رئيس سازمان اطلاعات بریتانیا: خامنه‌ای به‌دنبال توافق نیست

«مقام‌های جمهوری اسلامی به‌دنبال دست‌یابی به توافق نیستند اما می‌خواهند مذاکرات ادامه یابد تا زمان بخرند»

به‌نظر می‌رسد حکومت ایران در پی طولانی کردن روند مذاکرات است تا «زمان بخرد» و برنامه اتمی‌اش را توسعه دهد-AFP

همزمان با اظهارنظرهای مقام‌های آمریکایی مبنی بر از میان رفتن آخرین فرصت‌ها برای احیای توافق هسته‌ای «برجام»، روز پنج‌شنبه، ریچارد مور، رئیس «سازمان اطلاعات بریتانیا»، هم اعلام کرد درباره این موضوع که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، واقعا خواهان دست‌یابی به یک توافق هسته‌ای است، تردید دارد.

خبرگزاری رویترز شامگاه پنج‌شنبه ۳۰ تیرماه ۱۴۰۱ به‌نقل از رئیس «سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا» نوشت: من فکر نمی‌کنم آنها به‌دنبال امضای یک توافق‌ باشند، اما در حین حال می‌خواهند مذاکرات ادامه پیدا کند تا زمان بخرند.

ریچارد مور در بخش دیگری از صحبت‌های خود در اجلاس امنیتی موسسه «آسپن» در آمریکا گفت: توافق هسته‌ای قطعا روی میز است و کشورهای اروپایی و آمریکا هم بسیار بسیار به آن نزدیک‌اند. به‌گفته این مقام ارشد بریتانیایی، به‌نظر نمی‌رسد در این میان، چین و روسیه هم مشکلی ایجاد کنند، اما حکومت ایران چنین توافقی را بر نمی‌تابد.

روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال روز چهارشنبه با انتشار یک گزارش تحلیلی نوشت به‌نظر می‌رسد حکومت ایران در پی طولانی کردن روند مذاکرات است تا «زمان بخرد» و برنامه اتمی‌اش را توسعه دهد.

به‌نوشته این روزنامه، در حال حاضر دولت بایدن باید به متحدان اروپایی‌اش فشار بیاورد تا آنها به اتخاذ موضعی سخت‌گیرانه‌تر در قبال حکومت ایران ترغیب شوند.

به‌نوشته این روزنامه، اگر اروپایی‌ها به مانند آمریکا قبول کنند که «توانایی دستیابی حکومت ایران به تسلیحات اتمی»، امری غیرقابل قبول است، آنگاه باید خودشان برای برخوردی مناسب با چنین برداشت و تصوری آماده کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن، رئيس‌جمهوری ایالات متحده، در آخرین موضع‌گیری خود، در قبال آینده گفت‌وگوهای احیای «برجام»، در اسرائيل گفت آمریکا منتظر پاسخ ایران است، اما قرار نیست برای همیشه منتظر بماند.

رئيس‌جمهوری آمریکا همچنین در یک گفت‌وگوی دیگر در جریان سفر اخیرش به اسرائیل گفت ایالات متحده آماده است تا برای جلوگیری از دست‌یابی حکومت ایران به تسلیحات اتمی، اگر لازم شد دست به اقدام نظامی بزند.

گفت‌وگوی احیای «برجام» چندین ماه است که متوقف شده است. آخرین تلاش‌ها برای پیش‌برد مذاکرات احیای «برجام» ماه پیش در دوحه، پایتخت قطر، بدون هیچ نتیجه مشخصی پایان یافت.

رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، در واکنش به شکست مذاکرات دوحه، آن را «فرصت تلف‌شده» ایران توصیف کرد. رابرت مالی همچنین روز سه‌شنبه در یک مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت پنجره احیای توافق هسته‌ای با ایران، در حال بسته شدن است.