ند پرایس: طالبان به تعهدات خود به جامعه جهانی پایبند بمانند

سخنگوی طالبان ادعا کرد که این گروه به تمام مفاد توافق‌ دوحه عمل کرده است

نحوه تعامل ایالات متحده با طالبان به عملکرد آنان در قبال تعهداتشان در توافق‌ دوحه بستگی دارد-MANUEL BALCE CENETA / POOL / AFP

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز پنجشنبه، ۳۰ تیر (۲۱ ژوییه)، در یک نشست خبری در واشنگتن، در پاسخ به پرسشی در مورد رابطه ایالات متحده و طالبان تاکید کرد که این گروه باید به همه تعهداتی که به جامعه جهانی و مردم افغانستان سپرده‌اند، پایبند باشند. او اضافه کرد: «وقتی طالبان مارک فریکس، یک شهروند آمریکایی، را گروگان می‌گیرد، آمریکا نمی‌تواند با آنان روابط عادی داشته باشد.»

ندا پرایس با اشاره به ملاقات اواخر ژوئن نمایندگان آمریکا و طالبان در دوحه، گفت که این نخستین ملاقات توماس وست، فرستاده ویژه آمریکا برای افغانستان، با یک هیئت بلندپایه طالبان پس از بسته شدن درهای مدارس به روی دختران در ۲۳ مارس بود. او تاکید کرد که نحوه تعامل ایالات متحده با طالبان، به عملکرد آنان در قبال تعهداتشان در توافق‌ دوحه بستگی دارد.

ند پرایس درباره تعطیلی ادامه‌دار مدارس دخترانه در افغانستان گفت: «ما مخالفت شدید خود را با تصمیمی که در ۲۳ مارس اعلام شد، آشکار کردیم. این تصمیم طالبان با تعهداتشان در قبال مردم افغانستان همخوانی ندارد.»

او اضافه کرد که رینا امیری، فرستاده ویژه آمریکا در امور حقوق بشر و زنان افغانستان، پیگیر این مسئله است و در تماس با بقیه شرکای آمریکا می‌کوشد با بهره‌گیری از ابزارهای لازم، طالبان را به رعایت حقوق اساسی مردم افغانستان وادار کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ند پرایس طالبان را به نقض حقوق اساسی مردم افغانستان، به ویژه زنان، دختران و اقلیت‌های قومی و مذهبی متهم کرد و این موارد را بخشی از تعهدات طالبان به جامعه جهانی و مردم افغانستان برشمرد که باید به آن‌ها عمل شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: «مبارزه با تروریسم از جمله القاعده و داعش خراسان و تشکیل دولتی که نماینده تمام مردم افغانستان باشد، از دیگر تعهدات طالبان است که به آن‌ها عمل نشده است.»

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در واکنش به سخنان ند پرایس، در اطلاعیه‌ای که برای رسانه‌ها فرستاد، اعلام کرد که طالبان به تمامی تعهداتی که در توافق دوحه پذیرفتند، عمل کرده‌اند. مجاهد ادعا کرد که طالبان به هیچ گروهی اجازه نمی‌دهند از افغانستان علیه منافع آمریکا اقدام کند.

در خبرنامه سخنگوی طالبان آمده است که با حاکم شدن این گروه بر افغانستان، «برای زنان و مردان افغانستان فضایی عادی و امن فراهم و حقوق تمام اقلیت‌ها نیز حفظ شد». او سایر مسائل از جمله نظام و چگونگی زندگی در افغانستان را مسائل داخلی افغان‌ها نامید و تاکید کرد که دیگر کشورها نباید در آن‌ها مداخله کنند.

طالبان پس از ماه‌ها مذاکره با آمریکا طی سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ در دوحه، پایتخت قطر، توافقنامه‌ای را امضا کردند در آن به مواردی از جمله مبارزه با تروریسم، تامین حقوق زنان و اقلیت‌ها و خودداری از آسیب زدن به منافع آمریکا متعهد شدند. محتوای کامل این توافق که در ۲۹ فوریه ۲۰۲۰ امضا شد، هنوز علنی نشده است اما در این مدت، آمریکا و طالبان هرازگاه یکدیگر را به نقض محتوای این توافق متهم می‌کنند.

مقام‌های آمریکایی، در ۱۱ ماه گذشته و پس از بازگشت طالبان به قدرت، بارها از این گروه خواستند که برای تشکیل یک دولت فراگیر و موردقبول تمام مردم افغانستان اقدام و از نقض حقوق زنان و اقلیت‌ها خودداری کنند؛ اما طالبان همواره این سخنان مقام‌های آمریکایی را به مداخله در امور داخلی افغانستان تعبیر کرده‌اند.

بیشتر از جهان