وزارت خارجه آمریکا موج جدید بازداشت‌ها در ایران را محکوم کرد

دفتر دموکراسی، حقوق بشر و حقوق کار: بازداشت‌های اخیر در ایران، سرکوبی قابل ملامت است که علیه مخالفان مسالمت‌جو اعمال می‌شود

نیروهای امنیتی با هجوم به منزل برخی از خانواده‌های کشته‌شدگان وقایع آبان ۱۳۹۸ آن‌ها را بازداشت کردند- عکس از رسانه‌های اجتماعی

دفتر دموکراسی، حقوق بشر و حقوق کار در وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا، روز چهارشنبه، ۲۲ تیر ۱۴۰۱، با انتشار توییتی در حساب کاربری این دفتر، موج اخیر دستگیری فعالان اجتماعی و سیاسی ساکن ایران را محکوم کرد.

این دفتر وابسته به وزارت خارجه آمریکا در توییتر نوشت:«بازداشت‌های اخیر در ایران، سرکوبی قابل ملامت است که علیه مخالفان مسالمت‌جو، از جمله فعالان سیاسی، فیلمسازها و زنان شجاعی که علیه قوانین مربوط به حجاب اجباری به اعتراض برخاسته‌اند، اعمال می‌شود.»

نهادهای امنیتی وابسته به جمهوری اسلامی ایران در روزهای اخیر شمار قابل توجهی از فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را بازداشت کرده‌اند. به‌عنوان مثال محمد رسول‌اف، جعفر پناهی و مصطفی آل‌احمد، که هر سه نفر در زمره فیلمسازهای سینمای ایران قرار دارند، بازداشت شده‌اند.

از سوی دیگر، نیروهای امنیتی در روز دوشنبه، ۲۰ تیر ۱۴۰۱، با هجوم به منزل برخی از خانواده‌های کشته‌شدگان وقایع آبان ۱۳۹۸، ضمن آسیب رساندن به محل سکونت این افراد، آن‌ها را بازداشت کردند. بر اساس اخبار منتشر شده در این زمینه، ناهید شیرپیشه، مادر پویا بختیاری، و همچنین مادر دو تن دیگر از جان‌باختگان آبان، یعنی پژمان قلی‌پور و نوید بهبودی، جزو بازداشتی‌های روز دوشنبه بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی همچنین در روزهای اخیر با تشدید فضای پلیسی حاکم بر شهرهای ایران، به مقابله‌ای خشن با آنچه نظام عقیدتی – سیاسی حاکم بر ایران «بدحجابی» یا «بی‌حجابی» زنان می‌خواند، پرداختند.

در بخش دیگری از توییت روز چهارشنبه «دفتر دموکراسی، حقوق بشر و حقوق کار» چنین آمده است:«ایالات متحده آمریکا، تلاش‌های مستمر [حکومت] ایران در جهت جلوگیری از آزادی بیان را محکوم می‌کند.»

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا، در ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، فهرستی از افراد و موسسه‌هایی را به کنگره این کشور ارائه داد که در نقض حقوق بشر به جمهوری اسلامی ایران یاری می‌رسانند. وزارت خارجه آمریکا در همان روز اعلام کرد که افراد و موسسه‌هایی که به نام آن‌ها اشاره شده است مشمول محدودیت در صدور ویزا و همچنین مسدود شدن اموال و دارایی‌های‌شان در خاک آمریکا می‌شوند.