رئیسی در گفت‌وگو با مکرون: صدور قطعنامه در آژانس به اعتماد سیاسی ضربه زد

ابراهیم رئیسی برای «نقش‌آفرینی» ایران در حل بحران اوکراین اعلام آمادگی کرد

ابراهیم رئیسی و امانوئل مکرون، روسای جمهوری ایران و فرانسه، روز شنبه به مدت دو ساعت تلفنی گفت‌‌وگو کردند- AFP

ابراهیم رئیسی و امانوئل مکرون، روسای جمهوری ایران و فرانسه، روز شنبه به مدت دو ساعت تلفنی گفت‌‌وگو کردند. همکاری‌های دوجانبه، گفت‌وگوهای مربوط به احیای توافق‌نامه برجام، تحولات منطقه‌‌ای و برخی از موضوع‌های بین‌المللی، از جمله مسئله «تامین انرژی» و «امنیت مواد غذایی» از محورهای این گفت‌‌وگو عنوان شد.

خبرگزاری‌های دولتی ایران، شامگاه شنبه اول مرداد‌ماه ۱۴۰۱، به‌نقل از ابراهیم رئیسی نوشتند او در گفت‌وگو با همتای فرانسوی خود از آمادگی تهران برای «نقش‌آفرینی» در حل بحران اوکراین و پایان جنگ در این کشور خبر داد.

خبرگزاری‌های دولتی صدا‌وسیما در بخشی از گزارش روز شنبه خود به‌ نقل از رئیسی نوشت «صدور قطعنامه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اقدامی «بحران‌ساز» و با هدف ایجاد فشار علیه ملت ایران بود که موجب ضربه زدن به اعتماد سیاسی است.»

در خردادماه گذشته، تنها یک روز بعد از صدور قطعنامه توبیخی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، فرانسه همراه با آلمان و بریتانیا از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست توسعه برنامه اتمی خود را متوقف کند و زمینه عینی احیای توافق «برجام» را فراهم کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخشی از آخرین بیانیه مشترک سه‌ کشور اروپایی، از این که حکومت ایران از «فرصت‌های دیپلماتیک» پیش آمده به‌منظور احیای توافق هسته‌ای «برجام» استفاده نمی‌کند ابراز تاسف شده است.

روزنامه فرانسوی لوموند روز شنبه در گزارشی نوشت موضوع ایران از جمله مسائلی بود که روز جمعه در جریان دیدار رئيسی‌جمهوری فرانسه با عبدالفتاح السیسی، رئيس‌جمهوری مصر، در پاریس مطرح شد. گفت‌وگوی تلفنی مکرون با رئیسی، یک روز پس از دیدار او با رئيس‌جمهوری مصر در کاخ الیزه انجام شد.

پیشتر، در آستانه سفر ماه گذشته جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به تهران، وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست تا سفر جوزپ بورل به تهران را به عنوان یک «فرصت» تلقی کند. سفری که در نهایت به مذاکرات بدون نتیجه در دوحه ختم شد.

بیشتر از جهان