فرمان رهبر طالبان: انتقاد از مقامات ممنوع است

ملا هبت‌الله: انتقاد از مسئولان حکومتی از نظر شرع اسلام جایز نیست

طالبان در ۱۱ ماه گذشته چندین بیانیه منسوب به ملا هبت‌الله آخوندزاده را پخش کرده‌اند-STR / Afghan Taliban / AFP

ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر نامرئی طالبان، روز پنجشنبه ۳۰ تیرماه در یک بیانیه اعلام کرد که تهمت زدن به مسئولان و انتقاد از آنان در اسلام جایز نیست. او با بیان چند آیه و حدیث منسوب به پیامبر اسلام گفت: «پخش خبرهای دروغ و شایعه‌پراکنی» در اسلام جایز نیست و کسانی که به کارمندان حکومتی «تهمت» می‌زنند، «مجازات» خواهند شد. گزارش‌هایی در‌باره مرگ رهبر طالبان در نتیجه یک حمله انتحاری در کویته پاکستان وجود دارد، اما در تازه‌ترین بیانیه‌ای که طالبان به‌نام او صادر کرد، ملا هبت‌الله گفت دشنام دادن، دست‌ درازی یا تعرض کردن به مسئولان و پاره کردن لباس آنان «تاوان» خواهد داشت. او همچنین در این بیانیه گفت توهین در دادگاه و ایجاد اختلال در جلسات قضایی نیز مجازات خواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان در ۱۱ ماه گذشته چندین بیانیه منسوب به ملا هبت‌الله آخوندزاده را پخش کرده‌اند که تمامی این فرمان‌ها، محدودیت‌های سختی را برای شهروندان افغانستان ایجاد کرده‌اند. ملا هبت‌الله آخوندزاده، سومین رهبر گروه طالبان است و پس از ملا اختر منصور، دومین رهبر طالبان که در اثر حمله پهپاد‌ی نیروهای آمریکایی در مرز ایران و پاکستان کشته شد، به رهبری این گروه رسید.

ملا محمد عمر حدود ۲۷ سال پیش در استان کندهار در جنوب افغانستان، گروه طالبان را ایجاد کرد. از ملا محمد عمر، نخستین رهبر طالبان تنها دو عکس از جوانی و کهنسالی‌اش دیده شده است. طالبان، مرگ ملا محمد عمر را چندین سال پنهان کردند.

تاکنون هیچ تصویری از ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان دیده نشده است، در حالی که بیانیه‌های زیادی به نام او صادر شده است و گزارش‌هایی از حضورش در نماز عید و در نشست عالمان در لویه جرگه و دیدارش با چند تن از بازرگانان کندهاری وجود دارد، اما تاکنون هیچ رسانه‌ای، تصویری از او پخش نکرده است.

 

بیشتر از جهان