روس‌ها پول محموله‌های کشاورزی را با تاخیر ۳ ماهه می‌دهند

به گفته رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی، امکان صادرات از سوی ایران به شرق آسیا وجود ندارد

کاهش صادرات محصولات کشاورزی در فصل تابستان در حالی اتفاق می‌افتد که تنوع تولید میوه در این فصل در ایران بالاست-ایرنا

رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: «نرخ فروش محصولات کشاورزی پایین است زیرا تحریم‌ها امکان مراودات مالی مستقیم را از تجار ایرانی سلب کرده است.»

او در گفتگو با ایلنا تاکید کرد که امکان صادرات در مسیرهای دور مانند اروپا و کشورهای آسیای شرقی برای تجار و بازرگانان ایرانی وجود ندارد و بیشترین حجم محصولات کشاورزی ایران به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به‌صورت امانی صادر می‌شود.

نورانی با بیان این که محصولات کشاورزی ایران جایگاه واقعی خود را در بازارهای جهانی به‌دست نیاورده‌، گفت: «روسیه بازار صادراتی مناسبی برای محصولات کشاورزی ما محسوب می‌شود اما دشواری در بازگشت نقدینگی انگیزه صادرات را از تجار و بازرگانی ایرانی گرفته است. روس‌ها محموله‌ها را دریافت می‌کنند اما با تاخیر دو تا سه ماهه پول آن را بازمی‌گردانند. از سوی دیگر نوسان‌های ارزش روبل زیاد است و کمتر تاجری این ریسک را می‌پذیرد که با روسیه وارد معامله شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نورانی با اشاره به بالا بودن قیمت محصولات کشاورزی در بازار داخلی، افزود: «افت صادرات در حوزه میوه مشهود است زیرا نرخ میوه بالاست و با روش پیمان‌سپاری نمی‌توان در روند صادرات موفق بود. از سوی دیگر، نبود بیمه فسادپذیری کالا در ایران باعث شده صادرکنندگان همواره با ریسک اقدام به صادرات ‌کنند؛ همچنین با بالا رفتن هزینه حمل دریایی و جاده‌ای قیمت صادرات افزایش یافته است.»

به گفته رئيس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی، یکی دیگر از مشکلات در عرصه صادرات این است که بسیاری از صادرکنندگان نمی‌توانند ارز را وارد کشور کنند و ناچارند از طریق صرافان محلی ارز را دریافت کنند.

کاهش صادرات محصولات کشاورزی در فصل تابستان در حالی اتفاق می‌افتد که تنوع تولید میوه در این فصل در ایران بالاست. مطابق آمارها، میزان دورریزی محصولات کشاورزی در ایران حدود ۳۰ درصد است که می‌توان از این فرصت برای صادرات استفاده کرد اما زیرساخت‌ها برای حمل محصولات کشاورزی و دریافت پول از کشورهای مقصد وجود ندارد.

در همین زمینه، صدرالدین نیاورانی، نایب رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی نیز با تایید این که سرزیر تولید میوه در سال جاری بیش از مصرف داخلی است، گفت: «صنایع تبدیلی آمادگی دریافت این حجم از محصولات را ندارند. این در حالی است که تنها پنج درصد از تولید داخلی صادر می‌شود.»

او پیش از این نیز گفته بود که روسیه با حدود ۱۵۰ میلیون نفر جمعیت فرصت خوبی برای صادرات محصولات کشاورزی است و باید سهم بیشتری از بازار این کشور را تصاحب کنیم اما با سقوط ارزش روبل، تاجران ایرانی تمایلی برای صادرات با این کشور ندارند.

نیاورانی همچنین با بیان این که میوه‌هایی مانند گیلاس، زردآلو، هلو و شلیل در شرق آسیا طرفداران زیادی دارد، افزود که به دلیل نبودن راهی برای وصول پول، امکان صادرات به این کشورها وجود ندارد.

در فروردین ماه، روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک گفته بود که محصولات کشاورزی و مواد غذایی ایران اغلب به کشورهای همسایه صادر می‌شوند به طوری که ۷۰ تا ۸۵ درصد صادرات غیرنفتی به روسیه شامل محصولات کشاورزی و غذایی است.

با این حال به نظر می‌رسد در غیاب ایران، ترکیه توانسته است سهم عمده‌ای از بازار محصولات کشاورزی روسیه را به دست بیاورد، چنانچه در ماه‌های گذشته، روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که محدودیت واردات فلفل، انار، انگور، پرتقال و گریپ فروت از ترکیه لغو می‌شود.