بایدن: دیپلماسی بهترین راه مهار برنامه هسته‌ای ایران است

نخست‌وزیر اسرائیل در نشست خبری مشترک با بایدن گفت تنها راه متوقف کردن ایران این است که یک تهدید نظامی جدی روی میز بگذاریم

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در نشست مشترک خبری خود با لائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل و در پاسخ به او گفت: «دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.»

دو کشور، پیش از نشست خبری مشترک رهبرانشان، «اعلامیه اورشلیم» را با محوریت ادامه همکاری‌های نظامی و اقتصادی، موضوع اوکراین و مقابله مشترک با جمهوری اسلامی امضا کرده بودند.

یائیر لاپید در نشست خبری مشترک با جو بایدن گفت: «برای حفظ آزادی، گاهی باید از زور استفاده کرد.»

جو بایدن در صحبت‌های خود با خبرنگاران گفت:« اسرائیل امروز، اسرائیل ۵۰ سال پیش نیست. بسیار قوی‌تر از گذشته است و تعهد ما هم نسبت به امنیت آن خدشه‌ناپذیر است.»

او در ابتدای سخنان خود، با یادآوری اولین سفرش به اسرائیل در سال ۱۹۷۳ به عنوان سناتوری تازه‌کار، گفت که بسیار خوشحال است که در دهمین دیدارش به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا به این کشور سفر کرده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا با تاکید بر افزایش و تداوم کمک‌های ایالات متحده به اسرائیل، به ویژه از همکاری‌های نظامی دو کشور در پروژه سامانه دفاع موشکی لیزری، موسوم به «پرتو آهنین» سخن گفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از سخنان جو بایدن، نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «حرف و دیپلماسی جمهوری اسلامی را متوقف نخواهد کرد. تنها چیزی که می‌تواند ایران را متوقف کند این است که این کشور بداند اگر به توسعه برنامه‌ هسته‌ای خود ادامه دهد، جهان آزاد به زور متوسل خواهد شد.»

لاپید گفت: «تنها راه متوقف کردن آنها این است که یک تهدید نظامی معتبر روی میز بگذاریم.»

نخست‌وزیر اسرائیل خطاب به جو بایدن گفت: «آقای رئیس‌جمهوری، شما بارها گفته‌اید که کشورهای بزرگ بلوف نمی زنند. کاملا موافقم که نباید بلوف زد، تهدید نظامی، یک امر واقعی است. رژیم حاکم بر ایران باید بداند که اگر به فریب جهانیان ادامه دهد بهای سنگینی خواهد پرداخت.»

قرار است جو بایدن پس از پایان سفر دو روزه خود به اسرائیل، به طور مستقیم راهی عربستان سعودی شود.

لاپید با اشاره به همین سفر بر آمادگی کشورش برای افزایش همکاری با کشورهای منطقه تاکید کرد و گقت:«شما از اورشلیم پایتخت اسرائیل به عربستان سعودی سفر خواهید کرد و این سفر برای صلح، امنیت، رفاه و آینده منطقه بسیار مفید است.»

او افزود: «ما دست خود را برای صلح به سمت کشورهای منطقه دراز کرده‌ایم و برای به اشتراک گذاشتن تجارب و توانایی های خود با این کشورها آماده‌ایم.»

بیشتر از جهان