طالبان پس از دمپایی ملا عمر، خودرو شخصی او را از زیر خاک بیرون آوردند

محل دفن ملا عمر هنوز مشخص نشده است

خودرویی که طالبان مدعی‌اند متعلق به ملا عمر است، یک خودور معمولی است که در افغانستان بیشتر به‌عنوان تاکسی از آن استفاده می‌شود-saud_wazeer/Twitter@

طالبان روز سه‌شنبه ۱۴ تیر، اعلام کردند که یک خودرو تویوتا را که ملا عمر در ماه‌های آخر حاکمیت این گروه در سال ۲۰۰۱ از آن استفاده می‌کرد، در استان زابل، از زیر خاک بیرون آوردند و قرار است آن را در موزه ملی افغانستان بگذارند.

محمد جلال، عضو طالبان و از نزدیکان سراج‌الدین حقانی، در توییتی نوشت که آخرین بار و پس از آغاز حمله‌های هوایی نیروهای آمریکایی به افغانستان، ملا عمر با این خودرو از قندهار به زابل رفت. حافظ تواب، عضو دیگر طالبان، در توییتی نوشت که ملا عمر را هنگام رفتن به سمت زابل، ملا عبدالجبار عمری و دوست دیگرش همراهی می‌کردند. ملا عبدالجبار عمری از اعضای طالبان و از ساکنان زابل است. او چندی پیش مدعی شده بود که ملا عمر تا زمان مرگش در زابل و در خانه او زندگی کرده است.

اعضای طالبان به‌صورت گسترده، عکس‌های خودرویی را که ظاهرا از زیر خاک بیرون آوردند در توییتر بازنشر کردند و نوشتند که این خودرو باید به احترام ملا عمر، در موزه ملی افغانستان نگهداری شود. طبق گفته طالبان، محلی که این خودرو در آن پیدا شده، شهرستان شینکی در استان زابل بوده است.

خودرویی که ادعا می‌شود متعلق به ملا عمر است، خودرو مدل تویوتا کرولا ون (Toyota Corolla Van) و احتمالا تولید سال ۱۹۹۰ است. هیچ‌یک از اعضای طالبان توضیح نداده‌اند که چرا ملا عمر و دوستانش این خودرو را پس از آخرین سفرشان از قندهار به زابل، زیر خاک دفن کرده‌اند؟

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این، در ماه سپتامبر سال گذشته، ملا حمدالله فطرت، رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در زابل، با انتشار عکس یک جفت دمپایی اعلام کرد که دمپایی‌های ملا عمر را در محلی که سال‌ها در آن مخفیانه زندگی می‌کرد، کشف کرده است. چند روز بعد، شیخ حمید حماسی، از چهره‌های مطرح طالبان، در جمع اعضای این گروه، دمپایی‌های منسوب به ملا عمر را در دست گرفت و آن‌ها را بوسید. برخی اعضای طالبان، با به دست گرفتن و بوسیدن دمپایی‌های ملا عمر گریه کردند. انتشار ویدیوهایی از بوسه زدن طالبان بر دمپایی‌های منسوب به ملا عمر در فضای مجازی، تمسخر زیادی را میان مردم به‌دنبال داشت.

ملا محمد عمر، رهبر و بنیانگذار طالبان، که در سال ۱۹۹۶ و در یک گردهمایی اعضای طالبان، لقب «امیرالمومنین» را کسب کرد، تا سال ۲۰۱۳ رهبر این گروه بود. پس از سرنگونی رژیم طالبان در اواخر سال ۲۰۰۱، ملا عمر ناپدید شد و گفته می‌شد که به وزیرستان شمالی در پاکستان پناه برده است. اداره امنیت ملی دولت پیشین افغانستان، در ماه مارس ۲۰۱۳، خبر مرگ ملا عمر را افشا کرد اما طالبان مرگ ملا عمر را انکار کردند و گفتند او زنده است. طالبان تا دو سال بعد، پیوسته به نام ملا عمر اعلامیه منتشر می‌کردند، تا اینکه در سال ۲۰۱۵ تایید کردند که او در اثر بیماری سِل درگذشته است.

ملا عبدالجبار عمری، عضو طالبان، که گفته می‌شود از دوستان نزدیک ملا عمر است، در ماه آوریل و در نهمین سالگرد مرگ ملا عمر، در یک سخنرانی در کابل گفت ملا عمر را تا آخرین لحظات زندگی‌اش همراهی کرده است. او ادعا کرد که ملا عمر در خانه او در زابل درگذشت و هیچ‌گاه از افغانستان خارج نشده بود. اداره امنیت ملی دولت پیشین افغانستان گفته بود ملا عمر دوسال آخر عمرش را که بیمار بود، در شهر کراچی پاکستان و در یکی از بیمارستان‌های دولتی آن کشور سپری کرد.

اداره امنیت ملی دولت وقت افغانستان همچنین مدعی شده بود که ملا عمر در بیمارستان و به‌شکل مرموزی کشته شده است.

با وجود آنکه طالبان مدعی‌اند دمپایی‌ها و خودرو ملا عمر را کشف کرده‌اند، اما هنوز محل دفن او افشا نشده است.

در ماه سپتامبر و چند هفته پس از تسلط طالبان بر افغانستان، شماری از اعضای این گروه تلاش کردند محل دفن ملا عمر را پیدا کنند و برای همین در دشت‌ها و مزارع زابل به‌دنبال آن بودند، اما به نظر می‌رسد در این مورد به نتیجه‌ای نرسیدند.

خودرویی که طالبان از زیر خاک بیرون آوردند و مدعی‌اند متعلق به ملا عمر است، یک خودور معمولی است که در افغانستان بیشتر به‌عنوان تاکسی از آن استفاده می‌شود. قرار است این خودرو در کنار خودروهای زرهی و لوکس به‌جامانده از حاکمان پیشین افغانستان در موزه ملی این کشور در کابل نگهداری شود.