ویلیام برنز: توافق پهپادی روسیه با ایران ضعف نظامی‌اش را نشان می‌دهد

وزیر دفاع و رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا: ایده بدی است؛ به ایران توصیه می‌کنیم این کار را نکند

«روسیه و ایران به یکدیگر اطمینان ندارند اما باتوجه به تحریم‌و انزوای سیاسی به هم نیاز دارند»-Kevin Dietsch / Getty Images via AFP

یک روز پس از سفر ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه به ایران و دیدار او با مقامات ارشد جمهوری اسلامی، ویلیام برنز، رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا CIA با اشاره به گزارش‌هایی که اخیرا درباره همکاری پهپادی ایران و روسیه منتشر شده است، گفت: «توافق پهپادی روسیه با ایران ضعف نظامی این کشور را نشان می‌دهد.» 

همزمان لوید آستین، وزیر دفاع و مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز که در کنفرانس مشترک خبری در واشینگتن حضور داشتند، درباره این همکاری پهپادی هشدار دادند.

به گزارش وب‌سایت وزارت دفاع آمریکا آستین در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد اعزام پهپادها از ایران به روسیه گفت:‌ «به ایران توصیه می‌کنیم این کار را نکند، این ایده واقعا بدی است.» میلی هم گفت: «گمان نمی‌کنم این ایده خوب و منطقی باشد که ایران پهپاد یا دیگر سیستم‌های تسلیحاتی را که در رسانه‌ها به آن اشاره شده است، در اختیار روسیه بگذارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این درحالی است که کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با توجه به تهدید‌های ناشی از توسعه فعالیت‌های پهپادی جمهوری اسلامی ایران، قانون توقف پهپادهای ایران را تصویب کرده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که پهپادهای ساخت ایران یا قطعات پهپاد و سلاح که از ایران به دست گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در منطقه می‌رسد و مونتاژ می‌شود، نقش مهمی در حمله این گروه‌های شبه‌نظامی به منافع آمریکا و متحدانش در منطقه دارد.برنامه‌های موشکی ایران نیز تهدید دیگری برای همسایگان و منطقه به‌شمار می‌رود و به گفته برنز، ایران بزرگترین زرادخانه موشکی خاورمیانه را در اختیار دارد.

به گزارش بلومبرگ برنز نیز که در اجلاس امنیتی اسپن حضور داشت، ضمن تایید گزارش‌ها درباره درخواست روسیه از ایران برای خرید پهپاد گفت: «علاقمندی روسیه به خرید پهپاد از ایران وضعیت ضعیف قوای نظامی این کشور را به تصویر می‌کشد.»

سی‌ان‌ان اخیرا گزارش داده بود که مقامات روسیه اخیرا دست‌کم دو بار در زمینه تامین پهپادها به ایران سفر کرده‌اند. در ماه‌های اخیر گزارش‌های متعددی به ویژه در منابع اسراییلی منتشر شده است که حاکی از تقویت توان پهپادی جمهوری اسلامی ایران است.

برنز در عین حال این نکته را خاطرنشان کرد که «روسیه و ایران به یکدیگر اطمینان ندارند اما باتوجه به تحریم‌ها و انزوای سیاسی به یکدیگر نیاز دارند».

از نگاه برنز موضوعات تاریخی و مواردی مانند بازار نفت دلیل بی‌اعتمادی روسیه و ایران به یکدیگر به‌شمار می‌رود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که نفت ارزان روسیه در بازار چین گوی سبقت را از نفت ایران ربوده است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار روز چهارشنبه با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه برای نخستین بار به طور صریح موضع تهران در قبال حمله روسیه به اوکراین را علنی کرد و «ابتکار عمل» پوتین در این حمله را ستود. بسیاری از کارشناسان بر این باورند پهپادهای ساخت ایران به روسیه در جنگ با اوکراین کمک خواهد کرد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا هفته گذشته گفته بود که روسیه از ایران خواسته است صدها هواپیمای بدون سرنشین با قابلیت حمل سلاح را در اختیار این کشور قرار دهد تا از آنها در حمله به اوکراین استفاده کند.