دیدار بایدن و لاپید: «ایران مجهز به سلاح هسته‌ای» وجود نخواهد داشت

 رهبران آمریکا و اسرائیل در پایان دیدار رسمی‌شان گفتند شراکت دو کشور خدشه‌ناپذیر است

در دومین روز سفر جو بایدن به خاورمیانه، یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل در هتل والدورف آستوریا اورشلیم میزبان رئیس‌جمهوری آمریکا بود.

کاروان ۴۰۰ متری خودروهای حامل جو بایدن، همکارانش و نیروهای امنیتی در راه رسیدن به محل مذاکرات نخستین خبری بود که از این دیدار منتشر شد.

جو بایدن و یائیر لاپید در پایان نشست خصوصی‌شان، در کنار یکدیگر، سخنان کوتاهی برای رسانه‌ها انجام دادند. لاپید در آغاز گفت که سفر بایدن به عربستان سعودی برای اسرائیل مهم است.

لاپید پیش از استقرار خبرنگاران در سالن محل دیدار به شوخی گفت که بایدن مدت طولانی در مورد بیس‌بال با او صحبت کرده در حالی که او چیزی از این ورزش بلد نیست. او مجددا به شوخی گفت که فرصت نکردند در مورد موضوع ایران و عربستان سعودی صحبت کنند.

اما بایدن، سخنانش را به شکلی رسمی‌تر آغاز کرد. او که از روی نوشته‌ها و کاغذهای یادداشتی که مشاورانش در اختیارش قرار داده بودند صحبت می‌کرد در ابتدا از مهمان‌نوازی اسرائیل تشکر کرد و گفت که دو کشور رابطه‌ای طولانی و مستحکم دارند.

بایدن گفت که با لاپید در مورد روند ادغام اسرائیل در خاورمیانه و اهمیت این اتفاق برای آمریکا صحبت کرده است. او اضافه کرد که دولت آمریکا و مردم آن بی هیچ اما و اگری متعهد به امنیت اسرائیل هستند.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که پس از پایان گفتگو با رسانه‌ها قرار است به همراه لاپید در نشست مجازی با رهبران هند و امارات متحده عربی شرکت کنند.

پس از پایان سخنان مهمان، میزبان جلسه هم گفت که دو رهبر در مورد «تهدید ایران» مذاکره کرده‌اند.

نخست‌وزیر اسرائیل گفت: ««ما در مورد عربستان سعودی و سفر شما به آنجا که برای اسرائیل بسیار مهم است، صحبت کردیم. همچنین تلاش برای ایجاد یک ائتلاف امنیتی در خاورمیانه که مدت‌هاست مورد نیاز است. ما تهدید ایران را مورد بحث قرار داده‌ایم - و آنچه فکر می‌کنیم کار درستی است که انجام دهیم این است که «ایران مجهز به سلاح هسته‌ای» وجود نخواهد داشت. این نه تنها تهدیدی برای اسرائیل بلکه برای [کل] جهان است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لاپید در انتها گفت که در مورد موضوعات دیگری هم صحبت کرده‌اند که قرار است محرمانه بماند.

بایدن روز جمعه، ۱۵ ژوییه، با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی دیدار می‌کند و پس از آن با پروازی مستقیم از اسرائیل خود را به شهر جده در عربستان سعودی می‌رساند تا، به همراه پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی، در اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس شرکت کند.