محموله‌های صادراتی مرجوع شد، خرید فلفل دلمه‌ای ۶۰ درصد کاهش یافت

بازگشت محموله‌های ایران از کشورهای خارجی نگرانی‌ها درباره سلامت محصولات کشاورزی ایران را افزایش داده است

نرخ فلفل دلمه‌ای در بازار داخلی ۹۰ درصد کاهش یافته است‌ـ STR / AFP

مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان، از کاهش ۶۰ درصدی خرید فلفل دلمه‌ای به دلیل «ترس مردم» از مصرف آن خبر داد. او مدعی شد که «اظهارنظرهای غیرکارشناسی» بعد از مرجوع شدن فلفل‌های دلمه‌ای از روسیه عامل این اتفاق است.

 دارایی‌نژاد درعین‌ حال مدعی شد که مافیای واردات می‌خواهند با توقف تولید، اقدام به واردات میوه کنند. او گفت: «تردیدی وجود ندارد که سود واردات بیشتر از تولید است و برخی دست‌های پنهان می‌خواهند با ضربه زدن به بدنه تولید در کشور، تولیدکننده داخلی را به انزوا بکشانند و با خیالی آسوده اقدام به واردات محصولات میوه و صیفی‌جات کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته دارایی‌نژاد، هم‌اکنون ۵ درصد فلفل دلمه‌ای تولید شده صادر می‌شود. او با بیان اینکه این رقم به معنی نابودی تولیدکنندگان محصولات گلخانه‌ای در کشور است، گفت: «قیمت تمام‌شده فلفل دلمه‌ای برای کشاورزان کیلویی ۱۵هزار تومان است، این در حالی است که این محصول در میدان تره‌بار کیلویی پنج هزار تومان خریدار ندارد.»

پیش‌تر، صدرالدین نیاورانی، عضو هیئت‌رئیسه اتحادیه صادرکنندگان میوه‌ و تره‌بار نیز گفته بود که نرخ این محصول در بازار داخلی ۹۰ درصد کاهش یافته است.

نیاورانی نیز با طرح این ادعا که مصرف فلفل دلمه‌‌ای موجود در بازار هیچ مشکلی برای مردم ایجاد نمی‌کند، گفته بود: «اگر مصرف این مواد برای مردم مشکلی ایجاد می‌کرد، بدون تردید ما این موضوع را اعلام می‌کردیم. وزارت جهاد حافظ سلامت مردم و بازار‌‌های صادراتی است و این مسائل جزو اولویت‌های این وزارتخانه است.»

ادعای سالم بودن محصولات کشاورزی در حالی مطرح می‌شود که کارشناسان استفاده از سموم پرخطر را تایید کرده‌اند. سیدمهدی حسینی، رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود، در همین زمینه گفته بود: «در تولید محصولات کشاورزی در داخل کشور، عمدتا به دلیل ناآگاهی کشاورزان از سموم پرخطر استفاده می‌شود.»

آذرماه‌ امسال بود که اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران خبر داد روسیه ۱۰۰ کانتینر فلفل ایرانی را به دلیل «نداشتن گواهینامه باقیمانده سموم کشاورزی» و «نقض مکرر استانداردهای بهداشتی» مرجوع کرده است.

در فاصله کوتاهی پس از انتشار این خبر، ازبکستان نیز محموله سیب‌زمینی ایران را پس فرستاد و محموله ارسالی کیوی به هند هم برگشت خورد. بازگشت محموله‌های ایران از کشورهای خارجی، نگرانی‌ها درباره سلامت محصولات کشاورزی ایران را افزایش داد.

با این‌ حال، مقام‌های وزارت جهاد و کشاورزی مدعی شدند که محصولات کشاورزی ایران منطبق با استانداردهای داخلی در «سلامت کامل» است. هم‌زمان برخی کارشناسان نیز اعلام کردند که استفاده از سموم بی‌کیفیت چینی و باقی ماندن آن‌ها روی محصولات کشاورزی ایران از دلایل برگشت خوردن محموله‌های ایران است.

واردات سموم بی‌کیفیت و غیراستاندارد و برگشت محموله‌های صادراتی بیشترین آسیب‌ را به کشاورزان وارد می‌کند، چنانچه طبق اعلام رئیس اتحادیه بارفروشان، خرید فلفل‌ دلمه‌ای در حال حاضر ۶۰ درصد کاهش یافته است و این در حالی است که قیمت این محصول نیز با کاهش ۹۰ درصدی روبه‌رو بود.