نامه ساترا به صدا و سیما و ۲۰ نهاد امنیتی و فرهنگی برای تعطیلی شبکه نمایش خانگی

سعید مقیسه پلتفرم‌های نمایش خانگی را به برخورد بازدارنده و تعطیلی تهدید کرد

پیش از این پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما با انتقاد از محتوای سریال‌های نمایش خانگی، آن‌ها را مستهجن خوانده بود- itresan.com

نامه‌ای از سوی سعید مقیسه رئیس ساترا (سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر) خطاب به پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما منتشر شده است که در آن به عنوان «برخورد بازدارنده با برخی پلتفرم‌ها» به مواردی همچون صدور نامه تعلیق، ارسال نامه به سازمان‌های ذی‌ربط برای عدم همکاری با پلتفرم‌های متخلف و مواردی از این دست اشاره شده است.

بر اساس ادعای رسانه‌های داخل ایران این نامه به بیست نهاد امنیتی و فرهنگی ارسال شده است. صدا و سیمای جمهوری اسلامی و مدیران ساترا مدت‌هاست که در تلاش هستند تا پای شبکه‌های نمایش خانگی را از سبد سرگرمی مردم حذف کنند. کاهش مخاطبان صدا و سیما و همچنین سانسور به نسبت کمتر در این پلتفرم‌ها باعث شده است که صدا و سیما از حضور فیلیمو، نماوا، فیلم‌نت و... احساس خطر کند. پیش از این مجلس امید مسئولیت نظارت بر شبکه نمایش خانگی را از معاونت سینمایی وزارت ارشاد گرفته و به ساترا واگذار کرده بود که صدا و سیما در این نهاد نقشی اساسی را ایفا می‌کند.

سعید مقیسه رئیس ساترا به پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما، از عزم ساترا برای برخورد و تعلیق پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی اشاره کرده است. در نامه مقیسه که در تاریخ ۲۱ تیرماه و در ۱۲ بند خطاب به جبلی نوشته شده، آمده است که این پلتفرم‌ها برای تبعیت از قوانین ساترا فرصت یک هفته‌ای دارند. شایعات در مورد بسته شدن شبکه‌های نمایش خانگی با نشانه‌هایی که روز به روز از سوی سازمان صدا و سیما و ساترا می‌آید بیش از پیش قوت می‌گیرند.

رئیس ساترا در این نامه تنها این شبکه‌ها را ملزم به رعایت قوانین ساترا کرده است و در دوازده بندی که نوشته شده است راه‌های توقیف این شبکه‎ها را از مجاری مختلف عنوان کرده است. ساترا در این نامه این شبکه‎ها را تهدید کرده است که درصورت رعایت نکردن قوانینش با نمایندگان مجلس برای نطق پیش از دستور علیه آن‌ها رایزنی خواهد کرد. ساترا از سوی دیگر آن‌ها را تهدید کرده است که با دخالت اداره کل بازرگانی صدا و سیما شرکت‌هایی که به صدا و سیما تبلیغ می‌دهند را از تبلیغات در این رسانه‌ها منع می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما با انتقاد از محتوای سریال‌های نمایش خانگی، آن‌ها را مستهجن خوانده بود و گفت: «هیچ کدام از شما به همراه خانواده حاضر نخواهید شد پای یکی از قسمت‌های سریال‌ نمایش خانگی که الان در حال پخش است، بنشینید.»

در واکنش به این اتفاق، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر سابق ارتباطات در کانال تلگرامی خود نوشت: «نامه ساترا صداوسیما به بیست نهاد امنیتی و فرهنگی برای لزوم برخورد با پلتفرم‌های داخلی نمایش خانگی (فیلیمو و نماوا)، من را به یاد پیش‌بینی و اخطار سه سال پیشم به برخی مسئولین انداخت. گفته بودم: «با این دیدگاه نظری شما به فضای مجازی، در ۵ سال آینده، پلتفرم‌های داخلی هم از دید شما یک تهدید امنیت ملی خواهند بود». انگار به ۵ سال نکشید!»

مجتبی توانگر نماینده تهران در مجلس نیز طی نامه‌ای به رئیس سازمان صدا و سیما و با انتقاد از موضع صدا و سیما در قبال شبکه نمایش خانگی هشدار داد که مخاطب این پلتفرم‌ها در صورت محرومیت از این محتوا به سوی صدا و سیما چرخش نخواهند کرد.

توانگر در بخشی از این نامه نوشت: «در شرایطی که با کم‌کاری و کج سلیقگی مدیران آن سازمان روز به روز از مخاطبان آن کاسته شده و اوقات فراغت هم‌وطنان با شبکه‌های ماهواره‌ای عمدتا معاند نظام پر می‌شود، افزایش فشار بر شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی که در حوزه تولید و نشر محتوای سینمای خانگی مشغولند جز ریختن آب به آسیاب دشمن نیست؛ چرا که مخاطب این پلتفرم‌ها در صورت محرومیت از این محتوا یقینا به سوی صدا و سیما چرخش نخواهند نمود و در میانه جنگ فرهنگی نظام با رقبا و دشمنان منطقه‌ای و بین‌المللی، این کار معنی جز خلع سلاح کردن نظام از ابزارهایش ندارد.»