ملانیا ترامپ: روز ششم ژانویه درحال انجام یکی از وظایفم به‌عنوان بانوی اول بودم

بانوی نخست پیشین ایالات متحده آمریکا با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که در صورت اطلاع از وقایع ششم ژانویه، همان روز خشونت‌ها را محکوم می‌کرد

ملانیا ترامپ نوشت نخستین‌بار نیست که یکی از کارکنان سابق تلاش می‌کند تا با استفاده از نامش، روایت کذب تعریف کند- REUTERS/ Jeenah Moon

ملانیا ترامپ، همسر رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در روز ششم ژانویه ۲۰۲۱ به‌عنوان بانوی نخست ایالات متحده آمریکا، مشغول انجام یکی از وظایف مهم خود بوده و از خشونت‌ها در ساختمان کنگره اطلاع نداشته است. 

او در بیانیه‌ای که در حساب‌های کاربری خود در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرد، نوشت: «اگر از جزئیات وقایع مطلع میشدم، فورا خشونتی را که در عمارت کنگره رخ داد، محکوم می‌کردم.»

بیانیه بانوی نخست پیشین ایالات متحده آمریکا پس از آن صادر شده که استفانی گریشام، رییس سابق کارکنان دفتر ملانیا ترامپ در کاخ سفید، او را به تعلل در صدور فوری بیانیه در نکوهش شورش در کنگره متهم کرد.

ملانیا ترامپ در بیانیه‌اش نوشت: «مانند هر بانوی نخست آمریکا، ثبت محتوای اتاق‌های تاریخی کاخ سفید، ازجمله عکسبرداری آرشیوی از نوسازی اتاق‌ها وظیفه من بود. از چند ماه قبل گروهی حرفه‌ای از عکاس‌ها و متخصصان بایگانی، و طراحان را برای کار در کاخ سفید سازماندهی کرده بودم تا کار بدون نقص اجرا شود.»

او ضمن تاکید بر حساسیت و اهمیت برنامه‌ریزی و اجرای برنامه فوق، افزود که تاریخ ششم ژانویه از قبل برای آن تعیین شده بود.

ملانیا ترامپ نوشته است که همواره از رییس دفتر سابق خود حمایت کرده است. او گفت: «پس از دوران ناموفق او به عنوان دبیر مطبوعاتی کاخ سفید از او حمایت کردم و او را در بخش شرقی کاخ سفید (دفتر بانوی اول و کارکنان او) پذیرفتم.»

استفانی گریشام کار خود را در کاخ سفید در دفتر بانوی نخست آغاز کرد و در تابستان ۲۰۱۹ پس از سارا هاکبی سندرز، سخنگوی رسانه‌ای کاخ سفید شد؛ بعدتر، هنگامی که کایلی مک‌انانی در آوریل ۲۰۲۰ سخنگوی رسانه‌ای کاخ سفید شد، گریشام به دفتر بانوی نخست بازگشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ملانیا ترامپ در بیانیه اخیر خود نوشت: «خانم گریشام روز ششم ژانویه در کاخ سفید نبود و رفتار او در جایگاه رئیس دفتر کارکنان، درنهایت به‌منزله تخطى از انجام وظیفه است.» او افزود:‌«به طور سنتی، مسئولیت اطلاع‌رسانی درباره مسائل مهم کشور برعهده رئیس دفتر کارکنان بانوی نخست است.»

براساس این بیانیه، از آنجایی که گریشام پست خود را در واشنگتن ترک کرده بود، در اطلاع‌رسانی درباره ماوقع ششم ژانویه کوتاهی کرد. بانوی نخست پیشین آمریکا، در ادامه نوشته است: «متاسفانه عملکرد او هرچند ادامه‌دار بود، اما به طور کامل به اطلاع عموم رسانده نشده است و سخنان اخیرش آخرین تلاش او برای نجات زندگی و آبروی حرفه‌ای‌اش است.»

گریشام ماه گذشته در توییتی تصویر مکالمه پیامکی منتسب به خود و بانوی اول پیشین آمریکا در تاریخ ششم ژانویه را منتشر کرده بود.

در این تصویر، گریشام ظاهرا از خانم ترامپ می‌پرسد که آیا می‌خواهد در یک توییت ضمن احترام به حق تظاهرات صلح‌آمیز برای مردم آمریکا، بنویسد که «بی‌قانونی و خشونت جایی [در این کشور] ندارد»؟

در تصویر این مکالمه دیده می‌شود که ملانیا ترامپ جواب داده است:‌ «خیر.»

گریشام تصویر این مکالمه پیامکی منتسب به ملانیا ترامپ را یک روز پس از شهادت کسیدی هاچینسون، دستیار سابق ترامپ، در کمیته بررسی حوادث ششم ژانویه، منتشر کرد.

گریشام بلافاصله پس از آشوب در کنگره آمریکا از جایگاه خود کناره‌گیری کرد. او قبلا به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته بود با شناختی که از ملانیا ترامپ داشت، «بعید بود که [وقایع] را محکوم نکند و این لحظه‌ای بود که مرا ناامید کرد».

خانم ترامپ با رد این اتهام، نوشت که «همواره خشونت را محکوم کرده‌ام» و«اگر جزئیات را می‌دانستم، طبعا فورا خشونت در ساختمان کنگره را محکوم می‌کردم.»

ملانیا ترامپ همچنین اشاره کرد که «عملکرد گریشام هرچند ناامیدکننده است اما تعجبی برنمی‌انگیزد» و افزود: «این نخستین‌باری نیست که یکی از کارکنان سابق تلاش می‌کند تا با استفاده از نام من، روایت کذب تعریف کند.»

در ششم ژانویه ۲۰۲۱ همزمان با برگزاری جلسه تایید پیروزی انتخاباتی جو بایدن در کنگره ایالات متحده،  شماری از مردم آمریکا که بخش عمده‌ای از آنان از هواداران دونالد ترامپ بودند، وارد ساختمان کنگره شدند و به اقدام‌هایی خشن دست زدند.

کمیته تحقیق درباره حوادث ششم ژانویه، اکنون در حال برگزاری جلسات استماع و شنیدن شهادت مقام‌ها و افراد مطلع از وقایع آن روز است.

این درحالی است که انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا قرار است در ماه نوامبر برگزار شود و مردم ایالات متحده با تورم کم‌نظیر و افزایش چشمگیر بهای بنزین دست به گریبان‌اند. بسیاری از جمهوری‌خواهان منتقد عملکرد این کمیته، برگزاری جلسات آن را ترفندی سیاسی برای به‌حاشیه‌بردن بحران‌ها و مسائل اساسی کشور، ارقبیل تورم و بالا رفتن قیمت‌ها، می‌دانند.

دونالد ترامپ در رسانه اجتماعی خود موسوم به «تروت سوشال» (Truth Social) قبل از شروع جلسات استماع کمیته ششم ژانویه، مدیران  و اعضای این کمیته را «سیاستمداران فاسد» و «مزدور» توصیف کرد.

بیشتر از جهان