ساترا: شهرک کلیله‌ودمنه را توقیف می‌کنیم 

مرضیه برومند: این سریال را برای بزرگسالان ساختم، مواظب جاهای دیگر باشید 

سعید مقیسه سازندگان سریال شهرک کلیله‌ودمنه را به «بی‌توجهی به ارزش‌های اسلامی» و «ترویج ناهنجاری» متهم کرد-فارس

سعید مقیسه، رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) از پیگیری قضایی برای توقیف سریال «شهرک کلیله‌ودمنه» و شبکه نمایش‌دهنده آن یعنی «فیلم‌نت» خبر داد. شهرک کلیله‌ودمنه مجموعه‌ای نمایشی و عروسکی به کارگردانی مرضیه برومند است که انتشار ویدیویی از آن در روزهای اخیر دعوای میان شبکه‌های نمایش خانگی و صداوسیما را به اوج رساند. 
در این ویدیو دو شخصیت زن و مرد مجموعه با یکدیگر درباره ازدواج صحبت می‌کنند؛ مرد با ازدواج مخالف است و دیدگاه منفی نسبت به آن دارد ولی زن از این سخنان ناراحت می‌شود و گریه می‌کند. 
حواشی مربوط به سریال کلیله‌ودمنه از هفته‌ها پیش آغاز شده بود؛ ساترا مدعی بود فیلم‌نت بدون اخذ مجوزهای لازم اقدام به پخش این مجموعه کرده و اصلاحات را انجام نداده است. اما پس از انتشار ویدیوی اخیر نهادهای حکومتی برای توقیف رسمی این سریال دست به کار شدند؛ خبرگزاری فارس در بخش «فارس من» کارزاری را برای توقیف این سریال راه انداخت. رئیس ساترا هم در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا این مجموعه توقیف شده است یا خیر گفت: «در حال پیگیری قضایی برای توقیف آن هستیم.»
سعید مقیسه در گفت‌وگو با خبرگزاری صبا، سازندگان سریال شهرک کلیله‌ودمنه را به «بی‌توجهی به ارزش‌های اسلامی» و «ترویج ناهنجاری» متهم کرد و گفت فیلم‌نت بدون توجه به روند قانونی انتشار محتوا، این مجموعه را منتشر کرد. 
از نظر رئیس ساترا، مجموعه شهرک کلیله‌ودمنه «مشکل اخلاقی» دارد و خانواده‌ها به پخش آن واکنش نشان داده‌اند. اما مرضیه برومند می‌گوید، این سریال را برای بزرگسالان ساخته است. 
برومند در واکنش به خبر توقیف سریال شهرک کلیله‌ودمنه در ویدیویی گفت: «مخاطبان شهرک کلیله‌ودمنه بزرگتر‌ها و خانواده‌اند و خانواده‌‌ها به تشخیص خودشان می‌توانند آن را برای فرزندان زیر ۱۴سال نمایش دهند.» او در این ویدیو که در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام منتشر شد، تاکید کرد: «اعتراف صادقانه‌ای دارم و آن‌ هم این است که این سریال را برای دهه شصتی‌ها، دهه هفتادی‌ها و دهه هشتادی‌هایی ساختم که خودشان خانواده دارند.»
برومند در واکنش به انتقادهای نهادهای حکومتی نیز گفت: «فکر نمی‌کنم صحنه سیگار کشیدن یا گفتن یک جمله‌ای که اصلا جمله خیلی بدی نیست، آسیب جدی به روح و روان بچه‌های شما برساند. لطفا مواظب جاهای دیگر باشید.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


توضیحات مرضیه برومند، مدیران ساترا را قانع نکرد؛ زیرا ماهیت وجودی این سازمان نظارت کامل بر محتوای نمایش‌های خانگی بر اساس نقشه‌ راهی است که در دفتر علی خامنه‌ای و زیر نظر او طراحی می‌شود؛ برای همین است که طبق این دستورالعمل فقط آثاری امکان نمایش دارند که به قول رئیس ساترا «هنر متعهدانه» باشند. 
شبکه نمایش خانگی، پیش‌تر زیرمجموعه وزارت ارشاد بود، اما از بهمن ۱۴۰۰ با تصویب مجلس شورای اسلامی، اختیار تام نمایش‌های خانگی به صداوسیما سپرده شد تا تمامی آثار نمایشی با نظارت کامل نهاد زیرمجموعه رهبر جمهوری اسلامی ایران تولید و پخش شود. 
ساترا پس از اینکه اختیار کامل نمایش‌های خانگی را در دست گرفت، به بهانه‌‌هایی مانند «مشکلات اخلاقی» و «بی‌توجهی به ارزش‌های دینی» مجوز تولید برخی آثار را باطل کرد و مانع پخش برخی از آن‌ها شد. اواخر سال گذشته محمدجواد شکوری‌مقدم، مدیرعامل فیلیمو در یادداشتی از ماه‌ها معطل ماندن ۹ سریال در سامانه ساترا برای صدور موافقت کلی پخش خبر داد. در هفته‌های گذشته هم برخی پلتفرم‌ها در شبکه نمایش خانگی پخش برخی آثار خود را بدون مجوز ساترا آغاز کردند.
 پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما روز سه‌شنبه ۳ خرداد، در دانشگاه صنعتی شریف مدعی شد که محتوای سریال‌های شبکه نمایش خانگی به‌معنای واقعی کلمه «مستهجن» است و نمی‌توان آن‌ها را با خانواده دید.
سخنان او واکنش‌ها و انتقادات زیادی به دنبال داشت. با این حال رئیس صداوسیما دو روز بعد در بیانیه دیگری به صراحت گفت که قانون اساسی وظیفه نظارت بر محتواهای نمایشی را بر عهده صداوسیما گذاشته است.
رئیس صداوسیما را شخص علی خامنه‌ای تعیین می‌کند و تصمیم‌گیری‌های کلان این سازمان در حلقه افراد نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی ایران گرفته می‌شود.
نمایندگان مجلس در جریان تصویب بودجه سال جاری با بودجه ۱۱ هزار میلیارد تومانی سازمان تنظیم مقررات صداوسیما (ساترا) موافقت کردند. سازمانی که طبق اعلام مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس بر اساس «استفسار از رهبر» متولی «صدور مجوز و نظارت بر انواع پلتفرم و محتوای» آن‌ها شده است.

بیشتر از فیلم