واکنش وزارت بهداشت به مرجوع شدن محموله‌های صادراتی ایران: آن‌ها سخت‌گیرترند

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت که مردم ایران با هشدار خارجی‌ها آگاه می‌شوند که هر روز سم به بدنشان وارد می‌شود

فرامرز خدائیان برگرداندن محصولات کشاورزی به دلیل سموم و آلاینده‌ها را انکار کرد - پایگاه خبری سازمان دارو و غذا

فرامرز خدائیان، مدیرکل امور فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، درباره برگشت خوردن محصولات کشاورزی ایران از کشورهایی مثل روسیه گفت: «گواهی ایمنی محصولات در همه کشورها وجود دارد و درجه اهمیت موضوع در برخی کشورها متفاوت است. در همین راستا کشور روسیه و اوراسیا نیز استاندارد و قوانین خود را دارند که به‌تازگی تغییر کرده است.» او همچنین برگشت داده شدن محصولات به دلیل اثر سموم را انکار کرد و مدعی شد که مقررات برخی کشورها سخت‌گیرانه‌تر است.

ماجرای مرجوع شدن محصولات کشاورزی علاوه بر اینکه زنگ خطر را برای صادرات ایران به صدا درآورد، نگرانی‌هایی را نیز در جامعه ایجاد کرد و تردیدها را درباره سلامت محصولات کشاورزی مصرف مردم افزایش داد.

در هفته‌های اخیر، خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه محموله‌های فلفل‌ دلمه‌ای ایران از روسیه برگشت خورده است. پس‌ از آن نیز مرجوع شدن محموله کیوی از هند و محموله‌های سیب‌زمینی از ترکمنستان و ازبکستان خبرساز شدند. در همه این موارد، علت مرجوع شدن محموله‌ها، باقی‌ ماندن اثر سموم کشاورزی عنوان شد. با این‌ حال مقام‌های دولتی جمهوری اسلامی ایران ادعا کرده‌اند که علت اصلی برگشت داده شدن محموله‌ها «تغییر و به‌روزرسانی قوانین و مقررات کشورهای مقصد» بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر شاهپور علایی‌مقدم، معاون وزیر جهاد کشاورزی، در گفت‌وگو با روزنامه همشهری، این ادعا را مطرح کرده بود و حالا نیز فرامرز خدائیان، مدیرکل امور فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، گفته‌های او را تایید کرده است.

خدائیان با بیان اینکه هر کشوری مطابق قوانین خود در مورد محصولات وارداتی اقدام می‌کند، به خبرگزاری فارس گفت: «شاخص باقیمانده سموم ام‌آر‌ال نام دارد که بیشترین میزان حد مجاز باقیمانده سموم را از نظر کمی تعیین می‌کند و ممکن است شاخص هر کشوری به نسبت کشور دیگر، سخت‌گیرانه‌تر یا راحت‌تر باشد.»

خدائیان در ادامه به مرجوع شدن محموله فلفل دلمه‌ای ایران از روسیه اشاره کرد و گفت: «در مورد فلفل دلمه‌ای و فلفل‌های رنگی، چهار نوع سم که در گلخانه‌های ایران استفاده می‌شد، در روسیه ثبت نشده بود.» به گفته او، تا پیش‌ از این فقط گواهی بهداشتی لازم بود اما به دلیل تغییر پروتکل روسیه، صدور گواهی ایمنی نیز الزامی شده است.

خدائیان برگرداندن محصولات کشاورزی به دلیل سموم و آلاینده‌ها را انکار ولی اذعان کرد که محموله‌ها به دلیل «آفات و بیماری‌های گیاهی» برگشت‌ خورده‌اند. با این‌ حال او از مردم خواست درباره سلامت محصولات غذایی مصرفی خود نگران نباشند.

در حالی‌ که مقام‌های دولتی و برنامه‌ریزان بخش کشاورزی مدعی شده‌اند که پررنگ شدن اخبار مربوط به برگرداندن محموله‌های کشاورزی ایران «فضاسازی رسانه‌ای» بوده، فعالان بازار و کارشناسان می‌گویند که استفاده از سموم و آفت‌کش‌های بی‌کیفیت چینی و هندی و باقی ماندن اثر این سموم روی محصولات علت اصلی مرجوع شدن محموله‌ها بوده است.

پیش‌تر جعفر حسینی، عضو اتاق بازرگانی تهران، در این زمینه گفته بود: «وقتی سموم و کود‌های پرخطر وارد می‌شود، چطور می‌توان انتظار داشت که محصول تولیدی باقیمانده مسموم نباشد.» به گفته او، محصولات کشاورزی با هر میزان آلایندگی از مزرعه برداشت می‌شوند و بدون هیچ کنترلی به دست مصرف‌کننده می‌رسند.

پدرام سلطانی، نایب‌رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران، نیز در همین زمینه در توییتی نوشت: «کشورهای دیگر یکی‌یکی محصولات کشاورزی ایران را برگشت می‌زنند. آن‌ها حافظ سلامت شهروندانشان‌اند. ۸۵ میلیون ایرانی با هشدار خارجی‌ها آگاه می‌شوند که هر روز سم به بدنشان وارد می‌شود. مردم این‌گونه می‌میرند یا بیمار و رنجور می‌شوند، هیچ مسئولی هم به روی مبارکش نمی‌آورد.»

بیشتر از اقتصاد