جهش ۲۰ درصدی ارزش بیت‌کوین و ۵۰ درصدی اتریوم

سرجمع این افزایش‌ها سبب شد ارزش کل بازار رمزارز به بالای یک تریلیون دلار برسد

علی‌رغم این جهش، بیت کوین هنوز در حدود یک‌سوم اوج خود در نوامبر گذشته معامله می‌شود_ AFP

قیمت بیت‌کوین در هفته گذشته بیش از ۲۰ درصد جهش کرد و به بالاترین تراز خود در بیش از یک ماه گذشته رسید.

بهای این رمزارز در روز ‌‌‌چهار‌شنبه، پس از هفت روز پیاپی افزایش قیمت، به بیش از ۲۳ هزار و ۵۰۰ دلار افزایش یافت و سرمایه‌گذاران را بعد از حدود هشت ماه سیر نزولی، با برخی حرکت‌های مثبت که مدت‌ها در انتظار آن بودند، مواجه کرد.

علی‌رغم این جهش، بیت کوین هنوز در حدود یک‌سوم اوج خود در نوامبر گذشته معامله می‌شود و تحلیلگران رمزارز سر اینکه سرانجام سیر نزولی پایان یافته یا فقط افزایشی موقتی رخ داده است، اختلاف نظر دارند.

وادیم ساینگین یکی از موسسان شبکه وب ۳ به نام وی‌وی (WeWay) به ایندپندنت گفت: «با اینکه هیچ تضمینی نیست که این تازه‌ترین خیز به زمستان طولانی رمزارزی مهر پایان بزند، بهبود بازار برای سرمایه‌گذاران و به‌خصوص خرده‌فروشی درازمدت و سهامداران نهادی تسکین‌ دهنده است.»

به اعتقاد ساینگین «احتمالا در حال حاضر بسیاری از شبکه‌ها ضرر کرده‌اند، اما بیت‌کوین همچنان در میان سرمایه‌گذاران محبوبیت بالایی دارد و این رمزارز از نظر بسیاری، برای مقابله با تورم سرمایه‌گذاری مطلوبی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در کل بازار رمزارز هم احیایی مشابه بیت‌کوین رخ داد و در هفته گذشته بایننس کوین (BNB)، کاردانو (ADA)، دوج‌کوین (DOGE) و پولکادات (DOT) همگی افزایش قیمت مشابهی داشتند.

اتریوم (ETH) حتی افزایش بهای بیشتری را به نمایش گذاشت و نسبت به هفته گذشته بیش از ۵۰ درصد بالا رفت. تقویت این رمزارز که در فهرست با ارزش‌ترین رمزارزهای جهان در جایگاه دوم است، به دلیل انتشار این خبر بود که تاریخ مقدماتی اجرای رویدادی به نام ادغام مشخص شد.

به این ترتیب شبکه اتریوم از سامانه «اثبات کار» به سامانه «اثبات سهام» گذر می‌کند و مصرف انرژی آن حدود ۹۹.۹۵ درصد کاهش می‌یابد. پدیدآورندگان این رمزارز می‌گویند این «چشمگیرترین ارتقا در تاریخ اتریوم» است.

سرجمع این خیزش‌ها سبب شد ارزش کل بازار رمزارز برای نخستین بار بعد از ماه ژوئن به بالای یک تریلیون دلار بازگردد.

در یادداشت سیمون پترز، تحلیلگر شبکه تجارت مجازی ای‌تورو خطاب به سرمایه‌گذاران آمده است: «معکوس شدن روند تسلیم‌های اخیر در فضای دارایی رمزارز، شاخص بسیار نویدبخشی است که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران هنوز می‌توانند با توجه به پا گرفتن اطلاعات و چرخه‌های جدید ارزش‌هایی را محقق کنند.»

© The Independent

بیشتر از اقتصاد