انتشار اطلاعات جدید درباره فعالان بیت‌کوین در ایران

کاربران ایرانی ریسک‌پذیری بالایی برای سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین دارند

عکس از عصر ایران 

مزرعه استخراج بیت کوین در ایران

وب‌سایت کوین‌دسک (CoinDesk)، از مهم‌ترین منابع خبررسانی درباره ارزهای دیجیتال، از پیمایشی گزارش داده که اطلاعات جالب و دست‌اولی درباره فعالان بیت‌کوین ایرانی ارائه می‌کند.

در این پیمایش که توسط تحلیلگران شرکت «گیت ترید» (Gate Trade) در گروه‌های تلگرامی فارسی و با نظرسنجی از ۱۶۵۰ کاربر فعال انجام شده، ۲۵ درصد از فعالان رمزارزها گفته‌اند که ماهانه چیزی در حدود ۵۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار از حضور در دنیای رمزارزها درآمد کسب می‌کنند.

سی و پنج درصد از این افراد درآمد خود را از راه استخراج بیت‌کوین (mining) به دست می‌آورند و ۵۸ درصد دیگر با داد و ستد (trading) بیت‌کوین به این درآمد می‌رسند.

با توجه به این‌که اکثر صرافی‌های بزرگ دنیای رمزارزها نظیر «کوین‌بیس»، «بیت‌فینکس»، «بایننس» و «بیت‌مکس» و حتی سرویس نامتمرکزی نظیر «لوکال بیت‌کوینز»، کاربران ایرانی و هر شناسه اینترنتی (IP) مرتبط با ایران را به خاطر پای‌بندی به تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران از سرویس‌های خود محروم کرده‌اند، فرآیند خرید و فروش بیت‌کوین در ایران در صرافی‌های داخلی و برابر ریال انجام می‌شود.

هشتاد وسه درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی معتقدند برای رشد صنعت رمزارزها در ایران، تمرکز فعالان ارزهای دیجیتال باید به‌جای صرافی‌های جهانی به صرافی‌های داخلی معطوف شود چون در وضعیت آشفته کنونی اتکا به سرویس‌دهندگان خارجی همچون تکیه زدن بر باد است.

با این همه، «گیت ترید» گزارش داده که برخی از کاربران ایرانی از وی‌پی‌ان (VPN) استفاده می‌کنند و کارت‌های شناسایی شهروندان کشورهای خارجی را در بازارهای سیاه می‌خرند تا با جعل هویت، تبعیض‌ها و محدودیت‌های کم‌نظیر موجود علیه کاربران در این کشور را دور بزنند.

البته بروز چنین رفتارهایی برای دسترسی به بازار ارزهای دیجیتال، الگویی مختص ایران نیست. در چین هم با توجه به محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای که علیه سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها ایجاد شده و در آرژانتین به خاطر آشوب پدید آمده در اقتصاد این کشور، کاربران مجبور شده‌اند دست به اقدامات مشابهی بزنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برآورد تحلیل‌گران «گیت ترید» این است که در نگاه غالب شهروندان ایرانی، بیت‌کوین «کالایی سرمایه‌ای» (Store of Value) محسوب می‌شود که ارزش سرمایه آنها را در برابر تلاطم‌ها و ریزش‌های ناگهانی ارزش ریال، که ارز رایج داخلی است، حفظ می‌کند. بیت‌کوین برای ایرانیان ارزی رایج برای رتق و فتق امور مالی نیست.

این پیمایش همچنین تایید می‌کند که گرایش به استخراج بیت‌کوین در ایران در ماه‌های اخیر به‌طور محسوسی افزایش یافته و ۷۰ درصد کاربران گروه‌های تلگرامی فارسی که ساکن ایران‌اند، کنج‌کاوند درباره شبکه‌های فعال ماینینگ در ایران بیشتر بدانند.

محدودیت‌هایی که کاربران ایرانی، هم از سوی قدرت‌های خارجی و هم از سوی حکومت جمهوری اسلامی، با آن مواجه‌اند، کار را به جایی رسانده که فعالان بازار ارزهای دیجیتال برعکس دیگر نقاط جهان، بی‌اعتنا به نوسان‌های بازار دلار و طلا یا حتی ارزش بازار بورس داخلی، سرمایه‌گذاری خود در در دنیای رمزارزها را به پیش ببرند.

نزدیک به ۶۰ درصد کسانی که در نظرسنجی «گیت ترید» شرکت کرده‌اند، می‌گویند چشم‌اندازی یک‌ساله و طولانی‌تر از آن برای سرمایه‌گذاری‌های خود در بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال دارند و تسلیم نوسان‌های آنی و ناگهانی نمی‌شوند.

نزدیک به ۲۹ درصد از این کاربران ایرانی بیش از ۵۰۰۰ دلار در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند که کسر بزرگی از آن به بیت‌کوین اختصاص یافته است.

بررسی‌های تطبیقی «کوین‌دسک» هم نشان می‌دهد فعالان ارزهای دیجیتال در ایران بسیار بیشتر از همتایان خود در آمریکا و اروپا بیت‌کوین را در کانون سرمایه‌گذاری‌های خود دارند.

این در حالی است که فقط ۱۴ درصد از کاربران ایرانی این نظرسنجی اعلام کرده‌اند که درآمد سالانه‌شان بیش‌تر از ۱۰ هزار دلار است. این یعنی ریسک‌پذیری کاربران ایرانی بسیار بالاتر از همتایان آنها در کشورهای توسعه‌یافته است. نتیجه این‌که به همین خاطر تقاضا برای بیت‌کوین در اقتصادهای آشفته و متلاطم بسیار بیش‌تر از اقتصادهای باثبات و کم‌نوسان است.

بیشتر از