما، نابودی زیرساخت‌های نظامی اوکراین و دیگر اهداف نظامی شود، وجود ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه روز شنبه و تنها یک روز پس از امضای توافق استانبول، بندر اودسا را هدف حمله موشک‌های خود قرار داد. سخنگوی حکومت نظامی اودسا گفت که دو موشک به زیرساخت‌های بندر اصابت کردند و دو موشک دیگر پدافند هوایی اوکراین را سرنگون کردند.

لاوروف این سخنان را روز دوشنبه و در کنگو، ایراد کرد. او درباره «اهداف حملات نقطه‌زن» در اودسا گفت: «این اهداف در بخش‌های جداگانه‌ای از بندر اودسا و در بخش نظامی آن قرار داشتند و بخش‌های نظامی دریایی و بندر مهمات بودند که به تازگی موشک‌های ضدکشتی هارپون به آنها تحویل داده شده بود.» لاوروف گفت که این تسلیحات برای تهدید ناوگان روسیه در دریای سیاه به اوکراین داده شده بود و تاکید کرد که «این موشک‌های هارپون دیگر تهدیدی برای ما نیست.»

لاوروف ضمن اشاره به فاصله زیاد بخش نظامی تا ترمینال غلات در بندر اودسا، تاکید کرد که هیچ مانعی در سر راه تحویل غلات به مشتری‌هایی که در صف هستند، نیست.

وزیر خارجه روسیه روز یکشنبه، با سامح شکری، وزیر خارجه مصر در قاهره ملاقات کرد و اوکراین را متهم به ممانعت از پیشرفت توافق بر سر «طیف وسیعی از مسائل» متهم کرد.

اداره خواربار جهانی سازمان ملل متحد می‌گوید که قیمت مواد خوراکی در جهان از اول سال جاری میلادی تاکنون ۱۷ درصد افزایش یافته است.

لاوروف در مصر وعده داده بود که توافق با اوکراین پیش خواهد رفت و «تضمین خواهد شد که اوکراینی‌ها آب‌های سرزمینی‌شان را باز کرده و به کشتی‌ها اجازه خروج خواهند داد.»

وزیر خارجه روسیه پس از مصر و کنگو، سپس قرار است در ادامه رشته سفر آفریقایی خود به اوگاندا و اتیوپی برود.

هر چهار کشور آفریقایی فوق به شدت نیازمند گندم واردات از اوکراین و روسیه‌اند.

به دنبال امضای توافقنامه ازسرگیری صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه در استانبول، آمریکا گفته بود که تمرکز خود را بر عملکرد روسیه در اجرای آن متمرکز خواهد ساخت.